Störningar mellan Fibaro dimmers

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Störningar mellan Fibaro dimmers

Inlägg av victor_passe »

Det som är trixxigt är att man ska känna av om det ligger fas på ingågen eller inte och man bör inte lasta ingången så mycket för då blir det för varmt.
Den värmen lägger man hellre på att få dimmern att klara mer effekt. Så om ens ingång är högimpediv (>1Mohm) och man får, säg 1nF koppling mellan fas och sladden från knappen så får du en impedans om ca 3Mohm vilket är i paritet med ingångens impedans.

Det finns trixx för att lösa detta men många konstruktörer för lätt fel på detta då det funkar i alla tester man gör om man inte testar specifikt för långa, närliggande sladdar.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Störningar mellan Fibaro dimmers

Inlägg av qx5 »

Resistans parallellt med signalledningen så får man förändrad impedans och problemet är löst?

(alt någon RLC historia..)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Störningar mellan Fibaro dimmers

Inlägg av Forsgren »

Med relä fungerade det bra, den utan relä stördes fortfarande av den med relä. Det borde ju betyda att störningen kommer via signalledningen och inte matningen eller något annat.
Men man ska ju inte behöva göra såhär, importören gröna hus verkar ta problemet på allvar och försöker komma på en lösning tillsammans med tillverkaren.
Ingången verkar ha väldigt hög impedans, räcker att nudda ingången med ett finger så aktiveras den. Verkar ju inte riktigt vettigt konstruerat.

Edit: Har funderat på en resistor, men som sagt känns inte helt rätt att behöva lösa det på det sättet.
Mangelun
Inlägg: 9
Blev medlem: 1 november 2015, 16:34:40

Re: Störningar mellan Fibaro dimmers

Inlägg av Mangelun »

Elsäkerhetsverket belade Fibaros 2x1,5kw-puckar med försäljningsförbud för något år sedan pga för dåligt isolationsavstånd. Kan ju hända att det är mer saker som inte är helt ok med dem. De brytarpuckar som säljs nu ska problemet vara åtgärdat på. Om de även testat dimmerpuckarna vet jag inte men tror inte det varit försäljningsförbud på dem. Hur som helst, jag har inga problem med mina.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Störningar mellan Fibaro dimmers

Inlägg av Agwan »

Har du provat att koppla den där lilla resistorprylen parallellt med lampoan som fibaro har som tillbehör till sina dimmers?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Störningar mellan Fibaro dimmers

Inlägg av Forsgren »

Mangelun: Jag har för mig att det var dimmerpuckarna det gällde, eller om det var båda. Det kom en uppdaterad version som det problemet var fixat på. Men dom jag har är en version 2 av dimmern som nyss kommit, med autokalibrering bla. Skulle varit intressant att testa en äldre dimmer om dom är lika känsliga.

Agwan: Nej det har jag inte, men den borde inte ha något med saken att göra. Mitt problem är ingångarna, och prylen är till för att kunna använda dimmern till LED med låg effekt. En dimmer jag använde driver 132w LED.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Störningar mellan Fibaro dimmers

Inlägg av MiaM »

Tillslag av ansluten last på en dimmer kan kanske teoretiskt skapa störningar som påverkar ingångarna på andra dimmers. Inte så jättesannolikt men inte heller otänkbart.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Störningar mellan Fibaro dimmers

Inlägg av Agwan »

Hade du trappkoppling på dem sa du? Isf är ju i ena läget kabeln bort till andra knappen en lång antenn som lätt kan plocka upp signaler.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Störningar mellan Fibaro dimmers

Inlägg av Forsgren »

Trappfunktion kan man säga men inte trappkoppling. Brytarna sitter parallellt, totalt kanske 17m tråd. Men som sagt ingången är extremt känslig, räcker med att nudda med fingret på den så aktiveras den.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Störningar mellan Fibaro dimmers

Inlägg av Agwan »

Hmm, verkar inte riktigt genomtänkt av Fibaro. Du skulle ha haft en svag pull-down på den kabeln, men du kommer nog inte åt något att ha pull-down mot.
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Re: Störningar mellan Fibaro dimmers

Inlägg av VikHe »

VikHe skrev:Relälösningen är ett enkelt sätt att bli av med problemet, förutsatt att det ryms ett litet relä tillsammans med fibaropucken.

Annars kanske en (X)kondensator på någon microfarad mellan S1 och nolla vid fibaropucken kan hjälpa till att ta bort den inducerade spänningen i impulstråden.

Jag ångrar mig, såg lite fel... :oops:
Tyckte det såg ut som att tryckknapparna var kopplade med fas på ena sidan och S1 på andra, har liknande puckar själv som är kopplade så...

Men i det här fallet blev det som konstaterat svårt att hitta något att koppla pull-down mot.


Har du plockat isär en puck ännu? ;)

(det gör man även när allt fungerar; man måste ju se varför det fungerar också)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Störningar mellan Fibaro dimmers

Inlägg av Forsgren »

Behöver inte pilla isär dom!

Importören (Gröna hus) har varit bra och tagit det på allvar. Dom har pratat med Fibaro i Polen som har konstaterat att det är problem med dimrarna. Så om ca en månad skall det komma nya uppdaterade med filter på ingången. Antagligen inte bara jag som haft problem.
Skriv svar