Strömläckage.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anderz
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 september 2015, 10:58:25

Strömläckage.

Inlägg av anderz »

Hej!

Har en fråga: Bytte strömbrytare märkte att jag fick ut 12 V i uttaget fast den var avslagen. Var även inne hos två olika grannar och mätte. Hos den ena grannen visade det 10 V och hos den andra visade det 7V. Hur kan detta komma sig? Undrar också drar lampan då hela tiden 12 V fast den inte lyser? Känns onödigt att betala för något man inte förbrukar i så fall, om det skulle vara så.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Strömläckage.

Inlägg av TomasL »

Kapacitiv koppling, iom att ditt instrument har hög impedans så blir det på det sättet.
Inget att bry sig om, bara ett fysikaliskt fenomen så att säga. Det kostar dig ingen energi.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Strömläckage.

Inlägg av frownlayer »

Det brukar kunna läcka ström baklänges genom nollan. helt normalt. det kommer från alla andra apparater du använder.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Strömläckage.

Inlägg av mri »

Är detta 230 VAC husinstallation du pratar om?
Jag brukar kunna mäta upp till 100 VAC där det inte borde finnas någon spänning. Jag brukar förklara detmed att den flytande ledaren (bortkopplade ledaren) ligger nära eller i samma rör som andra spänningsförande ledare. Kapacitiv koppling.
Jag har också sett LED lampor lysa svagt fast de är avstängra, pga detta "läckage".
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Strömläckage.

Inlägg av Icecap »

Har haft store problem med detta under mätning i fält på 12V anläggningar.

I detta fall är det kapacitiva överföringar pga. att ledningar ligger bredvid varandra men i själva verket var det samma problem i grunden:
Mätinstrumentet har mycket hög ingångsmotstånd varför det belastar otroligt lite.

Vill man veta på riktigt bör man ha något som man kan belasta med, t.ex. ett 220 k motstånd (vid 230V). Mätningen med och utan belastningen brukar vara signifikant och visar att strömmen i den spänning som mäts är oerhört liten.
Senast redigerad av Icecap 28 september 2015, 07:27:40, redigerad totalt 1 gång.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Strömläckage.

Inlägg av Kjelle »

En enkel spänningsprovare slår vilken dyr multimeter som helst då den har inbyggt motstånd för detta.

Typ http://www.clasohlson.com/se/Spänningsp ... tings=true

Hur vet man att spänningsprovaren har motstånd inbyggt ?
Vid mätning mot 400 V slår det lite, lite gnistor på mätpinnarna.

Kjelle
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Strömläckage.

Inlägg av carpelux »

Det finns en del mätinstrument som har ett speciellt läge för att mäta i liknande situationer. T.ex. på det Agilent u1272a jag har finns det en Low Z mode som belastar mer än de vanliga mätområdena.
anderz
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 september 2015, 10:58:25

Re: Strömläckage.

Inlägg av anderz »

Får tacka för alla svaren. Inser att det inte är så farligt med detta. Men skall göra en del små tester. Ha det gött. Mvh/Anderz
Skriv svar