Fundering gällande "det smarta hemmet"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marcusg
Inlägg: 189
Blev medlem: 7 juli 2007, 21:27:51
Ort: Mariehamn (FI)

Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av marcusg »

Har precis skrivit på kontrakt på husbygge. :-) Har funderat lite på huruvida man ska göra huset lite, som det heter, "smart". Kommit fram till att jag inte vill ha ett så himla smart hus egentligen (mest lite egna Arduino/mySensors-grejer som hobbyprojekt, saker som är kul att ha men som inte är nödvändiga => gör inget om det inte fungerar ibland).

En sak (som alltid måste funka) vore dock trevligt: kunna styra belysningen: styra vilken/vilka lampor en strömbrytare slår på, ha en "alla lampor av"-knapp osv. Min plan är att dra alla belysnings- och brytarkablar till elskåpet, så man där kan koppla hur (och med vad) man vill. Här behöver jag er hjälp: vad kopplar jag mellan strömbrytare och lampa, som dessutom kan styras via någon form av controller (t.ex. en Vera Light)? Strömbrytarna ska alltid fungera, men controllern ska t.ex. kunna stänga av alla lampor.

Behöver lite tips i rätt riktning – har ingen större koll på hur man kan göra och vad som finns, så det är lite svårt att leta. Stötte ikväll på följande pryl, en programmable logic relay: https://www.phoenixcontact.com/online/p ... e73d9d6279

Med en sådan verkar man ju kunna göra detta, så vitt jag kan se. Lite programmering av den, använda 2 inputs (brytare+controller) för varje output (går att ställa lite hur många inputs/outputs man vill ha). Reläer och allt i ett smidigt ihopplocks-paket, möjlighet att programmera in en del logik här (t.ex. masterswitch för belysning, om man inte vill göra det via en extern controller). Dessutom verkar de vara rätt hyfsat pris på grejerna, så vitt jag lyckats se.

Så: om nu någon orkat läsa så här långt (föga troligt) och förstått vad jag menar ("otroligt") och dessutom har något svar på min undran (fantastiskt!) så vore jag väldigt tacksam om jag fick ta del av det! :roll: :lol:
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av qx5 »

Kika på denna tråd:
Vilka förberedelser hade du önskat att ditt bostadshus haft?

Huvudtipset är att se till att det finns kanalisation och annat som är svårt att korrigera i efterhand. Använd gärna ett system med öppen standard såsom KNX. Troligtvis kommer systemen att skifta så just att det är förberett för ändringar i både kablage och centraler är nog en bra idé.

Annars är RS-485 rätt vanligt har jag för mig.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av Miramithe »

Ska du ändå dra alla trådar till central och fixa skulle jag satsa på knx, det är ju en standard och kommer finnas framöver väldigt länge, och det har allt du söker.
janno
Inlägg: 405
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av janno »

När jag byggde för fem år sedan så tänkte jag som du. Jag ville kunna ha ett smart hem som var felsäkert så gott det gick.
Jag såg till att alla ljuspunkter och vägguttag är dragna till centralen och kopplade till ett impulsrelä (http://ecatalogue.schneider-electric.se ... avoption=2), tror det var 103st. Reläerna har impulsstyrningen och pol två kopplad till en plint (pol ett styr belastningen). Schneider Renova har impulsfjäder. Sedan kan man styra och läsa på/av läge med en enkel microcontroller eller använda en PLC.
Elektrikern som gjorde allt gillade projektet, gick dock åt ca 5km kabel, han var lite trött på att koppla reläer efter tre veckor :) , fick väldigt bra dokumentation av det hela, det är jätteviktigt, man glömmer så lätt annars.
Dra även kanalisation där du har möjlighet. Nu vet jag inte vad KNX kostar idag, men för fem år sedan kändes det dyrt för varje strömbrytare och svårt att göra något själv med.

Edit: Fixat länken
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av Nerre »

Ja det stora problemet tycker jag är att kostnaden sticker iväg rätt snabbt om man jämför med "osmarta" grejer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av Icecap »

Nu är jag som jag är så att köpa färdiga enheter känns inte helt vettigt för mig.

Men en sak som är totalt sant: kanaler för kablar! Det ska vara möjligt att komma åt "allting" rimligt enkelt.

Jag ser inte idén i att ha impulsreläer eller liknande, jag vill ha en intelligent system och jag ska börja med att dra fram 24V + RS485 till alla fönster. Därmed kan jag hänga upp vilka LED-lampor jag vill och styra dessa via RS485. Samtidig har jag ett element under nästan varje fönster och det kan kopplas på RS485 också, då kan jag - medelst ett motorstyrd vred - styra temperaturer osv.

Allt styrs av en centralenhet som då räknar på solens upp- och nergångstider och styr fönsterlampor efter detta, man ska kunde skicka meddelanden och få larm osv.

Men det mesta av tramset med att kunde gå in på en hemsida, styra därifrån och få kurvor skiter jag i, statistik samlas på plats och kan kollas inom husets väggar. Orsak: ingen ska kunde komma in och ställa till det, därför förkastar jag även trådlös anslutning.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av lillahuset »

Varför inte köra trådlöst? Fem kilometer kabel låter som någon typ av lindrigt vansinne.
janno
Inlägg: 405
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av janno »

Min anledning är, att ju färre saker som kan gå sönder, ju gladare fru.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av Purre »

Trådlöst kräver även det ström så antingen nätspänning eller batteri har man att välja på då. Jag kan inte påstå att jag är så förtjust i Nexas lösningar där det är små batterier (ofta CR2032) som ska bytas då och då och allt ska paras ihop. Smidigare med kabel i väggen då från central.

