Fundering gällande "det smarta hemmet"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av danei »

Det verlar ju finnas en standard vid namn "thread" dem verkar baserad på WiFi och ip6, den ska dessutom bilda mechnät. om den slår och hur spridd den blir vet man ju inte. Men jag joppas att det dyker upp någon hyfsat öppen standard.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av qx5 »

Apropå KNX. Poängen är att det både går att köpa färdiga saker som man kan be kontraktörer att använda. Och det går att bygga egna moduler om man så behöver eller vill. Det blir inte heller en hämsko om standarden överges då den är öppen och man således kan fortsätta i egen regi.

I stort sett så bygger de flesta styrsystem på differentiell signalering och eventuell pålagd likspänning för elförsörjning (KNX använder 30V 25mA). Signalhastigheten är oftast på maximalt några hundra kbit per sekund.
marcusg
Inlägg: 189
Blev medlem: 7 juli 2007, 21:27:51
Ort: Mariehamn (FI)

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av marcusg »

Så, nu har jag försök kolla runt lite. Mest kikat på KNX, känslan jag får är att det kostar en hel del och är overkill för det som jag vill göra, d.v.s. kunna styra belysning (vilken knapp som gör vad + scenarion).

Alltså, tillbaka till "lampor, brytare och några uttag till centralen".

Phoenix-prylen verkar prata något som heter Profibus Dp, vad nu det är. Finns även Data Interface för t.ex. Modbus/TCP: https://www.phoenixcontact.com/online/p ... 2-03&tab=5

"The EM-MODBUS-GATEWAY-IFS gateway (Order No. 2901528) is used for connecting devices of the INTERFACE system range to an Ethernet network using the Modbus/TCP communication protocol.
Up to 32 devices (slaves) can be connected.
The assignment of the process data can be individually adapted to your application require- ments using the gateway DTM. The DTM is also used for easy integration in an FDT environment."

Lite för dåliga kunskaper för att riktigt haja hur allt det där hänger ihop så här på rak arm, känner jag... Kan man med det där Dat Interfacet koppla ihop Phoenix-prylen mot "något annat", en microprocessor eller Domoticz eller så?

En PLC verkar ju vara ett annat lämpligt alternativ för mina behov: programmera den att hantera knapptryckningarna och allt "bara funkar" efter det, eller? Skulle som sagt behöva lite tips om modeller att titta på, en knuff i rätt riktning...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av Icecap »

Det känns mest som att du inte riktigt har koll på vad du egentligen vill, dels som minimum och dels som maximum.

Det är helt sant att det finns en massa standardprylar att köpa men jag har inte helt insett varför man ska köpa dessa. Jag vill inte ha uttag som ska styras, jag vill styra lampor och värmen. Kan man koppla in tvättmaskinen, mikron och lite andra småsaker är det bara kul men jag klarar mig fint utan.

Jag ska ändå bygga en styrning till mikron, alltså kan jag likaväl bygga in en RS485 anslutning.

Min tvättmaskin (den gamla) är jag nog tvungen att bygga en ny styrning till, därför kan jag likaväl lägga in en RS485 i den också osv.

Mitt mål är att styra utomhusbelysning, fönsterbelysning, motorvärme, husvärme och lite annat. Ljus i rummen vill jag styra manuellt även om det vore trevligt att kunde stänga allt av från en fjärrkontroll.
marcusg
Inlägg: 189
Blev medlem: 7 juli 2007, 21:27:51
Ort: Mariehamn (FI)

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av marcusg »

Minimum är att
- kunna styra alla lampor i huset individuellt
- kunna styra vad alla brytare i huset ska göra (styra en enskild lampa, släcka alla lampor, ställa in flera lampor i ett visst läge)
- inga high-tech brytare som ingen förstår sig på, utan självförklarande fysiska brytare som man kan hitta via känsel i mörkret om det skulle behövas
- ha förberett att kunna styra eluttag (dvs draget till centralen, men i nuläget troligtvis bara direkt till säkring)
- ha 24V (eller 48V) matning på utvalda platser i huset, för LED-drivning samt egna Arduino-projekt (trådlösa)

Utöver detta vill jag ha möjlighet att i framtiden kunna
- kunna schemalägga belysning samt kunna styra via sensorer (t.ex. ljus- och rörelsesensor)
- integrera existerande system mot något annat system (t.ex. något som rullar på en Raspberry Pi). Antingen för att flytta över logiken till den nya systemet, eller för att kunna integrera andra system mot det existerande (MySensors, Z-Wave...) (lite luddigt här, jag vet...)
- kunna integrera lite egna Arduino-projekt, högst troligt baserat på MySensors

Eventuellt kunde det på sikt kunna vara intressant med (men inte nödvändigt)
- styrning av markiser
- styra start av tvättmaskin (fast här torde det ju finnas tvättmaskiner med timerfunktion, vilket vore bra nog för min del)
- motorvärme (har varmgarage för en bil, men det kan ju på sikt bli en bil till utanför...)

jag är inte intresserad av att
- integrera styrning kaffebryggare, micro, värme (fjärrvärme)
- mediacenter (har inte ägt en TV på 12 år)
- kunna styra allt via hemsida/telefonen
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av Sverige »

Min plan är att dra alla belysnings- och brytarkablar till elskåpet, så man där kan koppla hur (och med vad) man vill.

