Ny dator och LTspice.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Ny dator och LTspice.

Inlägg av gkar »

Det är dags för en ny datamaskin, den går på knäna i simuleringarna (I7 920 2.66GHz)

Det tyngsta jag kör är LTSpice, och därför är det logiskt att se till att de simuleringarna är det som maskinen skall optimeras för.
Jag skulle önska minst en faktor 2 i förbättring av simuleringstiderna.
Jag tänkte att det kanske är fler som har samma fundering...

Jag har försökt hitta benchmarks för LTSpice, men det verkar mest vara gamla CPUer.

Vad skall man köpa, AMD FX-8150 BE 8-CORE
http://www.dustin.se/product/5010611269 ... ider_dacsa
INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ
http://www.dustin.se/product/5010622178 ... ider_dacsa
INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011
http://www.dustin.se/product/5010614052 ... ider_dacsa

Socket 2011 kostar en slant till, modermodemet kostar ca 1000:- mer jämför med de andra socklarna.

Övrigt rätt standard, enkelt gfx-kort, SSD och 16GB RAM.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av ochkl0620 »

Modermmodemet :mrgreen: Detta är andra gången i mitt liv jag hör det. första gången var i en tidning från en skola, tror det var från mjölby...
Bild
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av RoPa »

Osäker på om du får bättre prestanda på LTSpice...
Jag har samma prestanda på min nya I5'a som min sju år gamla Pentium-HT.
Har känslan av att simuleringsmotorn i LTSpice kör på en simulerad 286'a typ, tycker att simuleringstiden påminer om de man hade på IBM-XT datorerna i skolan...

Lyckas du så berätta hur!
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av bearing »

Simuleringar i LT-spice går ofta långsamt p.g.a att det finns något problem i kretsen, t.ex. att det finns någon slinga som har oändlig resistans. Jag har ibland bara lagt in en resistor på 1Gohm i parallell med någon switchkomponent, vilket gjort att simuleringen plötsligt går snabbt. Det kan också bero på att det blir resonans någonstans, på hög frekvens, så att LTSpice måste ligga och tugga med väldigt korta steg.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av gkar »

Fin bild! Det är därifrån det kommer!
Eller du kanske föredrar mammaplank som det heter på svenska? :-)

Nej, det går inte lika fort på alla maskiner. Fösta länken, hoppas jag...
http://www.google.com/search?q=PC+Speed ... channel=fs

Precis som du säger, kör man transientanalys hänger det mycket på ringningar, höga impedanser och allt som är svårt att konvergera.
Men när man tagit bort allt som man kan, och fått simuleringarna så snabba och bra det går, kan det ändå ta ganska lång tid.

Stabilitetsanalys av förstärkare, då man försöker få den att balla ur, kan ta tid.
Switchnätdelar, man vill ju se hela startförloppet och hur de beter sig med dynamisk last, samtidgt som behöver simulera varje switchcykel.
Komponenttoleranser tenderar också att bli långa simuleringstider.

Problemet är ju just det att man vill ju simulera de knepigaste fallen, och de tenderar att ta längst tid.
När jag sedan lägger ner konstruktionern på kort, skall det fungera.
Visst sklijer det mellan verklighet och simulering, men det får man ta i beaktande.

Men åter till problemet: Vad skall man investera i?
Är det någon här som har en 6- eller 8-kärning I7, eller en 8 kärnig AMD?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av Borre »

Bad en bekant testa benchmarken som finns i LTspices Yahoogrupp på en AMD FX-81x0 och den är tyvärr mycket långsammare än Intels i7 osv (din tex).

Tror tyvärr du inte har så mycket att tjäna in på att skaffa en nyare processor. Inte någon av de du länkar till kommer ge i närheten av dubbelt så snabb simulering, möjligen 20-30% kanske. Det ger nog snudd på lika mycket att vrida upp frekvensen på din processor istället, men det kostar mindre.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av gkar »

Då har vi bara kvar vad det är för prestanda på en 6 eller 8-kärnig I7...
Någon som sitter med sådan?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av psynoise »

Sedan är det stor skillnad mellan olika SPICE-varianter. Det finns kommersiella och jätte dyra varianter som är helt optimerade för hastighet, dock misstänker jag att deras kunder är inom digitalkonstruktion.