Och allt ska då utgå från central, inte bara lamputtag och strömbrytare utan även vanliga uttag också. Även antenn (parabol+tv), nätverk och telefon eller vad man nu väljer att ha skall komma från central. Alla nätverksuttag drar man även dubbla kablar till så att man har för framtiden.

Jag skulle nog också välja att gå upp i dimension på rör/slang i väggen också så istället för 16 skulle det vara 20 och 20 skulle vara 25 osv. Vardagsrum har man även möjlighet till infällda högtalare och slippa synlig kabel även där men det kräver en hel del planering. En billighetslösning är att köra vanliga högtalare men att man drar kabeln fram till dom i väggen och sen en dosa där man får koppla. Finns blindlock till Eljo Exxact, Elko RS osv som går att skruva banankontakter i för en snyggare lösning.

I köket kan man även komplettera med en köksradio och varför då inte Elko ES av någon modell, typ detta: http://www.eldirekt.se/elmaterial/hemel ... und-stream
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av victor_passe »

Jag får tipsa om dessa.
http://www.plejd.com/
Då kan man ha så man t.ex. dubbelklickar på valfri knapp för att slå av hela huset.
Vi kommer att gå in i produktion runt årsskiftet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av Icecap »

Jag märker att det verkar vara lite olika inställning till vad ett smart hus är.

För mig är det ett hus där man inte konstant ska pilla på mobilen/padden,helt enkelt för att det sköter sig själv till stor del. Självklart ska det finnas möjlighet att ändra en sekvens.

Jag tänker som så att man t.ex. kanske har skiftarbete. Då finns det ofta en sekvens med tider som upprepar sig i en cykel. Denna cykel ska man sedan kunde programmera in och självklart synkronisera med andras cykler vilket då ger ett total som huset ställs efter.

Kommer man t.ex. hem på natten/när det är mörkt bör utomhusbelysningen (LED-lampor såklart) slås på strax innan man kommer hem eller ska iväg. Motorvärmaren ska aktiveras innan start och olika utomhustemperaturer ska styra hur lång tid innan osv.

Tvättmaskinen ska kunde startas på ett förut inställd tidpunkt, kaffebryggaren likaså och mikron också. I essens ska husets funktioner kunde styras till att följa ett schema - om inget annat bestäms.

Om man t.ex. veckopendlar eller kör långtur och har ett osäkert returtidpunkt ska man kunde ställa huset i "vila" (med ett program för detta) och sedan skicka ett meddelande när man vet att man kommer tillbaka, t.ex "om 3 dagar, vid 12-tiden kommer jag hem". Då ser automatiken till att styra upp värmen osv. så att det passar när man kommer hem.

Så för mig är "smart" att jag inte behöver bekymra mig för att det kör på eget bevåg och kan ta emot kommandon för att ändra schema temporärt eller permanent. Men principen är att när allt är trimmat in löper det på utan att man ska pilla hela tiden.
marcusg
Inlägg: 189
Blev medlem: 7 juli 2007, 21:27:51
Ort: Mariehamn (FI)

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av marcusg »

Tack för svaren, har skummat snabbt igenom (inte IceC, ska läsa lite noggrannare + de externa länkarna när jag har lite mer tid över!

Belysning, nätverkskablar samt högst troligt fiber kommer dras från centralen ut till huset.

Kostnaden styr en del, vill inte lägga så himla stora summor på detta. Endast belysning är i dagsläget intressant att styra, kanske även något enstaka vägguttag. Den där programmerbara saken jag länkade till verkade lockande då den verkade passa bra för detta, programmera lite enklare styrning som bara ska fungera. Som janno skrev, "Min anledning är, att ju färre saker som kan gå sönder, ju gladare fru.". Nu har jag visserligen ingen fru (än...), men det tankesättet gäller både för min egen del och för framtida familjemedlemmar... Jag vill kunna ställa in hur saker ska fungera, men när jag väl gjort det så ska det fortsätta att bara fungera. Jag har inget behov av att gå in via mobilen och kunna styra allt.

Glömde skriva tidigare att jag även tänker dra matningskablar för antingen 24V eller 48V till utvalda punkter i huset. Dessa är främst tänka för mina egna Arduino-projekt, kommer köras trådlöst. Behöver jag något "färdigt" utöver belysningen blir det nog något i stil med Z-Wave.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av Purre »

Även om du inte tänkt styra vägguttagen är det smart att gå med separat kabel från central eftersom man då framöver kan koppla om så dom går att styra om man vill. Är ju bara till en början att dra direkt från säkring vidare till uttagen.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av Jan Almqvist »

marcusg skrev: Behöver lite tips i rätt riktning – har ingen större koll på hur man kan göra och vad som finns, så det är lite svårt att leta. Stötte ikväll på följande pryl, en programmable logic relay: https://www.phoenixcontact.com/online/p ... e73d9d6279
Jag kan inte se om PHOENIX-prylen kan kommunicera med omvärlden. Kanske är det bättre att satsa på en liten PLC med Modbus/TCP och kanske tom WiFi. Kostar inte så mycket.
marcusg
Inlägg: 189
Blev medlem: 7 juli 2007, 21:27:51
Ort: Mariehamn (FI)

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av marcusg »

"... liten PLC med Modbus/TCP och kanske tom WiFi..."

Är som sagt öppen för förslag, men behöver hjälp på vägen: kan man få något exempel på en sådan lämpad för detta ändamål, så jag får lite hum om vad det är man letar efter...

Med en PLC behöver man väl reläer för att driva lampor och dyl? I så fall behöver jag lite exempel på vilken typ av reläer det kan vara...
Skriv svar