Elmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

siffran 1994 är inte platsnummer..... den siffran står även på grannens mätare.
Men däremot så är det stämplat ovanför räknesiffrorna 95068, de skulle jag kunna tänka mig vara senast kontrolldatum: år 95 månad 06 dag 8 ?
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Elmätare

Inlägg av Paxmax »

Mätaren är tillverkad 1994, 1063 är enfasare med 63A maxström samt precisionen är baserad på basström 10A.
WH serien lades ned vid 2001 vill jag minnas.
Exakt vad som kan gå fel i mätaren för närmare födubblad förbrukning kan jag inte svara på rak arm då jag inte synat konstruktionen, troligtvis har en av potentiometrarna knasat sig eller fukt har kondenserat på fel ställe.
Mätaren handkalibrerades med skruvmejsel och frekvensräknare samt Oscilloscop. Ett äkta hantverk.
Sen brändes mätarna in och för-åldrades i värmekammare nån dag samt kontrollerades för mätprecision.

Stå på dig, har du två olika mätare, dels den du testade samt kanske Clas Ohlsons 36-4444.
Har inte själv kollat upp den personligen hur den hanterar iniduktiv/kapacitiv belastning men på vanliga resistiva fasta laster borde den vara helt OK.
Om dessa två mätare INTE visar snarliknande resultat måste ju campingvärden fatta att hans mätare är paj. (Edit saknade ett INTE)
Om han envisas ändå skulle jag överväga polisanmälan för bedrägeri alt. bedrägligt beteende.

Jooo... om du "seriekopplar" 3st energimätare kommer mätaren närmast eltillgången mäta driftseffekten på de övriga två mätarna, den andra mätaren mäter då bara en extra mätare.
"merförbrukningen" borde hamna på 1-3 W per mätare... så när ni gör jämförande mätningar se till och ha stor resistiv effekt(stor last), kokplatta, brödrost, kaffebryggare, kupevärmare, IR värmare, hårtork et.c. (ok kupevärmare och hårtork kan ha vissa ickeresistiva effekter) så egenförbrukningen blir bara liten sidogrej som drunknar i alla andra wattsingar.

Lycka till
Senast redigerad av Paxmax 9 januari 2016, 23:30:57, redigerad totalt 2 gånger.
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

Tack Paxmax för ett mästerligt inlägg. Har eller jobbar du med dessa prylar?

Jag tyckte det var konstigt att när den gamla mätaren(likadan som sitter där nu) gick sönder så bytte han till en likadan fast inte ny. Hur lätt är det att få tag på en sådana mätare?
Kanske någon mätare som han haft liggande skräpande från förra ägaren som någon annan gäst klagat på ..... ren gissning o spekulation.

Jag tänker på detta mycket nu och jag vänder på samma tanke flera ggr.
När jag gjorde mina tester med min elmätare (jula 406100) så hade jag ju den i andra änden av kabeln från stolpen och sedan in i husvagnen, kan då mätaren i stolpen mäta faktiska förbrukningen + att den känner av min elektroniska mätare och mäter även upp denna? Långskott och tror inte på det själv.
För jag har tidigare reagerat när vi varit i husvagnen över en helg och jag sett hur mycket det gått i förbrukning (gjorde även då uträkning att det blir orimligt mycket) och då har jag inte haft någon extra mätare inkopplad.

Nu kommer vi flytta vagnen till sommaren ändå för vi känner att förtroendet för campingägaren inte känns ok, jag har inte på något sätt anklagat eller varit otrevlig , ville bara ha hjälp. Men då får man tillbaka som svar att vi kanske ska leta upp en ny camping.
Att jag ska polisanmälan vill jag helst inte göra.... och frågan är hur man bevisar detta på bästa sätt då?