Det kanske man inte får... :roll:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av Icecap »

Sedan kommer en fråga: ska det vara lampor för 230Vac eller för t.ex. 24/48Vdc? Detta har ju stor betydelse för hur man kan styra ljuset samt vilken typ lampor man ska använda.

Själv ämnar jag att dra ett 24V(?) nät runt till alla fönster och ha alla lampor som LED med styrning. Jag funderar på om jag ska lägga med 5V tillsamman med RS485, då har man 5V till elektroniken och 24V till "kraften".

Att dra "allt" till ett skåp och sedan koppla "fritt" är fortfarande inte en effektiv lösning, själva styrningen ska ju utföras. Jag har t.ex. väldig låg förståelse för att man vill kunde styra ett uttag, vill jag koppla in min laptop i det uttag ska det fungera utan att jag ska aktivera det!

Men vill man styra lampor osv. ska man koppla reläer till drivningen, då kan man koppla fritt med 12V som driver reläspolerna. Man kan alltså dela upp så att en avskärmat del av centralen har 230V delen medan den "fria" delen har 12V relästyrningar att tillgå. Då kan man leka med PLC, hembygge och annat som man vill.

Sensorer kan dras in till samma skåp så att man kan ha allt samlat, om man sedan använder Arduino eller riktiga grejer är av mindre betydelse, det viktiga är att man har samlat sakerna.

Trådlöst kommer jag att hålla mig ifrån, jag behöver ändå att dra strömmen fram och då kan jag likaväl lägga ett TP med RS485 bredvid. Då kan man inte hacka in och styra något, man kan inte störa ut kommunikationen heller osv.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av victor_passe »

Plejd systemet kan nå närpå alla dina mål.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av tompa74 »

Z-wave skulle jag kika på om jag vore du, det trådlösa kommer att slå ut det trådbundna vad det lider, ( om sumpen i kaffepannan stämmer :) ) då ska du veta att jag om någon är för kablat för att slippa hålla på med batteribyte å sådant skit men.... Ändock så kommer det snålare system som håller sig länge och på sikt självförsörjande (tror jag)

Jag håller på hemma för fullt med att göra om huset till ett så kallat smartare hem jag med.
Z-wave är på framfart och det går fort just nu så jag tror de kommer vinna mark inom en snar framtid.

/ Tompa
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av helmut »

Vad händer med andrahands värdet på ett smart hem? Känner att jag själv tillhör kategorin som skulle tacka nej till ett 10 år gammalt smart hem. Kanske kul med ett smart hem när allt fungerar men när det börjar krångla och en reparatör ska börja leta fel verkar det inte så tilltalande för plånboken.
Skulle nog inte själv satsa på ett smart hem om jag räknar med att sälja huset.
marcusg
Inlägg: 189
Blev medlem: 7 juli 2007, 21:27:51
Ort: Mariehamn (FI)

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av marcusg »

Sverige skrev:
Min plan är att dra alla belysnings- och brytarkablar till elskåpet, så man där kan koppla hur (och med vad) man vill.

Det kanske man inte får... :roll:
Mjo, nu var det ju inte så jag tänkte, att jag skulle koppla starkströmsdelen själv. :shock: :D Jag har stor respekt för starkström och kommer hålla mig på behörigt avstånd medan elektrikern kopplar det! Vill man ändra om i själva kopplingarna får man ju ta in elektrikern igen, men har man planerat väl i förväg så bör inte omkoppling i skåpet ta varken lång tid eller blir oöverkomligt dyrt... Det jag menar är att man kan göra det hur smart (eller dumt) man vill bara kablarna finns där.

Tanken är att brytarna ska ha kablar som man kopplar in på en digital ingång, då (borde) man (väl) kunna använda brytare som inte kostar skjortan (vilket t.ex. KNX-brytare verkar göra).
Icecap skrev: Sedan kommer en fråga: ska det vara lampor för 230Vac eller för t.ex. 24/48Vdc? Detta har ju stor betydelse för hur man kan styra ljuset samt vilken typ lampor man ska använda.
Det har jag inte hunnit kolla upp än. En del "stämningsbelysning" kommer vara LEDar som (bör) kunna drivas på 24V (det är i.a.f. min förhoppning att kunna köra 24V). I övrigt är det lite öppet tills jag hunnit läsa in mig på alternativen.
Icecap skrev: Men vill man styra lampor osv. ska man koppla reläer till drivningen, då kan man koppla fritt med 12V som driver reläspolerna. Man kan alltså dela upp så att en avskärmat del av centralen har 230V delen medan den "fria" delen har 12V relästyrningar att tillgå. Då kan man leka med PLC, hembygge och annat som man vill.
Så sant, att separera 230V från (i mitt fall troligtvis) 24V är ju väldigt klokt. Ju fler lampor jag kan köra på 24V, ju mer kan jag koppla själv! Ska fundera lite på det när jag kollar upp belysningstyper samt hålla i bakhuvudet att jag isf behöver reläer på två olika platser i skåpet.

