Hus-elen går bananas, 280 volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Averell »

Hej

Jag har aldrig lyckats provocera fram felet, varken via perioder då felet brukar uppenbara sig eller perioder då det fungerar normalt. Varje gång det börjar blinka försöker vi febrilt få stopp på det samt luska ut vad det beror på. Hittar aldrig någon logik som har med fastigheten att göra.

Nu har det slutat blinka helt och det kanske tar någon månad innan det börjar igen.

Jag vill inte in i Eons skåp och titta men jag vet att det har varit öppnat och kollat av eon.

Tack för tipset om försäkringsbolaget! Ringer direkt imorgon,.
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Averell »

Kjelle skrev:Har du pratat med grannar om dom har liknande problem ?
Blinkande lampor, lampor som går sönder ?

En elkonsult vi hyr in på jobbet berättade att elbolagen brukar inte erkänna att dom har problem i första taget, det måste många till att klaga för att det skall hända något.

Kjelle
Vi har inga grannar, närmsta är ett sågverk.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av SeniorLemuren »

Det skulle du nämnt från början. Där kan du ha orsaken till strulet. Det kan t.ex. vara elektriska virkestorkar som är fel kopplade så de snedbelastar nätet kraftig vid vissa tillfällen. Är dessutom 0-ledaren felaktig så blir det stora problem. Att det blinkar periodiskt ibland kan bero på att man startar en stor elektrisk motor som får nätet att pulsera på grund av ojämn belastning av motoraxeln osv.
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Mindmapper »

Averell skrev:Hej

Jag har aldrig lyckats provocera fram felet, varken via perioder då felet brukar uppenbara sig eller perioder då det fungerar normalt. Varje gång det börjar blinka försöker vi febrilt få stopp på det samt luska ut vad det beror på. Hittar aldrig någon logik som har med fastigheten att göra.

Nu har det slutat blinka helt och det kanske tar någon månad innan det börjar igen.

Jag vill inte in i Eons skåp och titta men jag vet att det har varit öppnat och kollat av eon.

Tack för tipset om försäkringsbolaget! Ringer direkt imorgon,.
Om du inte har haft bekymmer på länge kan det tänkas att EON har dragit någon nollskruv som var dålig men inte vill erkänna att de haft något poblem. Eller att de inte själv vet att de förbättrat kontakten där den dåliga kontakten varit. Försvann problemen efter att de varit in och letat fel?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av orvar-e »

Låter rimligt att sågverket har del i det. Men ändå borde inte de har en egen transformator? De plockat ju ut lite större effekter än ett vanligt hushåll särskilt ett stort sågverk.
Sågverk går rimligen inte på kvällar och helger (om dom inte jobbar skift så klart), finns det nått mönster där?
hsd
Inlägg: 2129
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av hsd »

På Byggahus I inlägg #50 fick Du tips på mätning , har Du mätt efter detta- om inte gör det så kommer Du att få veta var felet ligger :idea:
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Averell »

Mindmapper skrev:
Averell skrev:Hej

Jag har aldrig lyckats provocera fram felet, varken via perioder då felet brukar uppenbara sig eller perioder då det fungerar normalt. Varje gång det börjar blinka försöker vi febrilt få stopp på det samt luska ut vad det beror på. Hittar aldrig någon logik som har med fastigheten att göra.

Nu har det slutat blinka helt och det kanske tar någon månad innan det börjar igen.

Jag vill inte in i Eons skåp och titta men jag vet att det har varit öppnat och kollat av eon.

Tack för tipset om försäkringsbolaget! Ringer direkt imorgon,.
Om du inte har haft bekymmer på länge kan det tänkas att EON har dragit någon nollskruv som var dålig men inte vill erkänna att de haft något poblem. Eller att de inte själv vet att de förbättrat kontakten där den dåliga kontakten varit. Försvann problemen efter att de varit in och letat fel?
Nej det har aldrig försvunnit
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Averell »

orvar-e skrev:Låter rimligt att sågverket har del i det. Men ändå borde inte de har en egen transformator? De plockat ju ut lite större effekter än ett vanligt hushåll särskilt ett stort sågverk.
Sågverk går rimligen inte på kvällar och helger (om dom inte jobbar skift så klart), finns det nått mönster där?

