Hus-elen går bananas, 280 volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Averell »

Hej

Har en tråd här https://www.byggahus.se/forum/el/258958 ... sen-5.html som beskriver mitt problem. Tyvärr finns där ingen som har listat ut en lösning.

Kortfattat så sticker spänningen högt på en fas och lågt på en annan, den flyttar 50 volt mellan L1 och L2. MEN jag kan inte begripa vad det beror på så jag måste LOGGA på något smart sätt.

Så vad finns för prylar att stoppa in i elskåpet som loggar spänningen på alla faser och skickar löpande data till exempelvis en dator eller web? Nåt knx system kanske?
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av SeniorLemuren »

Det där verkar bero på dålig kontakt med systemets nolla.
Joe
Inlägg: 1649
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Joe »

Du har fått flera tips om att göra en komplett mätning i tex inlägg #50
Detta bör göras och kompletteras med en strömmätning för att kunna ge en kvalificerad gissning.

Sen så var frågan om det fanns flera förbrukare på samma transformator?


Tror jag har en energimätare som mäter ström och spänning på alla 3 faser samtidigt liggandes i något hörn, kan kolla spec på den när jag kommer ihåg.
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Averell »

Jag har gjort precis allt i den tråden x3 och lite till utan att komma till något resultat. Jag känner att jag behöver ha lite data för att enklare kunna koppla problemet till en lösning
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av qx5 »

Mikael_L på byggforumet föreslår en Fluke 1735 från Elfa där den kostar 29 346 kr exkl moms. Den har ett asynkront RS-232 D-sub gränssnitt. Samplingsfrekvens 10,24 kHz och 0,1 V upplösning.

En ghettolösning är annars 3 stycken Uni-T UT61D Multimeter med USB eller RS-232 anslutning. True RMS-mätning. Det kostar 3x 700 = 2100 kr inkl moms. Men där kommer samplingarna att hamna i ofas. Det kanske inte spelar någon praktisk roll dock i detta fall.

Törs du bygga själv så bör de flesta mikrokontrollers med 3 st A/D och extern galvanisk isolering kunna ordna mätfunktionen för 3-fas.

Oavsett så behöver du rita upp hur det ser ut från din servisledning till alla förbrukare i denna elanläggning och fota alla skåp och kopplingar. Lista gärna också vilka förbrukare som är anslutna, t.ex värmepumpar för 3-fas mm. Samt redovisa detta.
Joe
Inlägg: 1649
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Joe »

Du behöver isådanafall presentera mätningarna så vi andra kan ta del av det för att kunna hjälpa till.
Data för att enklare kunna koppla problemet till en lösning
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av TomasL »

Du kan säkert hyra en sån där Fluke 1735 med tillbehör hos instrumentcenter:
http://www.instrumentcenter.se/sv/brett ... timent.php
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av SeniorLemuren »

Men då tar vi det en gång till då. Spänningen är normalt ca 240 Volt mellan faserna i ett trefassystem och 400 V mellan faserna. Om du erhåller betydligt mer än 240 V mellan fas och nolla så betyder det att du inte har en fast nolla, spänningen kan därför bli högre än 240 volt genom att någon av de andra faserna via någon förbrukare flyttar nollan. Att köpa dyra mätinstrument för att logga förbrukningar är att kasta pengarna i ett svart hål. Ta dit en kunnig elektriker så hittar han felet. Troligen en dåligt förbunden nollpunkt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av TomasL »

Man behöver knappast köpa dyra instrument, antingen hyr man dem, eller också ber man el-leverantören mäta under en längre tid, och ja det är troligen en dålig nolla någonstans, men att hitta den kan vara svårt.
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Averell »

Mycket bra info! Jag får väl kolla alla nollor igen då, känns ifs som att både jag, 3 olika elfirmor + Eon redan har gjort det, därav min uppgivenhet. Att sätta upp ett elschema på allt tar ju rätt mycket tid i anspråk och om det går att undvika så vore det ju gutt.

Jag är ju tämligen tvärsäker att alla nollor är dragna i alla elskåp. Då kan väl endast fasen vandra i tex en två eller trefas förbrukare med gemensam nolla? Jag menar det är väl ingen ide att kolla uttagen, de skulle ju inte ens fungera utan en nolla.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Icecap »

Det är en idé att kolla allt!

Men jag hade börjat med inkommande spänning, är den sned är det inte ditt problem men leverantörens.

Sedan - om problemet är på din sida - ska man gå systematisk fram. Mäta, ändra belastning och mäta, det viktiga är att man skriver ner belastning och mätvärden, ganska snart kan man se ett mönster.

Men utan ett schema blir det mycket svårt att ta reda på något vettigt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av TomasL »

Nu har jag inte riktigt orkat läsa igenom hela tråden.
Så:
Mellan vilka punkter mäter du den förhöjda spänningen. (före/efter Mätar-säkringar/Service-säkringar).
Vilka laster har du när det inträffar och på vilka faser ligger dem, och hur stora är dem.
Hur stora laster ligger på PE/PEN-ledarna
Vilka säkringar är urskruvade när det inträffar.
Du behöver knappast göra ett elschema på hela anläggningen.
Det intressanta är Stigarna och Servicen, det är där du har problemet.
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Averell »

Vid ett tillfälle när endast L1 var inkopplad från Eon, var det snedbelastning mellan L2 och L3. Jag trodde att det skulle betyda att felet ligger hos Eon men de kräver att även L1 skall vara urkopplad. JAG FATTAR INTE hur det kan vara fel i min anläggning när ovanstående händer. Se film nedan.

https://youtu.be/ztT7lAPvLb0
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av nifelheim »

var sitter der röda mätproben?
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Averell »

Den sitter på en skruv som håller fast skåpet=jord
Skriv svar