ABC-80 frågor!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bittämjaren
Inlägg: 219
Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
Ort: FRISTAD

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Bittämjaren »

Och maximal upplösning var 0,125 tum om jag inte minns fel och så kunde man skriva ut på skrivare i olika förstoringar.
Jag gjorde ett ganska stort kort c:a 120 x 370 mm en gång och skrev ut på matrisskrivare med 8 ggr förstoring för att kunna se alla detaljer som isolationsavstånd och annat, som man sen fick tejpa ihop till en stor bild, först började den rita upp delbilden på skärmen sen skriva ut den, rita upp nästa del och skriva ut o.s.v. i det här fallet tog det runt 28 timmar innan det var klart med båda sidorna av kortet och sen ytterligare en stund för att passa ihop och tejpa delarna.

Jag har använt CAD'en till att göra något I/O kort till DataBoard bussen också, så man kan ju säga att den har kort till sig själv. :D
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av blueint »

Låter som att man behövde en stor portion tålamod ..
Bittämjaren
Inlägg: 219
Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
Ort: FRISTAD

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Bittämjaren »

Det var bara att starta utskriften och lämna platsen och sova t.ex. för det skötte sig självt och sen komma tillbaka och titta hur långt det hade kommit, så det var inte alls svårt. ööhh fast ABC800'an var upptagen men jag hade en ABC80 att meka med istället.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av blueint »

Sen ska det klippa och klistras. Samt göras om vid fel eller uppdateringar. Blir omständigt..

Nåväl nu har man ju prestanda som microsoft äter upp lika fort. Utvecklingen går frammåt ;)
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Nerre »

blueint skrev: Gissningsvis så kan processorn på ABC80 komma in och knycka klockcykler från videokretsarna.
Sid 166 (boksida 158) http://www.abc80.net/docs/luxor/Mikrodatorns_ABC.pdf

I princip införde man en buffert mellan CPU och grafikminne. CPU skriver till bufferten när den vill, data från bufferten "synkas" sen in i bildminnet vid nästa linjeretur (tror jag det var).
Detta kunde man utnyttja för att få "högupplöst" grafik (man ändrade tecken mellan två scanlinjer och kunde på så sätt adressera enskilda pixels inom vissa gränser, trots att bildminnet bara är gjort för att rymma ASCII-koder för 25x40 teckenpositioner).

För att detta skulle funka hade grafiken "pipelining", grafiken ligger hela tiden ett tecken "före". Man hade alltså en buffert även mellan grafikminne och videogenerator.
Bittämjaren
Inlägg: 219
Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
Ort: FRISTAD

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Bittämjaren »

Ja ! Platis nu är det skannat ! En stor bunt dokument och "katalogen" den nyare blev 27MB stor PDF-fil de äldre blev 15MB stora. Jag får fråga moderatorerna m.fl. hur jag får in det här på forumet, men det får bli efter det att de har löst problemet med att komma in på webbsidan med namnet i URL'en. Med IP-numret gick det bra för mig att komma in, så jag kunde skriva detta. Namnet leder till elektronikforumet.syntaxis.se istället :( :( :( :sick:

Användare som besöker denna kategori: Bittämjaren och 0 gäster så här få besökare har det (nästan) aldrig varit !?!

Edit: justering
Bittämjaren
Inlägg: 219
Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
Ort: FRISTAD

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Bittämjaren »

Jag försökte lägga in PDF filen här men när datorn inte var färdig med överföringen på mer än 1/2 timme så gav jag upp, takhöjden var tydligen inte tillräcklig för den här filstorleken, nåväl jag gjorde om några väl valda sidor till JPG istället.

Denna gång blev det DataBoard katalog sept 1980 som jag valde sida 3, 5 och 7 ur:
DataBoard_katalog1980_sida3.jpg
DataBoard_katalog1980_sida5.jpg
DataBoard_katalog1980_sida7.jpg
Platis nu har du något att titta på
Electricguy känner du igen något av korten på bilderna ?

Edit: mer text
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av MiaM »

blueint skrev:Det handlar inte om minnesskydd per definition. Problemet med att CPU och grafik krockar i sin minnesåtkomst är något som iaf alla konstruktörer av 8-bit:s datorer fick hantera. På C64 så hanterades det genom att VIC-II fick ena halvperioden och hanterade refresh. Samt att den andra halvperioden fick processorn göra precis som den ville (om jag minns rätt).
Problemet fanns även på IBM PC's första CGA-grafikkort, där kallades det "snö".
https://www.youtube.com/watch?v=_GGw_HvmK7g
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Tack så mycket, Bittämjaren! :) :tumupp:

Finns det något "supersmartaid" där ute, så är det väldigt intressant!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av AndersG »

Hm.. Tror jag hade en sådan en gång, men risken finns att jag slängt den...
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Gizmo »

Nerre skrev:Detta kunde man utnyttja för att få "högupplöst" grafik.
Fast. Standard ABC80 kunde inte köra högupplöst grafik ens med programmerings-häxkonst. Upplösningen var samma som på text-tv, typ 72 punkter gånger 128 eller nått sånt.
Var medlem i ABC-klubben typ 81-88 eller nått sånt, de bästa programmen och demosakerna skickades på kassett med tidningen lite då och då. Det följde aldrig med nått program för att visa högupplöst, och det borde det ha gjort i så fall. Framför allt är jag 100% säker på att jag skulle komma ihåg det.

Apropå ABC80. Det fanns en liten enkel mod man kunde göra för att invertera videoskärmen och få svart text på vit bakgrund. Det var lite najs. Lättare att se (och gick lätt att sätta en switch så att den som inte gillade kunde byta tillbaka).
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Nerre »

ABC80 hade ett grafikläge, där delades varje teckenposition på skärmen in i 2x3 bildpunkter.

Men texten var ju med högre upplösning, där var väl varje teckenposition nåt i stil med 8x12 bildpunkter?

Och genom det här knepet att byta tecken mellan två scanrader så kunde man alltså få grafik som hade samma upplösning som texten. Det var ju dock inte möjligt att adressera enskilda pixlar hur som helst, men det gick att t.ex. få texteffekter som gjorde att det såg ut som högupplöst grafik.

Skrev man t.ex. omväxlande en text och blanktecken mitt på skärmen (vanlig PRINT i BASIC) så kunde man med rätt längd på strängen få en text som det liksom gick diagonala band över. Det blev lite som interferens ungefär.

Första gången jag såg det var nog nåt "julkort" som alltså var lite i stil med ett "demo".
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av el34 »

Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Nerre »

Tror farsan har sina två står kvar i källaren...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av blueint »

Någon som har exempel på denna "grafik" ?

Kunde koppla assemblerrutiner som byte grafikläge vid horisontalpulsen?
Skriv svar