Igångsättning TIG-svets Miller 330A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Igångsättning TIG-svets Miller 330A

Inlägg av säter »

En av ungdomarna som hjälper mig vill byta åt sig svetsen.
Det var väl lika fasen, jag har ändå inte råd att köpa gas.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Igångsättning TIG-svets Miller 330A

Inlägg av MNorrgren »

Kan tyvärr inte svara något om svetsen, ser dock trevlig ut och borde ge dig mycket bra resultat! Jag hade inte bytt bort den i alla fall!

Ang gasen så har det hänt lite de sista åren. Fram till relativt nyligen har det varit 5L som kunde köpas och bytas hos f.d aga, numera Linde. Pga konkurrens från air liquide, yara praxair och andra så har även Linde fått släppa efter lite. Numera går det från de flesta att friköpa både 5 resp 10/11L flaskor. Det gäller acetylen, oxygen, argonmix(argon och co2) samt ren argon. Även andra men sällan intressant för privatpersoner.

5L ofta billigare att köpa såklart och 10/11L dyrare. Men när det gäller bytet av flaska när det är tomma är det ofta inte så stor skillnad i pris. Gör man av med 5L på 2 år, kör med 5L flaska. Men som jag som gör av med kanske 20L per år, fördel stora flaskor efter några år.


Jag har köpt mina flaskor begagnade , sedan bytt in dem. En tom flaska kan du hitta för mellan 500-1000kr på ex facebook marketplace, eller på blocket. De kommer upp med jämna mellanrum. Bara att hålla utkik, sätt bevakning. Brukar vara billigaste sättet att komma undan. Dock!! Var noga att kolla att de är relativt ”nya” och inte uråldriga, så du inte får besvär att byta in den. Finns ofta datum på dem.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Igångsättning TIG-svets Miller 330A

Inlägg av säter »

Nu är i alla fall svetsen avhämtad.
Hoppas att grabbarna får fart på den.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Igångsättning TIG-svets Miller 330A

Inlägg av säter »

Tyvärr får han ingen fart på svetsen.
Den har fungerat hos mig tidigare.

Lampor och fläktar startar, men den vill inte tända.
Kan det vara så att man måste ha gastuben ansluten?
Eller kan det vara något annat handhavandefel?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Igångsättning TIG-svets Miller 330A

Inlägg av prototypen »

Hur genereras HF:n, är det någon elektromekanisk vibratorhackare?
Kan ha hängt upp sig, kan behöva smörjas.

Protte
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Igångsättning TIG-svets Miller 330A

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är 2 st plattor som sitter med ett litet mellanrum i högfrekvensgeneratorn. Avståndet måste vara rätt mellan dem och skall justeras. Man kan se om det gnistrar emellan dem, då är det Ok. Om högfrekvent spänning genereras och det inte blir tändbåge så kan det ju vara för att skyddsgasen inte är på. Jag hade exakt en sådan svets på mitt första företag och det enda som jag råkade ut för var att jag fick justera luftgapet på högfrekvensgeneratorn några gånger.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Igångsättning TIG-svets Miller 330A

Inlägg av säter »

I det här fallet har vi ingen gastub ansluten.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Igångsättning TIG-svets Miller 330A

Inlägg av SeniorLemuren »

Det kan ju bero på det att det inte funkar. Om luftfuktigheten är stor så orkar ingen högfrekvent båge tändas. Gasen är ju till för att ta bort luften. Så testa att ansluta gas först. Om inte det hjälper, kontrollera gnistgapet i högfrekvensgeneratorn. Det står i servicemanualen hur stort det skall vara.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Igångsättning TIG-svets Miller 330A

Inlägg av Mizzarrogh »

Jepp, inte mycket som kan gå sönder kapitalt på dessa.

Min rent praktiska erfarenhet är att man kommer ganska långt med 45A ut om man mest kör saker som rör, karossplåt, etc.
På Millermaskinen och motsvarande får du en högre peak vid start, men sedan går de faktiskt jämnare vid hård belastning.
Tippar på att man får slanta upp 30-45K för en modern maskin med liknande specar som är någonting att ha.
Men, visst, man kan ju alltid diskutera billigare moderna maskiner, det lär väl alltid finnas två läger kring dem...
Dock får man ju fortfarande slanta upp närmare 10-15 papp för en medioker maskin med inverter som klarar nästan samma saker intermittent, personligen har jag dock aldrig gillat maskiner i mellanklassen, men de duger säkert om man söndagsmekar med raggarbilen någon gång ibland i garaget, jag säger inte emot det. Men skulle man yrkesjobba är det inget jag skulle befatta mig med frivilligt... Då skulle jag hellre använda en gammal maskin av hög kvalitet.

Moderna inverters är ofta enfas (iaf de vi använde), har dock aldrig kört gamla Millermaskiner på enfas, om det nu går.
Trefas verkar ju som tidigare sagts betydligt enklare av många orsaker (som tidigare talare beskrev).

Förr brukade man koppla en stor, tung transformator emellan om man ville köra svenska motorer i Norge.
Förstår iof att man bygger om nu, men man kommer ju då också att få nackdelarna med det svenska systemet.
(Har för mig att det svenska systemet ser ut som det gör därför att det skulle vara kompatibelt med Tysk standard, litet intressant egentligen med tanke på att det var dem som också "lanserade" den äldre standarden i Norge på bred front där...).
Skriv svar