Vad gäller RS485 så har jag funderat på det tidigare och lite kikat på det, men belysningsbiten kräver inte en sådan bus och eventuella övriga funktioner utgår jag från att jag kan implementera antingen med hemmabygge (Arduino) eller kommersiellt trådlöst alternativ (i dagsläget tänker jag mig Z-wave, men det kan ju ändra). Jag känner helt enkelt inte att det är värt tiden och pengarna att bygga ett RS485-nät, utan skulle det behövas något utöver belysningen blir det trådlöst.
Icecap skrev:Jag har t.ex. väldig låg förståelse för att man vill kunde styra ett uttag, vill jag koppla in min laptop i det uttag ska det fungera utan att jag ska aktivera det!
De flesta uttag vill jag inte ha styrda (så som jag ser det idag). Det handlar om några få uttag för t.ex. (jul)belysning. Så i.a.f. vissa uttag vill jag kunna styra, men (som jag tidigare skrev) drar jag ev. alla uttag till centralen om det inte är (i mitt tycke) för dyrt. Kanske vill man kunna stänga av vissa uttag där det finns något (vad nu det riktigt kan vara) som drar ström och som man vill koppla bort vid något tillfälle? Tänker mig att det kanske är värt att förbereda för (beroende på priset).
helmut skrev: Vad händer med andrahands värdet på ett smart hem? Känner att jag själv tillhör kategorin som skulle tacka nej till ett 10 år gammalt smart hem. Kanske kul med ett smart hem när allt fungerar men när det börjar krångla och en reparatör ska börja leta fel verkar det inte så tilltalande för plånboken.
Skulle nog inte själv satsa på ett smart hem om jag räknar med att sälja huset.
Absolut! Ett av mina mål är att det ska gå att göra hemmet "dummare" om man så vill det. Förhoppningsvis får jag dock ett så enkelt och stabilt system för belysning, uttag och brytare så att det inte ses som ett problem av en potentiell köpare. Det är därför jag vill uppnå "bara fungerar" med den "smarta belysning" jag försöker hitta lösningen på. Och om inte annat så (bör det väl) gå att göra allt "dummare" hyfsat enkelt: alla uttag direkt till säkring, brytare direkt till reläer, utan någon PLC, mikroprocessor eller whatnot emellan. Hemmabyggda Arduinogrejer går alltid att plocka bort om de vill det...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av hanzibal »

Oavsett: Se till att det finns gott om utrymme i de elrör som drages - då har du betydligt större frihet senare när behoven klarnat - man vet aldrig vad man behöver förrän det är för sent :-)
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av qx5 »

Icecap skrev:Själv ämnar jag att dra ett 24V(?) nät runt till alla fönster och ha alla lampor som LED med styrning.
Hur hanterar du problemen med ljusbågar som kan uppstå och sedan inte självsläcks?

Apropå Plejd så verkar de vara helt beroende av trådlöst med produkter endast för betatestning.
marcusg skrev:Så sant, att separera 230V från (i mitt fall troligtvis) 24V är ju väldigt klokt. Ju fler lampor jag kan köra på 24V, ju mer kan jag koppla själv! Ska fundera lite på det när jag kollar upp belysningstyper samt hålla i bakhuvudet att jag isf behöver reläer på två olika platser i skåpet.
Fast installation kräver behörighet även om det är klenspänning vad jag minns.
marcusg skrev:Vad gäller RS485 så har jag funderat på det tidigare och lite kikat på det, men belysningsbiten kräver inte en sådan bus och eventuella övriga funktioner utgår jag från att jag kan implementera antingen med hemmabygge (Arduino) eller kommersiellt trådlöst alternativ (i dagsläget tänker jag mig Z-wave, men det kan ju ändra). Jag känner helt enkelt inte att det är värt tiden och pengarna att bygga ett RS485-nät, utan skulle det behövas något utöver belysningen blir det trådlöst.
Även denna Arduino behöver kommunicera på något sätt och själva nätet för RS-485 är inte svårare än två trådar med varsin resistans i slutändan på 120 Ω.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av Nerre »

marcusg skrev: Tanken är att brytarna ska ha kablar som man kopplar in på en digital ingång, då (borde) man (väl) kunna använda brytare som inte kostar skjortan (vilket t.ex. KNX-brytare verkar göra).
Det gäller ju då att du har en ordentlig separation mellan de kablar som ska kopplas till digitala ingångar och de kablar som uppbär nätspänning. Det bör ju t.o.m. helst gå i egna rör som mynnar i eget hörn av centralen. Annars riskerar du att vid en felkoppling får du 230 V på den digitala ingången och grejerna går i bästa fall sönder (i värsta fall får du ut nätspänning på klenspänningskretsar och nån får en stöt).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av danei »

Klenspänning räknas som starkström vid effekter över 200W, då ska man ha behörighet.

Att förbereda separata rör för lågspänning och klenspänning är en mycket bra ide. Det är ofta man vill gömma signalkablar av olika slag.
Skriv svar