Gammal anordning på kabel-tv uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av maDa »

Har nyligen flyttat till en bostadsrätt. Hade läst att det ska finnas ett Canal Digital basutbud, men när jag pluggar i TVn så möts jag av 8 st analoga kanaler, och inget mer. Canal Digital har ingen aning vad det handlar om. Grannar har 18 kanaler analogt + 125 digitala (majoriteten krypterade såklart). Förra bostadsägaren "tittade inte på TV".

Jag tyckte uttaget såg lite udda ut redan på visningen, men tänkte det bara var någon konstig modell och antog det fungera som det skulle.

Men igår tog tålamodet slut, så jag börja dra och virka, och märkte då att det satt ett vanligt dubbel-uttag under (som blivit överspacklat vid renovering) Med en popp-nit och massa limm som höll det på plats. Efter mycket våld och bågfilande så fick jag tillslut av det. Nu har jag fullt kanalutbud!

Detta såg jag när jag kom in första gången
Bild

Efter några dagar hitta vi denna i en låda
Bild

Efter mycket våld fick jag av denna och kunde se baksidan, och den hel-lödade boxen.
Bild
Bild

Någon sorts passivt ned-konverterings filter för gammal gammal betal-kabel-tv? Hur länge kan det suttit där?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29994
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av MadModder »

I början av 90-talet monterades liknande filterdosor på det ställe vi bodde på då. Uttagen var dock på framsidan så uttagen såg likadana ut efteråt fast bara tjockare. Dessa skruvades fast med långa såna säkerhetsskruvar med dubbla skallar där den yttre bröts av när man tog i sista biten. Dessa filtrerade bort kanaler man inte betalade för. Om man betalade för något kanalpaket, sattes andra cylindriska filter i serie med antennkabeln så fick man tillbaks det som tagits bort i uttaget. Undrar hur 17 det funkade...
Naturligtvis borrade vi två hål i skruvskallarna och gängade bort skiten med spetstång. :twisted:
Inget minne av vilket bolag det rörde sig om.

Efter ett tag blev det dock kabelvision och då började vi tillverkningen av dekodrar... haha!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av breflabb »

Fantastiskt, du har grävt fram ett filter från KABELVISION. En gammal operatör( 90-tal)
som satte dessa filter hos dom som inte ville vara med o betala EXTRA
för deras betalutbud :lol:
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av maDa »

Hah, då var det nästan som jag misstänkte. Intressant tvärtom-lösning - "betala annars installerar vi något hos dig". Tänk att både förra & förr-förra bostadsägaren varit lyckligt ovetandes.

Ska nog byta vägguttaget eftersom det tog skada en del och är sjukt gulblekt jämfört med eluttaget sidan om som är från 2008.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av breflabb »

I början hände det att en kontrollant ringde på dörren för att se
Så man inte fifflar (Det var dåtidens kort) :shock:
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av grottan »

Fanns även varianter där filtret satt "i källaren" i fall nätet var byggt som ett stjärn-nät mot varje lägenhet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av Glenn »

systemet med filter i källaren fanns så sent som 2012 när jag flyttade från lägenheten iaf.. nu användes det väl inte så mycket kanske iom digitaltv, men ville man "låsa upp" analogkanalerna (flrutom must-carry) så var det afaik nån tekniker som åkte ut och bytte filtret mot en kabelsnutt i det låsta och sabotagelarmade skåpet i källaren.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av sebastiannielsen »

Det var nog inget filter, utan den scramblade nog alla signaler ovanför/under en viss frekvens på något analogt vis.
Och de flesta bostadsrätter var ju hyresrätter på den tiden, så det var ju inte så konstigt att man körde den metoden med någon form av "låsta" uttag i lägenheten.
Det är ju samma med exempelvis el, att vissa hyresvärdar sätter in en elmätare och debiterar elen själva. (och köper in ett "stort" elabbonemang för alla lägenheter från en elhandelsdistributör).
En del hyresvärdar har "komfortdebitering" på värmen, där man debiterar per grad skillnad mot utetempen & per timme, istället för effekt, och då sitter det sabotageskyddade termometrar på flera ställen i lägenheten.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av Kjelle »

Står KTV 237 S 11 (230-237 MHz) på locket så troligtvis släpper filtret igenom kanaler runt S11 och spärrar VHF I och UHF.

Kjelle
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av maDa »

Ja det måste helt klart vara ett passivt filter. Skulle det utföra någon aktiv scrambling (varför inte scrambla centralt då?) så skulle det kräva energi, och även om den matades via coaxen så lär "mataren" vara borta för längesen.

Orginaluttaget satt försänkt i spackel/puts och sättlimmat mot väggen. Modulen satt på med 3mm popp-nit och smältlimm. Jag har nu återuppbyggt hålet och kommer sätta ett nytt fint uttag där.

Ska se om jag kan klippa upp det på något sätt, men det är verkligen ordentligt ihoplödat.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av sebastiannielsen »

MaDa: Tänker mer på någon form av passiv scrambling med passiva komponenter. Om energiinnehållet i den scramblade signalen är något mindre än energiinnehållet i den oscramblade signalen så behövs ingen aktiv strömförsörjning.

Man behöver heller ingen selektivitet, för är det så att du bara betalar för säg 1 av 2 kanalpaket, så kan ju cylindern du får när du betalar ("nyckeln" så att säga), innehålla ett eget filter som tar bort kanalpaket 2.


En annan idé jag är inne på, är att cylindern på något sätt innehåller en kraftig impedansförändring vid en viss specifik frekvens, så att detta resulterar i en reflektion, sedan sitter det analoga filterkretsar i väggfiltret som är kopplade på så sätt att filtren kopplas bort när reflektionen kommer.
Här behövs ju heller ingen selektivitet, eftersom cylindern man betalar för, kan då ha ett eget filter för de kanalpaket man inte betalat för.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av breflabb »

Är det fel uttryckt att kalla det (FILTER) helt enkelt??
Ett filter är väl något man tar bort( spärrar) och så vi.........
Måste man gå in på atom nivå
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29994
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av MadModder »

Nej jag tycker filter duger alldeles utmärkt. Ett filter kan både spärra, förstärka och förvränga så enligt min meningen är det ett filter. ;)

Appropå komfortdebitering, så skulle det fungera oerhört dåligt här. Jag har alla element helt avstängda men har ändå 23° inne. 8° ute.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av Glenn »

madmodder: nejdå, det skulle ju fungera extremt bra då, ur hyresvärdens synvinkel alltså.

komfortdebitering måste ju vara det mest vansinniga påhittet av alla.. dels får ju dom med hörnlägenheter (alltså med fler ytterväggar) betala mera, dels så får den som hjälper till med uppvärmningen genom att ha strömkrävande utrustning betala MER fast han förbrukar mindre uppvärmning, medans den som har fönstret öppet året runt och förbrukar mest uppvärmningsenergi får betala minst.. helgalet.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av nifelheim »

Det fanns ett system med cylindriska notch filter.
Kabel leverantören lade på en "störning" med hög amplitud mellan ljud och bild bärvåg,
detta fick mottagaren att sänka förstärkningen så mycket att det inte blev någon vettig bild.

Genom att dämpa "störningen" med ett filter klarade TV'n att visa bild.


Fanns ritningar i "Rolig Teknik" på hur man byggde filter.
Skriv svar