Nu har vi tyvärr betalat in en delsumma för att sommarsäsongen och den vill man ju helst ha tillbaka , får jag inte det så kanske man kan strida för sin sak..... men då vill jag verkligen vara 110% säker
kanske nya tester o dokumentera osv.
Sedan är det toppen med detta forum att så många vill komma med förslag och idéer , ger mig mycket.... tusen tack.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Elmätare

Inlägg av Paxmax »

Jula 406100 har jag mätt och labbat med, sålänge det är perfekt sinus på ström och spänning mäter den helt ok.. men:
Minsta knas med övertoner i strömmen eller spänningen mäter den helt kasst då den har ursopig mätmetod/samplerate inombords.
Så rent resistiv last och ren matningsspänning är PM-300 ok, har en själv =o) för mitt eget nöjes skull och för konkurrentanalys för jobbet.
Tänkte rekommendera en annan Clas Ohlsonmätare som har mer ordentlig mätning/samplerate/mätmetod men verkar som den utgått =o(

Om du sätter "din" energimätare i stolpen eller i änden av sladden har en liten avvikelse särskilt om du kör hög ström, i båda fallen kommer Första mätaren(campingens) att mäta din mätares egenförbrukning.
Långa sladdar och hög ström gör att ett par volt fattas i andra änden, därför bör extramätare sitta nära Campingmätarn.

En annat test är att koppla in husvagnen på grannens stolpe om du känner någon, samma testlast, samma testtid och läsa av hans mätare.
Får han lägre förbrukning så... smäll ägar'n på fingrarna!
Mätarna är plomberade med lack på skruvarna, minns inte om det fanns etikett också över skarven.
Har det fifflats med lacken har nå'n varit inne och skruvat lite själv! =o)
Det är en mörkgrön lack som skall se mörkgrön ut, har den spår av krackelering och ser ljus/grusig ut eller saknas såå... har nå'n fifflat.

Jag har jobbat ca 16 år med konstruktion av allt möjligt runt och i energimätare.

Att få tag på gamla WH-mätare...? Uj, ingen aning, troligtvis väldigt ovanligt att nå'n skulle orka bemöda sig sälja så gamla "primitiva" mätare, det såldes nog merparten på export skulle jag gissa, för vissa exportkunder blev ledsen i ögat när vi upphörde med produktionen.

640 blinkningar på LED per kWh, så vid ca 8A 230V (1840W) = 19,6 blink per minut = ca 1 blink vart tredje sekund.
Det är ett sätt att snabbt estimera korrektheten.
Formel för din egen testeffekt:
(640 blink x effekt i kW) / 60 = antal Blink per minut.
ergo
(640 x 1,84) / 60 = 19,62.... blink per minut
För att jobba med räkneverket tar lång tid om man vill ha lite precision. Problemet kan iofs vara räkneverksrelaterat och då maskeras det av LED blinket, det är liksom två olika enheter, mätmotorn med LED ...och... elektromekaniska räkneverket som matas med impulser som stegar fram tiondels kWh. Så mätmotorn har ingen aning om vad räkneverket står på, finns ingen processor eller EEprom i mätarn (vad jag minns).

Nu har jag som sagt inte penetrerat WH mätarens konstruktion men jag vet att det är en mkt intressant analog konstruktion, så jag gissar att:
Om man gör ett strömavbrott precis innan den skall stega fram en tiondels kWh så börjar mätaren räkna om på början av samma tiondels kWh.
D.v.s. gratis energi om du bara orkar stänga av den innan vart tredje sekund vid 1,8kW last *fniss*.
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

Egentligen borde man inte behöva någon egen digital mätare för att bevisa att något är fel.

Om man har en känd last T.ex 1000W , tar kort på räkneverket på mätaren vid en t.ex 10:00 (klockslag visas även med dagens kameror) , 1timme senare tar nytt kort på räkneverket. Den testen har jag gjort men då med digitala mätaren inkopplad, problemet är väl bara att bevisa med bilder att det verkligen är så. En tanke jag fick var att t.ex lägga en kupevärmare på mätarstolpen inkopplad och ta ett kort som visar räkneverket + kupevärmaren och sedan ta nytt kort 1timme senare.

Om campingvärden hade varit lite samarbetsvillig så borde han själv göra den testen.

