Make: Electronics, Learning by Discovery, Charles Platt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NilsGulang
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 mars 2015, 11:35:36

Make: Electronics, Learning by Discovery, Charles Platt

Inlägg av NilsGulang »

Hej, Jag köpte ovanstående bok för ett tag sedan, men nu har jag fastnat på ett experiment i boken som ingen jag känner har kunnat förklara, med all säkerhet kan någon på detta forum svara.

Se bifogade fil för hur jag kopplat en 2N2222 transistor. Led'en D1 lyser så fint när jag trycker på S1.

Nu kommer det konstiga, Jag tar bort brytaren S1, dvs ingen kontakt från strömkällan till R2.
Om jag nu nuddar R2 (höger eller vänster spelar ingen roll) lyser Led'en D1, inte starkt men ändå.

Kan verkligen kroppens laddning minskat med R2 till basen på transistorn räcka för att ström ska flyta från collectorn till emittern och lysa upp led'en D1 ?

Tacksam om någon kunnig kunde svara.

Mvh
NilsGulang
Example 10.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Make: Electronics, Learning by Discovery, Charles Platt

Inlägg av Icecap »

Jag får anta lite här: Matningen på 12V kommer från en nätdel. Eller i alla fall något som på något vis är kopplat till el-nätet.

Detta betyder att när du rör basen via motståndet finns det en kapacitiv koppling mellan din kropp och ledningarna i väggen. Det är inte mycket men om vi antar att det är lika många fas-ledningar som noll-ledningar är medelspänningen de har runt 115Vac har du en viss - mycket låg - kapacitans gentemot dom.

Alltså har din kropp en växelspänning om man mäter gentemot nollan. Det är såklart AC och när du lägger ett finger på R2 indiceras en spänning. Men det är mycket lite ström då kapacitansen är mycket liten.

Men det är lite ström! Och en 2N2222 har en strömförstärkning på ~200gg om jag inte minns fel.
En LED lyser synbart redan vid en mycket låg ström så slutklämmen är att strömmen från din kropp förstärks och får LED'n att ljusa.

Hade du ett oscilloskop och kollat på kollektorn av transistorn ville du även se att det var 50Hz som den rent faktisk blinkar med.

Och detta med nätdelen då? Det finns "alltid" en kapacitiv koppling mellan primär och sekundär-sidan och därför kan det skapas en strömväg.
NilsGulang
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 mars 2015, 11:35:36

Re: Make: Electronics, Learning by Discovery, Charles Platt

Inlägg av NilsGulang »

Ok, Tack för svaret!
Du har helt rätt, strömkällan är kopplad från 220V (i väggen).
Jag ska läsa på lite om "kapacitiv koppling" för att förstå helt och hållet.

Visst menar du att det inte skulle bli något utslag om jag drev kretsen med ett batteri ?

Mvh
Nils
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Make: Electronics, Learning by Discovery, Charles Platt

Inlägg av Icecap »

Nja... Den kapacitiva kopplingen mellan kretsloppet och "elnätet" kommer ju att vara mycket obefintlig om du driver det med batteri. Detta ger oerhört låg ström och sedan får du räkna resten ut själv ;-)

Kom ihåg att en transformator i grunden består av två lager koppartråd med lite isolering mellan, det blir ju en kondensator.
Skriv svar