Gammal anordning på kabel-tv uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av maDa »

Har nyligen flyttat till en bostadsrätt. Hade läst att det ska finnas ett Canal Digital basutbud, men när jag pluggar i TVn så möts jag av 8 st analoga kanaler, och inget mer. Canal Digital har ingen aning vad det handlar om. Grannar har 18 kanaler analogt + 125 digitala (majoriteten krypterade såklart). Förra bostadsägaren "tittade inte på TV".

Jag tyckte uttaget såg lite udda ut redan på visningen, men tänkte det bara var någon konstig modell och antog det fungera som det skulle.

Men igår tog tålamodet slut, så jag börja dra och virka, och märkte då att det satt ett vanligt dubbel-uttag under (som blivit överspacklat vid renovering) Med en popp-nit och massa limm som höll det på plats. Efter mycket våld och bågfilande så fick jag tillslut av det. Nu har jag fullt kanalutbud!

Detta såg jag när jag kom in första gången
Bild

Efter några dagar hitta vi denna i en låda
Bild

Efter mycket våld fick jag av denna och kunde se baksidan, och den hel-lödade boxen.
Bild
Bild

Någon sorts passivt ned-konverterings filter för gammal gammal betal-kabel-tv? Hur länge kan det suttit där?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29994
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Gammal anordning på kabel-tv uttag

Inlägg av MadModder »