Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av teljemo »

Jag tänkte printa ut en utbygnadsram till en vägg kontakt.. Ska va till en led list bara så man inte behöver koppla ihop allt med sockerbitar.. Hade ingen hemma så tänkte rita upp o skriva ut me 3d skrivaren..

Fick då höra att det är idiotiskt för el säkerheten..
Att alla såna produkter är tillverkade av en speciell plast som själv släcker om det tar eld?
Kan det stämma.. Hittar inte info om detta i mina googlingar..

Jag tänkte printa i PLA plast och gjorde ett eld test på en bit och det i sig brinner väldigt dåligt.. Har ingen vanlig vägg kontakt lös för att prov elda på..

Tänkte dock om man kunde simulera vad som kan hända i en vägg kontakt.. Det är väll överbelastning i första hand.. Eller kortslutning om nåt går sönder i kontakten antar jag?

Värme bildning.. Hur bygger jag nåt som kan skapa sån värme på ett bra sätt? O vilka temperaturer kommer man upp i kanske man kan börja med.. Om det finns data på det?.. Eller är det gnistor?..

Allstå..
Är alla dosor av sånt material som inte kan brinna?
Vad för temp kan det bli i en 230v kontakt?
Kan man bygga nåt bra för att testa PLA platsens överlevnad..

Tack.. :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av netrunner »

Vad exakt är det som du ska bygga? Ett "grenuttag" eller liknande för 230VAC?

Som amatör så får du väll bygga vad du vill, som du uppfattar som säkert, som slutar i en stickpropp... rent lagligt.

I praktiken kan det ju vara bra med en vanlig säkring.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av CPMS »

Är det en ram borde det gå bra med vadsomhelst.

Skulle det vara en del av isoleringen i ett uttag är det nog ingen nackdel med självslocknande plast,
lite fukt och det kan gå som på filmen.

10A trög säkring som vägrade lösa ut.
Ljusbåge i luft ligger väl på 3-5 tusen grader. :)

Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av teljemo »

Ja... En förhöjningsram
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag- ... 000032694/
För vägg uttag.. Men de blir ju som en skarvsladd.. Bara att den ska sitter monterad..

Själva 2hål i väggen kontakten har jag.. Men det är bara en "box" att bygga in den i för utanpå liggande montering..

Det borde väll vara helt Ok att designa upp och skriva ut i PLA plast..
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av Nerre »

Du får väl se vad försäkringsbolaget tycker när huset brunnit ner:)

Jag skulle väl iofs vara mer oroad för tracking (d.v.s. att materialet bildar kolbanor).
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av Muppis »

Plast i eluttag, dosor osv tror jag prövas med glödtråd á 650? grader, den ska tåla att glödtråden ligger mot under en viss tid och när glödtråden tas bort skall plasten ej brinna.
En förhöjningsram tillhör isoleringen i eluttag och skall självklart hålla minst samma säkerhetsnivå som dosan och eluttaget.

Det brukar nästan alltid finnas färdiga förhöjningsramar till vägguttagsserierna att köpa. Har du kollat på elbutik.se?
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av qx5 »

Hur är PLA, ABS och PP i brandhänsende? rätt vanligt vid 3D utskrifter..
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av teljemo »

Kolbanor? vad är nu detta man ska ha med i beräkningen?

Ja Jag är nog inte den första som tänkt tanken att printa ut nåt i PLA för att ha i närhet till nånting elektriskt :P
Kan ju vara en bra sak att ha reda på hur plasten är.. kanske rent av är ännu säkrare än den vanlige plasten som används ;)
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av qx5 »

Brandtålig plast brukar dock innebära flamskyddsmedel som är väldigt cancerogent. Troligtvis innehåller substanserna för 3D skrivning inte detta då det skulle frisättas alltför mycket.

Ett enkelt test vore väl en värmeslinga på 500 W/dm inbakad i PLA, ABS och PP så att man får se hur plasten reagerar?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av Anders Olsson »

Själv skulle jag absolut försöka köpa förhöjningsramen någonstans, den borde ju gå att få tag på.

Sedan finns det faktiskt självslocknande ABS-tråd till 3D-skrivare: http://filaments.ca/collections/3-00mm- ... 1269287036
Har inte hittat nån återförsäljare på nära håll dock.

Man har gissningsvis blandat i borax eller nåt liknande i den tråden, knappast bromerade flamskyddsmedel eller andra cancerframkallande ämnen.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av teljemo »

jo de finns ram på biltema bla.. inte svårt att åka o köpa.. men hur kul är det :P
Mest intresserad av dom saker jag nämnde i första inlägget.. och tror jag fått alla svar :)

1. dosorna är oftast om inte alltid av en typ av plast som självslocknar.
2. Det kan bli 3-5tusen grader.
3. 500w/dm inbakad i pla för att testa (detta är nåt jag får kolla upp hur man fixar till dock)


Skulle ni (som har 3dskrivare) själva kunna tänka er att printa ut en sån eller liknande produkter och använda till att ansluta en lampa i?
wallsockerframe.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av mrfrenzy »

Det fanns en film hos elinstallatören där dom testade dosor men den är tyvärr inte kvar.
Det gick till så att man eldade på dosan med en handhållen gasolbrännare i ca 10 sekunder.
Dom bra dosorna slocknade strax efter att brännaren togs bort, vissa kinadosor fortsatte brinna.
Jag vet ju vilken jag skulle välja iaf.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av kodar-holger »

Gjorde inte gunne (of stor-erik fame) gjort ett liknande test som finns på youtube?
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av Nerre »

teljemo skrev:Kolbanor? vad är nu detta man ska ha med i beräkningen?
Den närmsta beskrivning jag hittar (utan att hänvisa till standarder som måste köpas) är dena här på wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparati ... king_Index
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Material i vägguttag och simulera varmkörning.?

Inlägg av xxargs »

Själv har jag gjort just ett eldningstest med gasolbrännare och det syns ganska enkelt om lågan falnar och slocknar efter att upphettats så mycket att det brinner eller om det fortsätter att växa i låga efter brand och det hela eskalerar av sig själv.

Ofta är 'brandskyddet' baserad på olika fyllmedel i plasten som kakar och askar sig och bilda yta som stänger av gasbildningen och också isolerar värmen nedåt i plasten.
Skriv svar