Koppla in tvättmaskin, 3-fas eller ej? osv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Koppla in tvättmaskin, 3-fas eller ej? osv

Inlägg av blueint »

EU-nedpassning, sämsta gemensamma nämnare.. :vissla:

Tacka vet jag redig 400 V 3-fas med 5-ledare .. :P
Inget fjolligt Brysselstrunt ;)

Det jävliga är väl att 3-fas tvättmaskin numera är extra exotiska och därmed dyra. Fast det är väl värmeelementet som har mest nytta av den extra effektenkapaciteten? vilket skulle kunna undanröjas med varmvattenintag..
groenberg
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 juli 2013, 19:12:53

Re: Koppla in tvättmaskin, 3-fas eller ej? osv

Inlägg av groenberg »

Tack för alla svar!

Det blir att installera 2st 230V uttag. Men dom måste man väl kunna få sätta vid golvet? Är iof ett våtutrymme (ska ha golvbrunn och tätskikt)... Någon sa att det är 120 cm över golv man ska sätta uttag i badrum etc, trodde det var 170? Kollade på elsäkerhetsverkets hemsida men hittade inget.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Koppla in tvättmaskin, 3-fas eller ej? osv

Inlägg av tecno »

Inte nere vid golvet, de ska sitta högt uppe (vill minnas över 180cm).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla in tvättmaskin, 3-fas eller ej? osv

Inlägg av MadModder »

Finns det vatten i ett utrymme, men INTE dusch, badkar eller liknande, är det INTE ett våtutrymme , och då behövs inte tätskikt på väggarna. Våtutrymme är det bara om ansenliga mängder ånga kan komma i kontakt med väggarna, så som det blir när man duschar och badar.
Men golvet måste ha tätskikt, samt 10cm upp på väggarna. Har man plastmatta ska den ha ett uppvik runt om på lika mycket. Det är alltså inte automatiskt ett våtutrymme om där finns vatten. Se bara på köket. Där finns massa vatten, men inte ens krav på tätt golv.
Ett utrymme med endast toalett och handfat är inte våtutrymme exempelvis.

Dagens normer för höjd på elgrejer vid nybyggen är:
Tvättmaskin 120cm.
Torktumlare 120cm.
Torkskåp 200cm.
Lampknappar 100cm.
Diskmaskin 30cm.
Spis 30cm.
Eluttag vid matplats 80cm.
Spisfläkt 200cm, minst 10cm från någon skåpvägg.
Kylskåp 200cm.

Detta är inga lagar, utan man får rimligen sätta sina uttag där man vill.
Men normerna finns ju av någon anledning, och jag tycker inte det är lämpligt att montera ett uttag 20cm över golvet där det är svårt att komma åt och det kan stänka upp vatten.
Sätt uttagen så det är lätt att dra ur kontakterna när maskinerna är på plats. Dvs. lätt när man står upp, och inte sträcka armen in bakom maskinerna.
Likaså avstängningskranen för vattnet. Den ska vara mycket lätt åtkomlig utan krångel så man på några sekunder kan stänga av om maskinen går sönder. Min sitter på en meters höjd.
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Koppla in tvättmaskin, 3-fas eller ej? osv

Inlägg av Seroster »

Kör ett uttag per apparat och en säkring per apparat.
Höjden är ett intressant problem, ju högre ju bättre. Jag hade kört på något som är över en meter.
- Men det behöver inte du bry dig om, för om du inte har allmän behörighet får du inte sätta in en ny grupp, och har du inte begränsad behörighet får du inte ens dra fram nya uttag om säkringarna redan finns.
Och elektrikern som ska göra det vet säkerligen vad som gäller med höjder.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Koppla in tvättmaskin, 3-fas eller ej? osv

Inlägg av frownlayer »

i mitt hus har jag 3-fas inkommande till vredet. därifrån går det 2st vp-rör ut till 2st 1-fas utanpåliggande.
om jag någon gång vill ha 3-fas så rycker jag bara ut det gamla jacket och kablarna till knappen. sen sätter jag dit ett perilex-uttag.

ett alternativ som mina päron gjort är 2st perilex(en vid varje maskin), och sedan bara klippa bort stickproppen på den nya maskinen och använda en perilex handske. då slipper man bygga om när man ska ha dit en ny maskin med fler faser.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Koppla in tvättmaskin, 3-fas eller ej? osv

Inlägg av Purre »

MadModder skrev:.....
och handdukstorken är 170cm
övrigt i hygienutrymme är också 170cm
Skriv svar