ABC-80 frågor!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul att se att den kommer till användning.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

anders_bzn skrev:
Platis skrev:Anders, du råkar inte möjligtvis ha "styr och mät med ABC-80" inscannad?
Jag fick boken för "ett tag" sedan. Nu har jag scannat den: http://www.pdp-9.net/archive/luxor/ABC8 ... -ABC80.pdf
Helt kanon, tack! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Jag har publicerat mitt arkiv med Luxor-dokumentation nu. Luxor ABC arkivet!
Ingper
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 januari 2015, 17:00:10

Kontrollkort Floppyenhet

Inlägg av Ingper »

Ursäkta att jag kanske kidnappar tråden, men jag är ute efter ett kontrollkort till floppy, helst som klarar DD. Är det någon som "ligger" på ett sådant ?

Mitt gamla hembygge från 80-talet med 40 år gamla Wangco-drives håller på att ge upp tror jag, så jag funderar på att slänga ihop en floppylåda med "nyare" 5 1/4" samt en floppyemulator som emulerar disken på SD-kort.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Jag har, testade och fungerande. Skicka PM om intresse finns.

Annars så finns ju detta: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6#p1265766 en färdig SD-kortslösning som emulerar både DOS-prom och floppykontroller/drive! Behöver du kunna läsa dina gamla disketter så kan man köra med Kryoflux för att göra image:ar av diskarna. Själv så använder jag både detta och riktiga diskettstationer.
niklasw
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 april 2018, 23:24:38

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av niklasw »

Jag har en tidig Smartaid från 1981 efter min Pappa, Olle Wolkert (OW O Company = OWOCO). Är det någon här som är intresserad av att ha den? Jag kan tänka mig en film på den ”in action” som betalning :) Vore kul om den kom till nytta glädje för någon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Jag tar gärna hand om den. Skickar PM
Ingper
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 januari 2015, 17:00:10

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Ingper »

En fråga i samband med det:
Jag har en "extension" i EPROM med start på adress 20480. Vid anrop/uppstart skriver jag ett CALL till den adressen och får som svar ABC80L.

Jag har själv bränt minnet och micklat dit det på rätt adress, men jag kan numera inte komma ihåg om detta var snott från en HomeAid, SmartAid eller vad det är. Än mindre har jag manualen på extrakommandona, men CATx, FREE och lite annat funkar i alla fall. Har CS 11273, men har för mig att det hände konstigheter när jag anslöt en nyare maskin jag också har. Lite osäker på om detta var orsaken, dock (den maskinen är inte helt kurant).

Någon som känner igen "ABC80L" ?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Inte jag, men du kan fråga på abc80 maillistan också om du inte får svar här: https://www.abc80.org/mailman/listinfo/abc80/
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Gizmo »

Det står i manualen för SmartAid att det innehåller ett CMOS-minne som går på NiCd-batteri. Så innan man sätter den i ABC80 ska man nog kolla status på batteriet så det inte läckt, eller byta till ett nytt (borde kanske rent utav funka att ersätta med en superkondensator?).
Ingper
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 januari 2015, 17:00:10

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Ingper »

Tack för responsen, Anders. Nu skall det byggas ett komplement till min gamla hembyggda diskmaskin (se bilder) med de nästan 40 år gamla Wangco-drivarna. Fungerar faktiskt hyfsat fortfarande, men en del av av 20-åringen gjorde på 80-talet har jag fått städa upp på senare år. Numera sitter t ex kontaktdon på flatkablarna, den pengen sparade jag in då det begav sig då den ju var "onödig". Med resultat att varje gång jag öppnat enheten har minst två kablar gått av eller lossnat....
Diskmaskin_hembygge_old.jpg
Och jag mindes fel, Anders - det är inget DOS på mitt kontrollkort. Det står ju t.o.m. på etiketten på EPROM att jag lagt in det där.
EPROM_ABC80L_DOS.jpg
Min maskin har sedan 80-talet också varit utrustad med 16+16 extra I/O i tangentbordsenheten. Funkar fortfarande !
Extra_IO.jpg
Extra_IO_PIO.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av anders_bzn »

Snyggt!