Men en fråga till dig Paxmax som verkar jäkligt kunnig, vet du om det finns en möjlighet att inkopplingen av elmätaren går göra så fel att den visar dubbelt? Om elektrikern inte kopplat rätt? Förra mätaren som vi hade gick ju sönder...kanske betyder på felkoppling? vet att jag även då hade mina misstankar på att den mätaren inte gick rätt.

Det där med plombering vill jag inte kolla för då blir jag tvungen att skruva upp i mätarstolpen och det tror jag inte jag får göra.

Det där med blinkningarna kan jag ju kolla om jag blir tvungen göra nya tester.

Det där att låna grannens stolpen är en bra tanke.... men tänk om även deras mäter fel.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Elmätare

Inlägg av Paxmax »

Jag håller med dig att campingvärden är lite skum, tycker han borde visa mer intresse just för att du har dessutom jämfört med annan mätare.

Jag har försökt funder på vad som händer om campingvärden kopplar två faser till mätarn men ger dig fas o nolla, då skulle strömmen multipliceras med fas-fas spänningen och därmed generera högre skenbar effekt, dock så kommer spänningen hamna förskjuten mot strömmen varpå aktiv effekt som mätaren mäter skulle minska rejält så det blir nog nollsummespel eller t.o.m. mindre aktiv effekt.Tror inte att WH mätaren skulle gilla det heller rent fysiskt.
Finns gott om metoder att minska effekten som mäts, öka förbrukningen är krångligare med en direktmätare. Dock så kan man ju koppla in extern strömtrafo till WH, men är nog inget ens en klurig campingägare gör om ens en sådan finns att köpa lätt.

Just det, angående kupevärmare, en del har PTC värme element i sig, dvs att den reglerar ned effekten ifall omgivningsluften blir varmare. Så om den drar exakt märkeffekt eller inte bör du kolla med andra e-mätarn.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Elmätare

Inlägg av Paxmax »

Jo, om tidsaspekten är ifrågasatt spela in en (lågupplöst?) video med en digitalur som räknar upp i bild.
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

Paxmax skrev:Jag håller med dig att campingvärden är lite skum, tycker han borde visa mer intresse just för att du har dessutom jämfört med annan mätare.

Jag har försökt funder på vad som händer om campingvärden kopplar två faser till mätarn men ger dig fas o nolla, då skulle strömmen multipliceras med fas-fas spänningen och därmed generera högre skenbar effekt, dock så kommer spänningen hamna förskjuten mot strömmen varpå aktiv effekt som mätaren mäter skulle minska rejält så det blir nog nollsummespel eller t.o.m. mindre aktiv effekt.Tror inte att WH mätaren skulle gilla det heller rent fysiskt.
Finns gott om metoder att minska effekten som mäts, öka förbrukningen är krångligare med en direktmätare. Dock så kan man ju koppla in extern strömtrafo till WH, men är nog inget ens en klurig campingägare gör om ens en sådan finns att köpa lätt.

Just det, angående kupevärmare, en del har PTC värme element i sig, dvs att den reglerar ned effekten ifall omgivningsluften blir varmare. Så om den drar exakt märkeffekt eller inte bör du kolla med andra e-mätarn.
Ja då kan man stort sett utesluta en felkoppling med andra ord.

Men som jag sagt tidigare så löser inte säkringen ut i första taget.... , strömmen kan vara rätt så hög. Hur tål WH mätaren det?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Elmätare

Inlägg av limpan4all »

Borde inte en inkoppling av Inkommande fas till L1_in och fråm L1_ut till L2_in och från L2_ut till förbrukaren ge dubbel mätt effekt, jag tvivlar på att en såpass enkel mätare inser att de båda effekterna INTE ligger 120 grader fasförskjutna från varandra.
Det är en ABB CEWE mätare eller?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Elmätare

