Att bygga en - Peak Voltage Adapter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mwgw
Inlägg: 46
Blev medlem: 3 mars 2012, 11:04:31

Att bygga en - Peak Voltage Adapter

Inlägg av mwgw »

Problem : Jag måste mäta upp tändspolarna på min hoj & för att kunna göra det krävs en Peak Voltage Adapter då pulsen/spännigen (VDC) till tändspolen är kort & kan variera vid defekt spole/tändsystem, därför är det viktigt att fånga max värdet & låsa det, så att man kan läsa av det efter att man slagit av tändningen. Man testar varje spole 4-5 gånger. Hojen har ett 12 volts 10 ah batteri & generatorn laddar max 15 volt.

Adaptern kopplas mellan tändspolen & en multimeter.

Problem 2: Adaptern är dyr men ska gå att bygga själv med få billiga delar. Men tanken är att en kondensator lagrar max spänningen som man sedan läser av.
Hittade 2 ritningar på nätet de påstås göra samma sak men består av olika komponenter ( motstånd).
Fråga funkar båda enl. mitt behov jag beskrivit? Är någon att föredra eller finns det en smartare lösning???
ex1.png
ex2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av mwgw 28 november 2012, 20:42:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Att bygga en - Peak Voltage Adapter

Inlägg av Icecap »

Jag skulle nog föreslå den första lösningen med ett motstånd istället för en brytare. Sedan får du avgöra själv om du vill ha fullvågslikriktaren.
mwgw
Inlägg: 46
Blev medlem: 3 mars 2012, 11:04:31

Re: Att bygga en - Peak Voltage Adapter

Inlägg av mwgw »

Jepp - då får det bli den. Tack för hjälpen. Återkommer med hur min felsökning gick.
flykay76
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 maj 2019, 10:55:42

Re: Att bygga en - Peak Voltage Adapter

Inlägg av flykay76 »

Hej! Gammal tråd men jag är nyfiken på hur det gick för trådskaparen?
Jag funderar också på att bygga en sådan själv :)
Skriv svar