Jag har postat en bild på kollegans ABC 80 http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1#p1155111 här!

Det PROM:et med DOS du har sitter det bakpå floppydriven? Du skulle ta och dumpa det...
Ingper
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 januari 2015, 17:00:10

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Ingper »

Yes, det sitter på baksidan - på ett fult labbkort med en massa trådar som man inte ser. Men det har fungerat sedan 80-talet och gör fortfarande.

Har en hexdump på någon diskett, men det kommer kopieras i närtid för att plockas in i mitt nya bygge. Caddade just ett litet minneskort med ett 16K EPROM för området 16384-32767 för busskontakten, där jag kan välja vilka areor som det skall svara på i 2K-block för nya diskmaskinsbygget.

Edit: Jag ligger nog i lä med mina "trådar" och skatbo där.... :lol:

-----------------

Ett tips till alla som är rädda om det nätaggregatet strömförsörjer, men liksom jag vet att nätaggregaten kan gå sönder och lämna för hög spänning:
En kraftig zenerdiod på 5,6V på 5V och en på 15V på 12V har räddat många av mina prylar. Och med kraftig menas minst 5W. När de går sönder (för det gör de oftast av värmen när de får svälja all överspänning) så brinner kraftigare zener nämligen till kortslutning, inte till avbrott. Och då går förhoppningsvis någon säkring eller något annat och lättare att ersätta än 5V/12V-elektroniken brinner upp.
Ingper
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 januari 2015, 17:00:10

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Ingper »

Diskmaskin_ny2.jpg
Diskmaskin_ny1.jpg
Äntligen är den nya diskmaskinen klar. Tack för hjälp med kontrollkortet, Anders, även om det strulade lite innan allt fungerade. Nu är alla ABC-disketter och program jag hade backup'ade på husets PC-server.

Men det största problemet var att få hem två diskettstationer, tillräckligt lika och tillräckligt gamla (40-spår, 360kB från PC eller liknande). Hittade rätt snabbt två på ebay, men Polenföretaget som sålde dem virade bara in dem i lite plast med kortändarna öppna och lade dem i en kartong som var 8 cm längre än diskettstationerna. Kunde åka fram och tillbaka, och gjorde så också. Kom fram med demolerad låsknapp och - skulle det visa sig - en förstörd mekanism. Efter en massa förhalning och till sist krav på retur hävdar de att jag slagit sönder dem själv och vill inte betala tillbaka någonting...

Nåja, jag hittade annat. Nu har jag en ersättare där jag kan koppla om DR0: mellan en diskettemulator som emulerar en massa disketter på SD-kort eller en riktig DR0: och sedan även en DR1: (se bilder). Jag brydde mig inte om att göra dem kompatibla för dubbelsidig, jag har ändå bara SD och DD-disketter. Lådan köpte jag på ebay, färdig med nätdel och allt. Hembyggda minneskortet med DOS och hjälpen/utökade basictolken "ABC80L" som jag nämnt ovan syns också på bilden.
Diskmaskin_ny_emul_orig.jpg
Diskmaskin_ny_emul.jpg
Här var det en del strul innan jag upptäckte att TKN80 använder minnesarean 22-24K för extra bildminne, men att den ändå drar externminnessignalen XMEMFL*. Den fick jag koppla bort (DIP-switcharna enablar/disablar 16K EPROM-minnet i 2K-areor inom adressområde 16-32K).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABC-80 frågor!

Inlägg av Platis »

Det var en riktigt snygg lösning! :) :tumupp:
Vad har lådan varit till?
Gillade även den där extra I/O du gjort i tangentbordsdelen! :tumupp:
Är det några extra PIOs bara + avkodning eller?
niklasw skrev:Jag har en tidig Smartaid från 1981 efter min Pappa, Olle Wolkert (OW O Company = OWOCO). Är det någon här som är intresserad av att ha den? Jag kan tänka mig en film på den ”in action” som betalning :) Vore kul om den kom till nytta glädje för någon.
Vad kul Niklas, att du hittat hit! :)
Har du nån mer information om dom olika smartaid:en som din pappa utvecklade?
Skriv svar