Inlägg av svanted »

det tror jag absolut att den gör, skrev tidigare att om den är rätt kopplad går in på ett ställe och ut på en annan t.e.x. 1 och 3 ...
och nollan till 11...
sitter det någon bygel någon annantans kan man misstänka det.
om det nu går att se kopplinsplinten utan att bryta någon plombering.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Elmätare

Inlägg av Paxmax »

Mätarn är gjord för 63A konternuerligt samt klarar gott å väl flera minuter med 120% last vid 25C omgivningstemp.
Mätaren är även testad med 1260A under 3 sekunder utan att ta skada (kortslutningsprov). Strömbalken i mätarn brukar anta en ny nyans men ingen skada.
Muahaha, dom testerna är roliga, sladdarna får eget liv när dom attraherar varann pga ströminducerade elektromagnetismen.
Såå.. Kör hårt :D

Automatsäkringen är en Cewe brandad Busch Jaeger av "L" typ, dvs den borde följa vanlig B karateristik, den behöver kanske motioneras lite :)
Dock om alla regler skall följas borde den löst ut på dubbel last inom 0,5-2 minuter.
I automataren sitter två olika "sensorer" en som reagerar på stötströmmar en annan som reagerar på termisk basis. Den termiska är långsam och beroende av omgivningstemp, dvs är det kallt omkring så blir den lite långsammare och högre tålighet.
Stötströmsmojjen behöver 3-7ggr märkströmmen för att orka lösa ut, har ett litet temperaturberoende.
(Edit stavning)
Senast redigerad av Paxmax 10 januari 2016, 13:34:33, redigerad totalt 1 gång.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Elmätare

Inlägg av Paxmax »

limpan4all skrev:Borde inte en inkoppling av Inkommande fas till L1_in och fråm L1_ut till L2_in och från L2_ut till förbrukaren ge dubbel mätt effekt, jag tvivlar på att en såpass enkel mätare inser att de båda effekterna INTE ligger 120 grader fasförskjutna från varandra.
Det är en ABB CEWE mätare eller?
Jo Limpan, det är en (abb) Cewe mätare, detta var innan Cewe ingick i ABB koncernen 100%. Fast denna mätare är bara en enfasare. Men en trefasare går att "sy ihop" samma inkommande fas i flera mätarfaser. Mätaren kommer presentera dubbel och trippel förbrukning + lite till iom att den mäter även sin egenförbrukning på fas 2 och 3 i okänd omfattning. Olika mätare hanterar detta på olika sätt, WH 3fas skulle bara addera ihop allt utan protest. Äldre Deltameter skulle få failed installationcheck men ändå fortsätta addera alla fasers energiregister, nyare Deltameter skulle tugga i sig alla enfaser utan att säga nåt.
Alla nuvarande mätare säger heller inte emot sålänge du har den i 4-wire läge. Ställer du mätaren i 3-wireläge men kopplar in alla enfasigt + nollan så vetesjutton vad den mäter, 3-wire energiberäkningsmatematiken är vääldigt skum och ointuitiv, varje gång jag anammar den så får jag en mental reset efter och glömmer allt :D
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

limpan4all skrev:Borde inte en inkoppling av Inkommande fas till L1_in och fråm L1_ut till L2_in och från L2_ut till förbrukaren ge dubbel mätt effekt, jag tvivlar på att en såpass enkel mätare inser att de båda effekterna INTE ligger 120 grader fasförskjutna från varandra.
Det är en ABB CEWE mätare eller?
Ja det hade ju varit den lättaste logiska förklaringen, för att jag anser att den drar i princip på pricken dubbelt.
Men förklaringen fick vi veta av paxmax.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elmätare

Inlägg av MiaM »

Angående att få tag på en begagnad mätare så kanske campingen haft något liggande efter att ha behövt byta en hel stolpe eller liknande och där fått delar över?

Eller så kanske någon reparerar trasiga mätare utan att kalibrera rätt...
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

Var till vagnen idag. Kollade in mätaren och den har snurrat lite trots att jag har dragit ur kontakten från vagnen, skarvsladden har dragit ström? hmm
Skriv svar