Batteriladdning via solpaneler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pyretto
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 december 2022, 11:14:57

Batteriladdning via solpaneler

Inlägg av Pyretto »

Hej!

Jag har på gamla dagar börjat intressera mig för elektronik och bygger dessutom dioramor som ibland kan innehålla led-belysning och kanske tom rörlig delar.

Problem/Utmaning: Jag har då solpaneler (små, ca 10x7cm) som jag har parkopplat (3st). Dessa är parkopplade löpande mellan plus och minus vilket jag då antar ger samma volt-antal men ökar amperen?!

Specen på solpanelerna är "Operative Voltage 5V", 1W, 200mA. Jag vill då använda dessa till att ladda uppladdningsbara batterier för att stötta dessa. I tillägg vill jag såklart gärna kunna ta hjälp av att ladda dessa genom vägguttag/220v.

Då är jag lite nyfiken på "när batterier laddas". Om jag kopplar solpanelerna till plus och minus, sker då en laddning oavsett hur liten effekt man har? Alltså, de laddar men det kan i princip ta oerhört lång tid? Kan man koppla batteripacket både till inkommande och utgående ström vilket gör att det blir ett väldigt kopplande på samma poler?

Nedan är en enkel bildskiss för att förklara min kopplingstanke!

download/file.php?mode=view&id=148883
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Batteriladdning via solpaneler

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

Dina solpaneler KAN parallellkopplas - men om de inte får samma ljusintensitet förbrukar de mindre belysta ström från det mest belysta.

Det är nämligen så att en solcell/panel bör ha monterat en back-diod så att strömmen inte kan söka sig baklänges.

Alltså ville det logiska vara att varje solpanel ha allas "minus" ihopkopplat o till laddningens minus men att varje enskild plus från panelerna går via var sin diod till en samling av alla 3.

Dioden kan lämpligen vara av Shottky-typen som har lägre spänningsfall för en given ström.

Då solceller mest fungerar som konstantströmsgeneratorer (alltså ger full spänning nära nog direkt, men STRÖMMEN ökar med ljusintensiteten) kan detta se till att laddningen sker kontinuerligt det finns ljus - fast med laddningseffekten beroende på ljusintensiteten.

Är det en 3,6V Litium-ion batteri som ska laddas ska det finnas någon laddningsstyrning för att undvika allvarliga problemer som brand.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Batteriladdning via solpaneler

Inlägg av Biker »

Köra dom i serie mot ett 12v bly litet ups batteri via scotty blir ju enklast
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Batteriladdning via solpaneler

Inlägg av Icecap »

Kopplas de i serie behövs bara en diod.
Och ska det laddas till 4 st 3,7V batterier ska det ett antal grejer till.

Antingen ska de laddas parallellt och då ska de vara ganska lika för att kunde jobba ihop.

Annars ska de laddas i serie o då behövs en laddningsstyrning som ser till att den olikhet som finns(!) cellerna emellan jämnas ut.

Och 3,7V celler ska laddas till runt 4,2V, med 4 i serie blir det 16,8V o då är det svårt att ladda nog med bara 15V.

Alltså ska det en uppstegning av 15V till.

Ut över detta ska det en laddningsstyrning så att batterierna inte överladdas.

Men en mer exakt beskrivning av vilken typ batteri som ska användas osv. ger mycket bättre svar.
Pyretto
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 december 2022, 11:14:57

Re: Batteriladdning via solpaneler

Inlägg av Pyretto »

51M3PW+l7hL._AC_SR300,300asdasd.jpg
Tusen tack för alla svar! :)

En fråga till: det är inget konstigt att ha permanent påkoppling av solcell på batterierna samtidigt som man har samma permanenta lösning på LED:en den ska driva?

Alltså på samma poler på batteriet både ha ingående och utgående ström?

Mvh
Christian
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Batteriladdning via solpaneler

Inlägg av Icecap »

Det är ganska vanligt att ha laddning på samma tid som man tar ut ström.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Batteriladdning via solpaneler

Inlägg av GFEF »

En till sak Lithium batteri får inte laddas vid låga temperatur .
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Batteriladdning via solpaneler

Inlägg av Biker »

Jo det går utan o skada dom men det måste göras långsamt

På vintern lär inte panerna leverra i kw i klassen ändå
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Batteriladdning via solpaneler

Inlägg av l2t »

Som det är kopplat på bilden så finns det en risk att batteriet urladdas till 0V om solcellerna inte laddar alls under en viss tid eftersom
leden är direkt kopplad till batteriet.

Risken är väl extremt liten då en lysdiod drar väldigt lite ström men dock finns risken.
normalt sett har man en krets som kopplar bort lasten vid en viss spänning så batteriet inte tar skada.
Skriv svar