Info om soldimec 3060 lödstation.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vette461
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 augusti 2011, 20:31:47
Ort: Madrid

Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av vette461 »

Hejsan.

Jag Köpte för en 15 år sedan en begagnad Soldimec 3060.
Den är ju svensk tillverkad då måste den ju vara bra?
Ungefär när kan den vara tillverkad?
Vore kul om någon vet något om den/tillverkaren. Alltid kul att veta om man har bra eller dåliga grejor.
Behöver byta poten som glappar för att den ska funka bättre.

Någon son kan förklara hur NoHy control funkar ? (har googlat me hitta ingen bra träff).
Har denna löd station bra kontroll på tempen?



Saludos
Kjell
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 571
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av Synesthesia »

Jag köpte en sådan på Deltron (på den tiden dom fanns i Göteborg), kostade ungefär 300kr, tror det var i slutet av 70-talet. Levererades med testprotokoll, med bl.a en kurva som gick upp till någon temperatur och låg kvar där. Några år senare slutade man tillverka den, i affären sa dom att dom höll på med en ny variant, denna "var för billig", ersättaren hette "Stiron" och var gjord av plast.
Jag tror den använde samma tråd som elementet för att mäta temperaturen men är osäker. Borde gå att få fram datablad på kretsen som sitter i den, om man vill se hur temperaturregleringen fungerar.
Svårt att säga hur bra den är jämfört med dagens, då det var så länge sedan (det var min första temperaturreglerade lödstation, var bara tonåring när jag köpte den). Har fått byta kretsen och elementet i den. Spetsen kunde korrodera fast, har för mig att man skulle ta ut den regelbundet, med tiden blev den tunnare av korrosionen och satt då löst (sitter med klämfäste).
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av xrayspex »

Nostalgi! Den såldes även på Classe ett tag. Själv lödde jag ihop min första dator med en dylik :)
Ser ut som om plastringen högst upp på "fjädern" saknas.
Harleytobbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av Harleytobbe »

Är det någon som har en Soldimec 3060 kvar? Min krånglade och jag trodde det var IC-kretsen som sitter på kortet. Jag har plockat ur den för att fixa en ny. Nåt kom emellan. Nu vet jag inte var den är. Skulle någon kunna lyfta på kåpan och fota texten på IC:n. Jag gissar att det är en standardkrets som går att fixa. Lödstationen var jättebra, saknar den. Köpte en ny för flera år sedan (Annan sort) men nu börjar den krångla. Suck!
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 571
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av Synesthesia »

Jag har kvar min men den ligger i så fall på garagevinden bland en massa annat, men nu är det så kallt där så jag kryper inte gärna omkring där nu men kan ta en titt senare när den värsta kylan är över.
Harleytobbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av Harleytobbe »

Attans bra! Kylan skall lugna ner sig till veckan ser det ut som. Har du övergivit den gamla trotjänaren? Till salu kanske? 8)
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 571
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av Synesthesia »

Nu har jag hittat den: det står "SN72440N", med Texas Instruments logo på.
soldimec.jpg
Edit: hittade datablad som skulle kunna stämma, i så fall finns det en ekvivalent som heter "TL440".
Datablad: https://www.datasheets360.com/pdf/-9220762994725896733
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6878
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av Marta »

Fanns sådana på skolan i Landskrona, när jag var ung en gång i tiden. Är osäker på om det var samma typnummer, men samma fabrikat och utseende. Det var ungefär den sämsta lödstation som fanns vid den tiden. Jättelång uppvärmning och saknade ork. Vid inspektion visade det sig vara en simpel effektvariator med fasvinkelstyrning där tillverkaren haft fräckheten att märka vredet så det såg ut att vara en termostat, precis som på en del av dagens skräp. Har någon av Er verifierat att den avbildade stationen verkligen har riktig återkopplad reglering?
ConnyK
Inlägg: 185
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av ConnyK »

Nostalgi, har en sån liggande någonstans :)
MacCollector
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 oktober 2021, 11:13:19

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av MacCollector »

Använder just nu min 3060 i originalutförande. Samma spets samma elektronik, men bytte strömbrytaren och lysdiod monterades. Allt från en butik i Västerås ca 1978
Harleytobbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av Harleytobbe »

Tack Synesthesia! Har sökt reda på en IC och beställt. Ser fram mot att få igång stationen igen. Jag är ingen fena på elektronik men har "uppfunnit" en testapparat som jag tillverkade i 100 ex. På varje mönsterkort var det 95 lödpunkter. Det blir 9500 lödpunkter! Dessa löddes med min Soldimec och jag tycker det gick bra.
IMG_4047.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av breflabb »

Tillverkades i Eskilstuna om jag inte missminner mig
Hade själv en sådan på 80 talet men den pajade bara efter ett par år
Sedan blev det Weller och det kör jag med än idag
Harleytobbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av Harleytobbe »

Tack än en gång Synesthesia! Jag hittade IC på nätet, beställde och fick hem. Den är monterad och gamla trotjänaren Soldimec är igång. :D
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Info om soldimec 3060 lödstation.

Inlägg av breflabb »

Bra jobbat :bravo:
Skriv svar