Laga Esselte 100 (skoldator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av mrfrenzy »

Jag är lite för ung för Esselte men ser mycket fram emot dokumentation om Modulab. Tack vare det kom jag in på elektroniken och digitalteknik.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av matsadona »

Modulab väcker härliga minnen. Minns inte minst en uppgift i skolan som var att skapa en klocka som visade h:m:s där man fick räkna på hur många cykler olika instruktioner tog och därmed komma så nära en sekund som möjligt för att få till en hyffsat exakt tid :)
Tyvärr orkade jag aldrig fortsätta med maskinkod/assembler efter det, utan gick vidare till Turbo Pascal...
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Gizmo »

För att återvända till de första inläggen.
Gick det att reparera den gamla Esselte 100:an? Och vad var felet?

Sedan undrar jag om Esselte 100 var en helt egen konstruktion, eller om det var en mer eller mindre klon av annan existerande maskin?
Har bara sett dom IRL en enda gång, och då på en gymnasieskola jag besökte typ 85.

Existerade det några tillbehör? Eller rent utav spel?
Larbj29
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 mars 2021, 14:49:46

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Larbj29 »

Esselte 100 såldes som enkel skoldator för grundskolan. Speciellt naturämnenas behov av mätfunktioner vilket gjorde att en stor uppsättning av sensorer togs fram för att mäta spänning och ström tid och hastighet, siktdjup, pH, ljusstyrka, ljud mm. Speciellt fysikiklärare var positiva då det var enkelt att koppla och enkelt att exempelvis visa resultat i grafik. Den kunde anslutas till skrivare och andra enheter med ett seriesnitt. Lagring på kassettband som var vanligt på den tiden men det fanns också en expansionsenhet där man kunde ha minneskassetter med program men även lagra data i batteriuppbackat CMOSminne. Datorn var optimerad för att vara billig att tillverka så hårdvaran var minimal.Video skapades av ett program i processorn!
Ett stort antal läroböcker och manualer producerades av Esselte Studium. Inga spel såldes men tillverkades säkert ute på skolorna. Ca 2000 såldes.
När Esselte därefter skulle skapa en ny skoldator valde man Compis. Tyvärr inte PCkompatibel vilket nog besegrade dess öde. Dock fick Den samma Mätfunktioner och kontaktdon som Esselte 100!
Efterföljaren till Esselte100 , Candela, som blev en vassare mätdator med fler inbyggda funktioner, hårddisk, färggrafik mm kom att säljas av Liber ett tag som konkurrent till Compi. Då Liber slutade sälja hårdvara skapades ett bolag, Candela industristad, som producerade och sålde den framför allt till industriella tillämpningar under några år. Lite spännande var att UR planerade att använda den datakurser som BBC hade gjort i England. Luxor var tänkt att producera den i mycket stora volymer, precis som BBBdatorn....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av JimmyAndersson »

” Speciellt naturämnenas behov av mätfunktioner vilket gjorde att en stor uppsättning av sensorer togs fram för att mäta spänning och ström tid och hastighet, siktdjup, pH, ljusstyrka, ljud mm.”

Precis!
I högstadiet (slutet av 80-talet) hade vi en i fysiksalen som vi mätte främst radioaktivitet med.
Ett par datorer stod i biblioteket och det var där jag skrev mitt första lilla datorprogram. Jag hade råkat se de snygga röda burkarna på en rast och blev nyfiken. :)

Edit: Esselte 100 och Microbee har jag mycket nostalgiska minnen till. Det var tider det...
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Gizmo »

Någon i facebookgruppen Retrodatorer köpes/säljes/bytes råkar visst ha en styck Esselte 100 med alla reservdelar och tillbehör man kan tänka sig. Inklusive epromläsare, epromprogrammerare, PH-mätare och anslutning till mätinstrument och I/O modul. Tror aldrig jag sett så komplett samling tillbehör. Antyddes i inlägget att den ska säljas (Retrodatorer köpes/säljes/bytes är en sluten grupp så ingen vits med länk till inlägget, den kommer inte att funka om man inte är inloggad på facebook och medlem i gruppen). Tar mig friheten att låna några bilder:
esselte100-0.jpg
esselte100-4.jpg
esselte100-3.jpg
esselte100-5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mickenx
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 maj 2022, 12:29:31

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av mickenx »

Hej,

Jag har gjort en liten sida med diverse mjukvara för / till Esselte 100.

http://micken.se/esselte.html
my03
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 augusti 2018, 23:24:08

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av my03 »

Gizmo skrev: 4 januari 2022, 21:52:10 ...råkar visst ha en styck Esselte 100 med alla reservdelar och tillbehör man kan tänka sig....
Inte alla :)

Jag har en expansion som inte finns med här på bilden (en breakout-box med ett antal din-anslutningar).

Däremot så har jag lite problem med att få ut bild ifrån mitt exemplar (trots anskaffning av komposit->vga box). Har haft den liggandes i ett antal år utan att ta mig för att kika närmare på den så vet än så länge inte hur den mår.
Skriv svar