Precis , som eon förklarar det ska de inte vara del i det, men klart jag misstänker att det kan vara så.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Kjelle »

Kan det vara någon förändring i driften av sågverket som sammanfaller med dina störningar ?

Byte av maskiner, installation av mjukstartare, frekvensomvandlare m.m. ?

Förr i tiden ansågs sådana här störningar vara positivt, då viste man att produktionen var igång :)


Kjelle
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Icecap »

Averell:
* Vad som än orsakar felet har du alltså ingen aning om.
* Huruvida de är en extern störning eller intern störning vet du inte heller.
* Det uppträder så sporadisk att det inte verkar finnas ett mönster i det.

Den enda lösningen jag ser är att logga de 3 faser gentemot nollan och att göra detta på inkommande ström.

Det finns loggare att hyra/låna men med tanke på att det kan ta månader mellan tillfällen kan det bli svårt eller dyrt.

Hade jag varit i samma sits hade jag byggt en logger som kan tidstämpla händelser och då bara registrera avvikelser samt lite före och efter en avvikelse. Inte helt enkelt att bygga då det är AC - men definitivt möjligt.

Man tar 3 st likadana små transformatorer (t.ex. 230V -> 5V) och monterar varje transformator mellan noll och var sin fas.
Utgångarna kopplar man ihop via t.ex. 3 st 47k motstånd och nollorna placerar man på VDD/2.

Om transformatorerna är identiska blir utspänningen 0,0Vac - men de är inte identiska varför det blir en liten rest kvar.

Om det blir en "kraftig" avvikelse på 230V sidan kan man avkänna detta vid att restsignalen blir en hel det större och med lite avkänning av fasföljd osv. kan man faktisk mäta spänningen mellan varje fas och noll och därmed bestämma vad som ske när det sker.

Transformatorerna får inte belastas med annat än mätningen, alltså får en inte driva elektroniken.

På detta vis kan man få en ganska bra logger som kan "slumra" till det sker något och detta "något" kan man sedan logga som en händelse. Men rätt minnesstorlek i µC'n och nog med EEPROM kan man läsa kontinuerligt och när det sker "något" kan man ta data från ett antal samplingar tillbaka och spara, sedan "händelsen" och när den är slut ett antal samplingar efter.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av qx5 »

Varför inte enkel resistiv spänningsdelare så man slipper transformator? och sedan kopplas detta till A/D ingången. Ev med något överspänningsskydd.

För övrigt sticker väl spänningen iväg på mättransformatorns sekundärsida om man saknar belastning? Kan man plocka transformator från väggvårtor (oswitchat) ?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Icecap »

qx5: det finns saker som el-säkerhet att tänka på.

Ska man kunde tanka ut sparade data skulle iaf. jag väldigt gärna säkra mig att min dator inte blev kopplat till 230V lite hur som helst.

"Sticker iväg" är ett relativt uttryck, en liten transformator för låg belastning kan inte "sticka iväg" speciellt långt helt enkelt.

Det viktiga med transformatorerna är att de är så lika som man kan få dom, då reagerar de ganska lika när det spårar ut och man kan få en tillförlitlig loggning.

Man kan såklart också bara kära utgångarna från transformatorerna in i AD-omvandlaren (med lagom spänningsdelning) och sedan synka omvandlingen och låta mjukvaran ta hand om avvikelserna och beslut om vad som är normalt och vad som är fel.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av rikkitikkitavi »

Är det smart att koppla in en 230V trafo om spänningen kan stiga till 280V?
Tänk om den mättar, då flyger säkringen...
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av Jan Almqvist »

Eller också hjälper mättningen till att dra nollan åt rätt håll?

Om TS mäter 280 V så är nollan för långt från den fasen...
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Hus-elen går bananas, 280 volt

Inlägg av qx5 »

Icecap, Det kan man lösa med en optisk kommunikation sådan går ju att få i 4 Mbit/s. Alternativt signaltransformator såsom Ethernet använder.
Skriv svar