Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av nauti »

Hej!

Jag fick nyligen upp intresset för elektronik i och med en uppsjö av saker att rädda i soprummet och började kolla upp komponenter och bygga projektidéer i mitt huvud. Det är en hobby som legat i träda sedan mellanstadiet sedan sist lödkolven användes kreativt. Hur som haver så landade mitt nuvarande projekt på att bygga ett variabelt nätaggregat mellan 0-24V. Kretsen jag följt är denna: http://www.instructables.com/files/orig ... ZA84BE.jpg med en LM317T för att reglera. Det enda jag ändrat i den är att jag använt en 1N4004 i stället för de som står där, men det påstods att det inte skulle ställa till några problem när jag sökte runt.

Så i natt lödde jag ihop den. Den provades med 12V och till att börja med tycktes det fungera perfekt, tills jag gick ner på låga volt. Då blev potentiometern het och jag tror att den gav med sig. Jag provade en annan, men spänningen rörde sig inte mer än mellan 11-12V. Med gamla potentiometern ligger det kring 12. Om jag kopplar ur denna så ligger det också kring 12V.

Är det någon som har några idéer kring varför den till att börja med blev så het och om problemet nu är mina potentiometrar eller snarare någonting annat som gett upp? Vad i sådana fall?

Hoppas inte mina frågor är virriga, men jag försöker att ge relevant information i alla fall. Mycket nyvunnet intresse så det är mycket bakgrundsteori som saknas ännu! Tack och adjö!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Spontant känner jag att schemat du använder är oklart, speciellt för dem som kanske inte är så insatta i elektronik. Ingångarna är märkta +12V och -12V. Varför?? +24V och 0V är väl mer gängse markering.
Det jag känner spontant är att du kanske kopplat in likriktaren på fel sida av kretsen, vilket kanske är lätt att göra utifrån min kommentar ovan.
LM317 är ju en hygglig krets att laborera med och för dagligt bruk funkar den ju perfekt.

Titta istället på de här diagrammen:

Bild
Beskrivning

Bild
Beskrivning
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av Glenn »

Jag GISSAR att det är gjort så med +/-12V efterssom det är avsett att kopplas in på typ ett ATX-nätagg.

Ska du ha nåt som bara funkar är det ju nästan gratis att köpa en switchad ställbar stepdownregulator på ett färdigt kort från kina,
men det är ju alltid trevligt att bygga saker själv, om det är målet så är det ju bara att köra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Han lär ju sig inget genom att köpa färdiga moduler. Det är ju bättre att bygga själv från skrätsch .... :eh:

Men visst en LM317, några motstånd och kondingar har man ofta liggande och pilla ihop något på en eftermiddag. Jag tror fortfarande att nauti har kopplat transformator på kretsens utgång. Det är ju enda settet att grilla potentiometern.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av SM7CZR »

transformator?
Men det var bra bilder du skickade. Inget att ta fel på...
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Visst ska det stå som SB påpekar,men kopplingen som sådan är korrekt,så låt oss beta av felaktiga komponentvärden.
Första felet är förhållandet R1/R2.Över R1 ligger alltid 1,2V så för att få +24 eller vad det nu ska vara så kan man använda formeln som finns i varenda datablad.

Om poten bränns sönder så beror det på att den är felkopplad.Den tål inte 12V om man vrider ner den på låga värden.
Felet kan också vara dålig likriktare/kondensator(om det nu finns någon-undrar om han inte har använt ett batteri?)
Andra möjligheter är givetvis felkopplad eller kortsluten krets eller felvänd diod.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av nauti »

Tack för svaren!

Precis som det spekuleras så är tanken att koppla den på ett atx-nätaggregat från en dator. Så har jag tre portar med 3,3V, 5V och 12V med högre ampere och så har jag den lilla kretsen från 0 - 24 med upp till 1,5A att leka med. Enligt kretskortet skall väl strömkällan kopplas in på vänster sida i det kopplingsschemat? Tycker det verkar svårt att tolka det på ett annat sätt.

