Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
har du bytt kol nyligen för att de tagit slut?
det är väldigt vanligt att släpringarna slits ojämna då kolen tar slut iom gnistbildning...
i så fall, låt renovera generatorn....
vill man att generatorn ska hålla längre..?
byt kol/regulator i förebyggande syfte innan de bränner sönder släpringarna.
mao ta loss och kolla och byt då de börjar närma sig...
det är väldigt vanligt att släpringarna slits ojämna då kolen tar slut iom gnistbildning...
i så fall, låt renovera generatorn....
vill man att generatorn ska hålla längre..?
byt kol/regulator i förebyggande syfte innan de bränner sönder släpringarna.
mao ta loss och kolla och byt då de börjar närma sig...
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
TomasL: Jag har ingen TRMS utan den här http://www.allspectrum.com/velleman/DVM ... 50blgb.pdf
Jag kom faktiskt åt pluspolen och får också där 31,7 V AC. Men eftersom min multimeter mäter medelvärde och antar att det är en sinuskurva som mäts borde det väl betyda att om jag har rippel så borde min visa för låg spänning, eller?
Men är det på den grova röda jag ska mäta eller är det på någon av de tre polerna i kontaktstycket? Jag satt jord på generatorhuset.
Jag kom faktiskt åt pluspolen och får också där 31,7 V AC. Men eftersom min multimeter mäter medelvärde och antar att det är en sinuskurva som mäts borde det väl betyda att om jag har rippel så borde min visa för låg spänning, eller?
Men är det på den grova röda jag ska mäta eller är det på någon av de tre polerna i kontaktstycket? Jag satt jord på generatorhuset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
svanted:
Ett kullager skar ihop och då lät jag renovera generatorn med nya kullager, kol, regulator och släpringar. Mina symptom påverkades ingenting, flimrandet fanns innan och efter renoveringen.
Ett kullager skar ihop och då lät jag renovera generatorn med nya kullager, kol, regulator och släpringar. Mina symptom påverkades ingenting, flimrandet fanns innan och efter renoveringen.
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Problemet med billiga DMMer är att de kan visa vad som helst när frekvensen ligger utanför 50hz.
Så det är inget att lita på.
Så det är inget att lita på.
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Vilka problem och symtom har du förutom den fladdrande spänningen vid mätning?
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Det kan vara fel på lindningarna också, inte helt ovanligt.
Byt hela generatorn.
Kjelle
Byt hela generatorn.
Kjelle
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Du bör utreda varför tomgången fladdrar.
Spänningsfladdret kan ju bero på det.
Koppla bort generatorn och kör motorn utan gen.
Spänningsfladdret kan ju bero på det.
Koppla bort generatorn och kör motorn utan gen.
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Tack för tips! Själva felsökningen pågår i andra, bilspecifika, forum. Ett av många, många spår är att kontrollera likriktningen från generatorn och därav denna tråd i detta forum. Och tråden får begränsas till det, det är nog bättre för andra sökande också
Återkommer när jag har testat något av tipsen jag fått här!
Återkommer när jag har testat något av tipsen jag fått här!
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Du skall inte avspisa oss så lätt.
Många av oss är synnerligen duktiga på bilar också, förmodligen bättre än de flesta "bilforum".
Många av oss är synnerligen duktiga på bilar också, förmodligen bättre än de flesta "bilforum".
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Det handlar absolut inte om avspisning, utan om att jag redan har en mängd saker att kolla/mäta/prova/reda ut. Och det här är alltså bara en punkt i den ganska digra listan som jag vill kunna bocka av.
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Ta ner generatorn och försök att köra den med en BORRMASKIN
I samma riktning som i bilen så kan du mäta i lugn o ro
I samma riktning som i bilen så kan du mäta i lugn o ro
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Som jag försökt förklara så vill jag mäta utan att ta ur den. Just nu kan jag inte vara utan bil om något visar sig vara trasigt och jag måste vänta på delar. Och att ta ur den två gånger vill jag inte. Om jag inte lyckas mäta på ett tillfredsställande sätt kommer jag så klart att demontera den men än så länge har jag hopp, ska bara hitta ett oscilloskop. Det är ju ingen direkt panik, den har varit så här i flera år.
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
konstatera att inte tomgången är ojämn utan generator?
att ev. ngn diod är kaputt gör inte att tomgången blir ojämn utan bara att den laddar dåligt.
att ev. ngn diod är kaputt gör inte att tomgången blir ojämn utan bara att den laddar dåligt.
Re: Kontrollera om likriktningen funkar i bilen
Ta loss den 3-poliga kontakten och kör motorn, då kommer generatorn inte att Ladda, kontrollera då om tomgången fladdrar.
Om det nu vore diodbryggan som är kass, så märker du det på attt den inte laddar tillräkligt mycket dvs en eller flera dioder är avbrott.
Om det vore kortslutning i en av dioderna, så borde du se det på laddningslampan, att den aldrig tänds, och batteriet troligen töms på nolltid.
Om det nu vore diodbryggan som är kass, så märker du det på attt den inte laddar tillräkligt mycket dvs en eller flera dioder är avbrott.
Om det vore kortslutning i en av dioderna, så borde du se det på laddningslampan, att den aldrig tänds, och batteriet troligen töms på nolltid.