Beomaster 1400M (förstärkare+radio)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Beomaster 1400M (förstärkare+radio)

Inlägg av ebfr »

Den blir varm även utan ljud dvs. volymen på noll. .
Alltså, man kan vid noll volym höra ett litet "knäpp" och sen ett svagt brum samtidigt som strömmen ökar och den blir het. Pluggar man ur den ena eller andra högtalaren så blir det normalt. Det verkar som någon "tröskel" passeras och den börjar dra för mycket viloström.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Beomaster 1400M (förstärkare+radio)

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Tveksamt med samma fel i bägge kanalerna samtidigt.Jag skulle nog provbyta 400uF ellyten i nätdelen eller åtminstone tillfälligt löda in en extra ellyt på kretskortet där +30V kommer in.Tar inte mer än två minuter att göra.
Måste nog tyvärr också fråga eftersom det är lätt att göra fel här-är utgångskondingarnas + och - rätt anslutna?
Bengt_Wahlberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 februari 2019, 20:23:17

Re: Beomaster 1400M (förstärkare+radio)

Inlägg av Bengt_Wahlberg »

Önskar ta upp tråden ingen....

Tog reda på ett par 1400M & K då de hade stereodekodern kvar. Men var i övrigt i dåligt skick.
Rensade dock upp den ena, dvs ny brygga, alla elektrolyter, idag 22000/50V resp. 35V samt 2200/50V
och provkörde mot en 8 ohm last, där jag fick liknande problem som beskrivits här ovan.
Kan se att emittermotstånden är dåliga och att den gått varm långa perioder.
Det här är ju en enkelarbetad enhet, dock störs man av det kvarvarande "PNP-tänket"
men det går lätt att byta alla 2N5034 /TO-219 mot vanliga std. 2N3055 utan problem.
Funderar på att rensa bort/minimera regleringen till 30V, går det att köra direkt, dvs 45V ?
dvs sponant utan att kolla alla potentialer. Det är gick bra på 40V i alla fall, dock med
mycket värme i slutstegstrans. Finns där något förslag att sätta upp en kanal mot något?

Mycket tacksam för förslag, BW
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Beomaster 1400M (förstärkare+radio)

Inlägg av ziw »

Är det självsvängning du är rädd för kan du kontrollera med en glödlampa på högtalarutgången.
En 12 volt billampa 10-20W som ger skaplig belastning. Den tar även höga frekvenser.
Bengt_Wahlberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 februari 2019, 20:23:17

Re: Beomaster 1400M (förstärkare+radio)

Inlägg av Bengt_Wahlberg »

Delvis, den går att köra mot en last, men jag kan inte greppa rätta arbetspunkter, antingen har något
ändrat värde eller så orsakar själva varmgången att arbetspunkten förflyttar sig. Skall byta emittermotstånden.

Får haka upp fler kanaler på osc. och se vad som händer med drivspänningarna.
Tänkte jag skulle slippa räkna mig igenom konstruktionen, någon här kan säkert
hur denna topologi beter sig vid olika laster, dvs vad som krävs för att uppnå stabilitet.

Den vill vara besvärlig...
Bengt_Wahlberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 februari 2019, 20:23:17

Re: Beomaster 1400M (förstärkare+radio)

Inlägg av Bengt_Wahlberg »

Har nu äntligen fått den stabil och vederhäftig (prestanda), dvs utan ombyggnad men med mycket utbyte av komponenter.
Kan konstatera att ett större problem är varmgång vid högre/full uteffekt, trots nya MJE3055T transistorer (passar direkt)
Det är framför allt serietransistorns (reglering) spänningsfall, idag ca 15V (230V drivspänning) som skapar upp till 60W förlust.
Då jag redan bytt ut transistorer och kondensatorer i drivstegen (60V), hur många jordpunkter i drivsteget måste jag flytta (eller måste
hela drivsteget flyttas) för att köra oreglerat, dvs 45V matningsspänning istället? (Nu passar 18000uF/50V t.o.m kortare, direkt på plats.)

Mycket tacksam för synpunkter.

(Det är mycket jobb att rensa; tantaler som slagit igenom, elektrolyter som spricker/läcker/torkar ut, transistorer med korrotion i såväl substrat som bondtrådar
allt märks tydligt när man börjar belasta den ordentligt, vilket kanske inte var avsikten, men det skall den klara av. Med dagens kondensatorer är AC-kopplingen
inget problem längre, med en distorsion som ligger långt ner vid 22000uF/35V på utgångskondensatorn, helt omöjligt när den var ny.)
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Beomaster 1400M (förstärkare+radio)

Inlägg av opampen »

Bengt_Wahlberg skrev:Önskar ta upp tråden ingen....

Tog reda på ett par 1400M & K då de hade stereodekodern kvar. Men var i övrigt i dåligt skick.
Rensade dock upp den ena, dvs ny brygga, alla elektrolyter, idag 22000/50V resp. 35V samt 2200/50V
och provkörde mot en 8 ohm last, där jag fick liknande problem som beskrivits här ovan.
Kan se att emittermotstånden är dåliga och att den gått varm långa perioder.
Det här är ju en enkelarbetad enhet, dock störs man av det kvarvarande "PNP-tänket"
men det går lätt att byta alla 2N5034 /TO-219 mot vanliga std. 2N3055 utan problem.
Funderar på att rensa bort/minimera regleringen till 30V, går det att köra direkt, dvs 45V ?
dvs sponant utan att kolla alla potentialer. Det är gick bra på 40V i alla fall, dock med
mycket värme i slutstegstrans. Finns där något förslag att sätta upp en kanal mot något?

Mycket tacksam för förslag, BW
"Rensa bort regleringen"? Du ska absolut inte ändra på konstruktionen!! Det kan bli hur tokigt som helst! Det kan vara andra saker som på verkar prestandan!
Bengt_Wahlberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 februari 2019, 20:23:17

Re: Beomaster 1400M (förstärkare+radio)

Inlägg av Bengt_Wahlberg »

Problemet är att det uppstår ca 14V över regleringen vid 4A, dvs 56W förlust (mycket värme)
original TR hade knäckts av det, MJE3055T klarar det, men apparaten blir mycket varm.
Med BM1600 blev problemet ännu värre (mindre kylfläns) B&O valde en dålig väg....
Därefter togs detta givetvis bort (BM3000 etc.)
Skriv svar