Jag höll på litet i går och experimenterade genom att ta fram litet ordentliga resistorer och mäta. Just nu skickar jag bara in 12V 500mA. Precis som det borde så varierar volt ut men allt jag sätter i resistorns plats får 18V 2A i sig, vilket tycktes vara för mycket för mina nu tre demolerade potentiometrar. Även de ordentliga pjäser till resistorer jag provade med blev varma. Jag vet inte om det stämmer att det skall skicka ut så mycket där? Då kanske det grundläggande problemet är att jag har för mesiga potentiometrar? Det enda jag kollade var nämligen att den låg kring 5kΩ. Men från vad jag förstått så skall lm317T endast hantera 1,5A? Det kanske inte är ett problem men det skapar ytterligare ett frågetecken för min del.

Jag kan ju prova att byta ut kondensatorn, C2 antar jag? Dioden är riktad åt rätt håll och kortslutning har jag letat efter med multimetern men det tycks vara som det borde, men jag kikar vidare.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av ie »

Jag tycker man verkar bränna onödigt mycket effekt i den kopplingen. Om potentiometern står i översta läget (dvs är kortsluten till jord) så ligger 12V över R1, vilket ger 1,2W. Blir ordentligt varmt. Om man vrider potentiometern till 120 ohm så blir det 0,3W över en liten del av kolbanan. Kan nog bli för varmt.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av nauti »

Har du något förslag på hur jag skall justera detta? Om jag kan så fixar jag gärna denna, men i andra fall provar jag soundbrigades krets. Men andra tycks ha fått just denna att fungera. Varför vet jag inte alls.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av Icecap »

För att LM317 ska vara stabil ska det gå en del ström på detta vis. Det rör sig om ~10 mA och det borde snart sagt vilket normalt pot klara.

Alltså kan det vara felkoppling, trasig LM317 eller annat.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av nauti »

Litet skillnad på 10mA och 1,8A som det går genom den nu :/
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av SM7CZR »

Om du har glömt C1 på input så kan LM317 börja självsvänga. Då blir den varm och säger adjö.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av ie »

Må så vara, men i ursprungsritningen går det upp till 100mA genom R1 (och en liten del av potentiometern) vid 12V.

Edit: Svar på Icecaps inlägg.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av nauti »

SM7CZR skrev:Om du har glömt C1 på input så kan LM317 börja självsvänga. Då blir den varm och säger adjö.
Har hela tiden känt efter om den blivit varm och det har inte varit ens en tillstymmelse till det. C1 är inkopplad som sig bör enligt multimetern. Börjar luta åt att göra om det hela. Har några till LM317 jag kan testa senare annars. Vill bara gärna förstå vad jag gjort fel så att jag inte gör om det :/
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av opampen »

Det lär inte göra någon nytta att byta ut C2 om den du inte har vänt den fel och gått sönder. Det viktiga är naturligtvis att du kopplat LM317 rätt.

Titta på länken nedan om LM317. Läs igenom specifikationen och titta på kopplingsexemplen, där finns också formler hur du kan räkna ut viken spänning du ska ha ut och rekommenderade värden på potten och övriga komponenter. Följer du detta helt ut så kommer du garanterat att få den att fungera! Men tänk på om du har vänt 317 fel kan den vara trasig så prova med en helt ny. Dessa kretsar är ganska tåliga mot över temp-ström men tål inte att kopplas fel!

https://www.elfa.se/Web/Downloads/ta/_e ... tion%2Fpdf

Du kan även titta på denna länk: LM337 som ger ut negativ utspänning där du kan bygga ett symmetriskt nät agg. +/- 1,2V. till 25V. Det finns kopplingsex. i specen.

Nu blev det rätt länk: https://www.elfa.se/Web/Downloads/ta/_e ... tion%2Fpdf
Skriv svar