Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad *FIXAT*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad *FIXAT*

Inlägg av Henry »

Har en mindre 0.37kW motor jag ville testa och den fungerar fint på 1-fas och 30µF konding utan att bli mer än en 40 grader eller så efter en timme med belastning.

Kopplade då om för 400V 3-fas och testade med det och motorn blir skållhet på knappt en minut och luktar smält lack, hörde tom att det knastrade svagt i den efter att jag stängt av den. Uppförde sig gissningsvis precis som om man kopplat 400V till den om den var kopplad för 230V men den var kopplad som den skulle.

Vad fasen händer?
Senast redigerad av Henry 25 september 2015, 13:33:51, redigerad totalt 1 gång.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av Kjelle »

Hur har du kopplat den då, Y eller D kopplad ?

Hur ligger blecken på plinten ?

Kjelle
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av bit96 »

Så små motorer brukar inte vara gjorda för 400 V D-kopplat utan det skall vara Y-kopplat.
Däremot vid enfas-drift (230V+konding) brukar man ha D-kopplat.

Så utan mer info är gissningen att du inte kopplat om till Y-kopplat, vilket brukar ordnas med att blecken sitter på en rad.
Vid D-koppling brukar de tre blecken sitta parallellt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av Henry »

Håller med om att den uppför sig om den vore D-kopplad och driven med 400V men den är Y-kopplad och blecken sitter på den övre raden alltså 3 kablar ihopkopplade och alltså 3-fas 400V, står också på märkplåten att den klarar detta.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av bit96 »

Vild gissning nr 2:
Du har belastat motorn för mycket vid 1-fas-kopplingen så att lacken/isoleringen inuti nätt och jämt börja ge sig.
När du sen lägger på 3-fas 400V så blir det överslag med värmeutveckling som snabbt skenar iväg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av Henry »

Har aldrig belastat motorn mer än att den blivit max en 50 grader (även om de håller för mer) vid 1-fas men den är begagnad så jag vet dock ej vad förra ägaren gjort, men något konstig är det med den.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av Mindmapper »

Har du tagit bort blecken och mätt lindningarna att de ligger rätt och har samma resistans.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av Henry »

Nej men nu har jag: de enskilda lindingarna är på 22.6 alla lika efter att gått igenom oxid, vid D-kopplat så är det 15.6 mellan alla, vid Y så är det mellan de enskilda faserna 45.6 och mellan faserna och de sammankopplade polerna 22.9, +- kanske någon högst enstaka tiondels ohm på alla värdena pga oxid och avsaknaden av en Fluke multimeter.

Motorns lindningar är kopplade på detta sätt:
kontakt.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av TomasL »

Uppenbarligen normalt kopplat.
Om du inte skall hiva motorn, så behöver du mäta upp den med en motortestare, dels induktans och dels isolation, troligen får du hiva den ändå.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av Henry »

Den funkar på 1-fas så den kommer att sparas, men något är onekligen knas med den inget snack om det och den dagen jag får fatt på en motortestare för en småsumma så får jag bekräftat vad.

Tack boys. :)
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av Mindmapper »

Henry skrev:Nej men nu har jag: de enskilda lindingarna är på 22.6 alla lika efter att gått igenom oxid, vid D-kopplat så är det 15.6 mellan alla, vid Y så är det mellan de enskilda faserna 45.6 och mellan faserna och de sammankopplade polerna 22.9, +- kanske någon högst enstaka tiondels ohm på alla värdena pga oxid och avsaknaden av en Fluke multimeter.

Motorns lindningar är kopplade på detta sätt:
kontakt.png
Du skriver efter att ha gått igenom oxid. Min erfarenhet är att är det inte fel på lindningarna så är det oftast glappkontakt som beror på oxid eller dåligt åtdragna muttrar. I några fall hittar man inte heller felet utan motortester, fast i de fall jag har erfarenhet av är det sällan att man behöver motortester för att konstatera fel.

De äckliga felen här är ju oftast isolationsfel som beror på fukt. Långsam torkning av motorn brukar lösa dessa problem. I det här fallet är fukt knappast troligt. Kan det ha varit dålig kontakt vid inkopplingen så borde det fungera nu. Jag brukar mäta strömmen i varje fas för att konstatera att de är lika. Fast i fel som dina brukar motorskyddet lösa innan man kommer upp i extrema temperaturer om de är rätt inställda.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av SeniorLemuren »

Har du testat med tångamperemeter att strömmen är lika på alla faser och inte högre än angiven märkström på någon av faserna?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av Henry »

Det roliga i kråksången är att den fungerar på 3-fas nu utan att bli skållhet och strömmen ligger på 0.9A/fas.

Det jag menade med oxid var bara på kopplingsplintens delar och det var inte mycket alls, menade inget speciellt med det bara det där med +-.

Alla spadkontakter och dylikt från motorn har blivit i och urskruvade några gånger och rengjorts men de såg fina ut ändå men oavsett så fungerar den nu. Tycker förstås inte riktigt om det på ett sätt för jag vill veta vad som var felet men jag lutar ändå rätt mycket åt Mindmappers teori, har dock bara aldrig varit med om det någon gång. Men den får gå på 1-fas så länge ändå för säkerhets skull tills den dagen jag verkligen behöver köra den på 3-fas.

Men det är väl så att om det så bara är aningens fel mellan faserna så blir det hyfsade förluster i motorn som då med lätthet kan värma upp den väldigt snabbt.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av Kjelle »

Ett klassiskt fel är just glappkontakt på första nivån på anslutningsplinten, där motorns interna kablar dras fast.

Sedan när matningskablarna dras fast ovanpå detta så kan det kännas bra efter åtdragning men ändå kan det vara löst på "första nivån".

Kjelle
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Vanlig 3-fas motor skållhet på 3-fas, rätt kopplad

Inlägg av Jan Almqvist »

Henry skrev:Det roliga i kråksången är att den fungerar på 3-fas nu utan att bli skållhet och strömmen ligger på 0.9A/fas.
0.9A/fas blir rätt mycket mer än 0.37 kW eller?
Skriv svar