Ngspice är fritt och säkerligen ganska slött, men den kanske fungerar bättre än LTspice och då särskilt på nyare hårdvara?

http://ngspice.sourceforge.net/

Vid ett projekt för några år sedan tog jag och installerade en daemon för Qucs (också simulator, inte SPICE) på mitt användar konto hos Chalmers. Sedan fick simuleringar med flera parametrar stå och tugga över natten på deras lite kraftigare serverar :).
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av xxargs »

kolla först om beräkningsmotorn använder mer än en kärna i beräkningen - annars hjälper inte en multicore-CPU mycket om du inte kör flera simuleringar parallellt.

Sedan är också simuleringen minnesintensivt vilket också kan ge flaskhalsar mot minnet om beräkningsmotorn klarar att köra med flera kärnor eller kör med flera spice instanser parallellt.

tydligen börja man titta på GPU i värstinggrafikkort och även FPGA för att försöka snabba upp simuleringen då när man simulerar hela chipdesigner så kan en enda körning ta dagar och tom. veckor.

Det som ger potentiell snabbaste beräkningsökningen är FPGA med kanske faktor 100 i ökad snabbhet, men problemet med dessa är att det är alldeles för lite möjlig minnesmängd på dagens FPGA-chip. GPU i värstinggrafikkort har ordentlig med minne och breda databussar men har andra issue istället och där pratar man om en potentiell faktor 10 i ökad snabbhet. En av nackdelarna med GPU är att dom flesta har inte dubbel precision flyttal utan bara enkel precision vilket påverkar spicesimuleringens resultat.

såg att det finns företag som erbjuder GPU-support till vissa spice-produkter - dock tar de ordentligt betalt typ $25000 per år i licensavgift
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av gkar »

LTSpice utnyttjar multipla kärnor.
Nej, beräkningarna verkar inte vara minnesintensiva, det skalar ganska bra med klocka.
Det är rätt mycket cache på moderna processorer, och matrisberäkningar tenderar att vara relativt lokala.

Fördelen med LTSPice är just att den är licensfri. Spice tenderar att kosta rätt mycket.
Visst finns det andra produkter, men de flesta FPGA baserade är främst för ASIC konstryktion tex Quickturn (den jag körde hade 6000 FPGAer och några tusen SRAMar).

Den bästa Spice jag har kört är LTSpice, stabil, snabb och råkar vara gratis!
Så varför inte lägga kulorna på HW istället?!
Det lutar åt en högklockad(Överklockad?..) 4 eller 6-kärnig I7 för tillfället.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av nifelheim »

Hur bär man sig åt för att kolla vad som är flaskhalsen?
Har laddat ner BM filerna, men får "bara" ca 50% i CPU belastning i aktivitetshanteraren?
(och inte särskilt bra tider)
:humm:
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av zekkexavior »

AMD's nya FX serie har många kärnor, men prestandan kommer inte i närheten av Intels Ivy-bridge prollar. Har du pengarna och vill ha den bästa prestandan så är Intel mest bang-for-the-buck så att säga
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av xxargs »

finns det någon demo/referensprojekt med lite exekveringstid man kan köra för att se snabbheten?

skall vi jämföra olika datorkonfigurationer så bör vi ha samma måttstock sas.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av Borre »

I LTscpices Yahoogrupp finns benchmarktest och en massa data på olika processorer, regga där och ladda ner eller ladda ner filerna i detta inlägget på den här sidan (kommer från Yahoogruppen, allt förutom scriptet som kör testen automatiskt, går lika bra att köra testen var för sig om ni ändå har LTspice installerat):
http://www.nordichardware.se/swforum/da ... ost1278781
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Ny dator och LTspice.

Inlägg av psynoise »

Det hade varit intressant med en SPICE-nätlista innehållande en lång och seg simulation. Detta skulle jag vilja testa på t.ex Ngspice (Spice3) för att jämföra om det går.
Skriv svar