[Dagens lärdom o dagens elände!]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

[Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av ghost_rider »

Gjorde en tabbe idag, trots att jag vet vad jag borde ha gjort.
Vid verktygsbyte blir mach3 knepigt, den går ner till 5- (i detta fallet, annars djupet sista operation) och väntar på 'ok' att få köra vidare till nästa del i operationen med det nya verktyget. Jag är glad o trycker på ok, i samma stund tänker jag F_N... BRrRRRrrrr phoiiijing, min dyra finishingmill gick igenom 5mm djup alu + 1 st m3 skruv i stål innan jag hann slänga mig på nödstoppen.
I vanliga fall, brukar jag notera att den vill lägga sig i negativt läge istället för i mitt retract plane vilket är +5mm. Då får man klicka på 'stopp' o nödstoppen i mach3, nollställa, komma ihåg vilken rad man står på i koden, skolla fram dit, o kör 'run from here'. Då, återgår den till sin sista rätta position...
Så dagens 'note to myself' är, SLARVA INTE! jag blir så trött..
Nåväl, låt denna tråden bli en avreageringstråd o fyll på med dina missöden/lärdommar
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av Walle »

Var väl ett år sen, men ändå..

Stoppade i en sprillans treskärig TiAn-belagd 16-mm fräs i BT40-hållaren och stoppade in i verktygsmagasinet. Slår en M6 i MDIn och trycker på kör. Hållare och fräs dammar rakt ner i bordet och spräcker ett skär i fräsen. Hade råkat tagit en sprillans ny hållare och missat att det inte satt en pull stud i hållaren...suck!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av tecno »

Jahaja, för ett tag sedan skulle jag testa en av mina HS spindlar som nyss hade testats hos tillverkaren. Lite udda kontakt så han tog tid på sig att mäta och göra en skiss på hur faserna var kopplade. Väl hemma så skulle jag löda in kablarna i kontakten och klart som fan kom Mr Murphy på besök och jag växlade skyddsjord med en fas, enkelt då jag misstolkade det hela och kopplade 180° fel inne i kontakten. Fräste till och luktade fan så nu ligger den på hyllan för framtida omlindning.
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 318
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av AntiZ »

Skulle öka på badrumsytan lite, så en del laminat i hallen skulle sågas bort. Mätte noga och sågade rakt. Tyvärr skulle vi ha en bit i 45° vinkel. Så nu är det ett spår på ca 1 meter ut från väggen... :( men vill inte lägga nytt golv förrens ungen har vuxit upp lite.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av säter »

Walle skrev:pull stud
Vad är en "pull stud"?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av tecno »

Drag tapp
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av Walle »

Ja, korrekt. Sorry, allt jag kan om fräsning och sånt har jag lärt mig på jobbet, där vi i princip uteslutande pratar engelska. Så alla olika begrepp och så har jag lärt mig på engelska..lite jobbigt ibland.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av Klas-Kenny »

Dagens, mät och kontrollera både tre och fyra gånger om du är osäker på att spännjärnen i fräsen klarar sig ifrån att bli påkörda. :doh:
IMG_20121024_125521.jpg
Och anledningen till att verktyget ser vinklat ut är för att det är det!
Först när jag försökte höja Z orkade motorerna inte, flyttade X kanske 2cm mot skruven, sen orkade den med vissa problem att höja upp Z, när verktyget kom ovanför spännjärnet så hoppade spetsen på verktyget tillbaka ytterligare ett par cm.

Tur att man inte har för stabil maskin så man kör sönder verktyget. 3mm 4skärigt HM, Franken TopCut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av säter »

Walle skrev:Ja, korrekt. Sorry, allt jag kan om fräsning och sånt har jag lärt mig på jobbet, där vi i princip uteslutande pratar engelska. Så alla olika begrepp och så har jag lärt mig på engelska..lite jobbigt ibland.
Walle, jobbar du på ett engelst företag?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av Walle »

Nej, däremot är chefen amerikanare, så engelska blir det naturliga språkvalet :)
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av ghost_rider »

Blev så j#kla förbannad idag.. Satte igång en batch lampor o gick gjorde annat. Kom tillbaka o såg att fräsen hade 'genat' över detaljen... :evil:
Kikade i mach3 och visst, det fanns en verktygsbana där. Kollade i CamBam, ingen bana. GAH! :(
Uppdaterade verktygsbanorna igen, körde ut gcoden, testade samma sak. Detta har hänt en gång förut, så jag lokaliserade vilken av mina operationer som genererade banan. Klickade ur min kontur, klickade i igen och felet var borta :humm:

Bild på verktygsbanan i Mach3
millfail.jpg
O resultatet... :(
IMAG0473.jpg
SÅ, dagens lärdom. Kolla ALLTID igenom koden innan man kör, speciellt om det tar 3h ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av Teknikern »

Vid reparation av en utfodringsdator i en datafodervagn i en ladugård hade den behöriga elektrikern trollat bort nollan, gjort kortis och skickat 400v rätt in i styrkortet utan bedövning, sen åkte han därifrån.
Jag blev involverad i det hela som kompis till bonden (nej jag har INGEN behörighet och hade aldrig sett insidan på en dylik datafodervagn tidigare), skruvade ner skåpet och tog hem det till labbet. Efter byte av ett större antal komponenter fick jag ski,,,,,, styrdatorn att funka igen så glad i hågen monterade jag den, fixade elektrikerns "lilla" miss och, voila, it´s alive igen. :bravo:

En vecka senare dog den på nytt och när jag öppnade skåpet konstaterades att det var samma fel IGEN! Elektrikerklanten hade bytt inmatningskabeln och lyckats spräcka isoleringen på samtliga radklämmorna så av vibrationerna hade en fas kommit i kontakt med vågens mätkabel med ÄNNU VÄRRE resultat än förra gången. :doh:

Tur jag har ett rejält lager komponenter att ta av för några finns inte "på hyllan" nånstans längre, ja utom här då, och att få fram nåt innan helgerna är ju bara att glömma i annat fall.

Jag vet iallafall en "elektriker" som ska få en fet räkning i julklapp. :twisted:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av zeus »

Glömde ta bort fixturen för ett fräsjobb. Pinnar(Kammar kanske det) i härdat in i bitar av mässing som ska få borrhål och gänga.

Borren går i och går såklart av utan att jag märker det, men borrar resterade hål ca halvägs.
Sen kommer gängtappen och fastar i ganska kraftigt och på något sätt vrids hela bottenplattan till fixturen.

Svårt och inte så bra förklarat, men det blir ganska mycket inställningar att göra om på den fräsen, samt nya verktyg såklart.
Jag var inte så nöjd och skämdes lite. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: [Dagens lärdom o dagens elände!]

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att fräsa och gänga utan att borra!
Är som att älska utan att pussas! Va ;-)
Skriv svar