Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av bit96 »

Det spelar ingen roll om snickaren så monterar 24-tums "snickarglädje" runt hela dörrkarmen.
En "jävla klåpare till elektriker", ev. snickaren eller någon annan har gjort ett felaktigt jobb med det elektriska.

De kan gärna utreda ansvar, kolla ritningar, se om kunden ändrat sig och dividera om vem som gjort vad, men så här dåligt ska inte elektrisk apparatur monteras. Någon måste ju ha skruvat upp eller ändrat det elektriska och borde, även utan elbehörighet, ha insett att detta är fel.

Vi får se hur TS löser detta. Hoppas det ordnar sig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av TomasL »

Eftersom det ofta är en totalentreprenad, så är det byggaren som får betala, och eftersom elektrikern förmodligen har gjort rätt, så flyttar snickaren dosan, för att inte spräcka sitt ackord, byggaren har antagligen inte en aning om det.

Notera att jag inte försvarar det som gjorts, snarare en plausibel förklaring på vad som kan ha skett.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av bit96 »

Har elektrikern gjort rätt? Han kanske kopplade rätt, men när han monterade själva dosan kanske satte han den för nära dörren.
Eller var ritningen felaktig? Glömde man att ta hänsyn till dörrfoder?
Eller har snickaren monterat dörren förskjuten åt sidan?
Eller har kunden ändrat typ av dörrfoder?
Eller har VVS-ansvarig dragit ett rör som gjorde att dörren måste flyttas lite?
Blir besiktningen underkänd nu?
Kan kunden inte flytta in?

Många frågor för en liten strömbrytare med en ynklig skruv på trekvarten. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av TomasL »

Visst är det så, det är tyvärr mycket som kan gå fel.

Dessutom, med kunder som i alla lägen inte riktigt vet vad dem vill ha och inför ändringar i sista sekunden, då går det garanterat fel.

Dessutom, det är tämligen normalt att spika dosorna i regeln runt dörren, brukar aldrig skapa problem, normalt sett.

Om man studerar bilderna, så drar man slutsatsen att antingen är fodret för brett, eller så är dörrhålet för litet, fodren brukar normalt sett bara täcka halva regeln.

Om jag skall vara ärlig, så tror jag det är snickaren har flyttat brytaren.
Senast redigerad av TomasL 12 november 2011, 23:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av Gimbal »

Jag säger som en tre-åring jag känner brukar säga när något blir tokigt, "Det kan bli så."
Det är knappast realistiskt att riva ner väggen för detta. Fäst fast det på något kreativt sätt och gå vidare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av TomasL »

Sant, men betalar man runt 2-3 millar för ett nytt hus, så kan man liksom kräva att allt är ok.

Oavsett vilket, det kvittar hur mycket vi sitter här och gissar och spånar om teoretiska saker, det är besiktningsmannen som bestämmer.

Btw, en kollega, färdigställde en entreprenad nyligen (VVS), där byggarens arbete blev helt underkänt, kåken ifråga är murad, vilket sannolikt innebär att att kåken skall rivas, och göra om, snacka om byggfusk och legala problem.
Väggarna skevar 50mm/m ungefär
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av grottan »

Är ju tok-klantigt av den som satt dosan, är inte så svårt att slå på en regelstump på dörr-regeln så man flyttar dosan 45mm in på väggen - då kommer det garanterat gå fritt från dörrfodret oavsett vilket foder som skall väljas. Så gjordes "per default" när vi byggde huset fast sniket som följde med huset var typ 45mm brett.

Ser ju ut att vara målade väggar så det är ju inte heller hela världen att fixa till, kapa upp gipsen och föskjut dosorna med en passbit. Spackel och lite färg så är det klart sedan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av TomasL »

Inte alls, beror på vad som står i handlingarna.
Står det inget om en "regelstump" mellan dosa och regel, så får man inte sätta en "regelstump", dock kan man kanske påpeka att det vore lämpligt, men det hör inte hit.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av Gimbal »

Jag lite inblandad på en kant i ett "arkitektritat" husbygge, och några sådana detaljerade handlingar som beskriver hur el-doserna ska sättas upp finns inte. Det är elgubbarnas problem, det ska dom kunna. Men det är väl annorlunda när det gäller massproduktion kanske.
Nerre
Inlägg: 26708
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av Nerre »

Hur de ska sättas upp må så vara att det inte står, men var de skall sättas (d.v.s. hur högt på väggen och hur nära dörren) måste väl ändå stå?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av danei »

Jag skulle vara förvånad om det står att den ska skruvas i reglen mot dörrfoder.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av mrfrenzy »

grottan skrev:Är ju tok-klantigt av den som satt dosan, är inte så svårt att slå på en regelstump på dörr-regeln så man flyttar dosan 45mm in på väggen - då kommer det garanterat gå fritt från dörrfodret oavsett vilket foder som skall väljas. Så gjordes "per default" när vi byggde huset fast sniket som följde med huset var typ 45mm brett.
Om man gör detta utan att bli tillsagd och det sedan monteras en dörr på normalt sätt med vanliga smala dörrfoder så ser det inte klokt ut - brytaren kommer alldeles för långt från dörrfodret.

Givetvis måste elektrikern följa dom ritningar och instruktioner han fått, och projektledaren se till att elektriker och snickare fått instruktioner som kommer passa ihop i slutändan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av TomasL »

danei skrev:Jag skulle vara förvånad om det står att den ska skruvas i reglen mot dörrfoder.
Nerre skrev:Hur de ska sättas upp må så vara att det inte står, men var de skall sättas (d.v.s. hur högt på väggen och hur nära dörren) måste väl ändå stå?
Det står i handlingarna om montaget avviker från standard, och standard är just montage direkt i regel.

Fö, regleras detta i AMA, vill jag minnas.
Mstandar
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 september 2009, 21:00:55

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av Mstandar »

Tack för alla svar. Jag är inte jätte insatt i vad som gäller husbyggnationen, eftersom det är min systers hus. Men ja det är i stort sett totalentreprenad. Men visst det kan vara snickaren eller elektrikern som har gjort fel, men det spelar inte så stor roll, just nu. Bara det blir löst så är alla nöjda.

Som jag ser det finns det en enkel lösning även på detta, och det är bort med befintliga dosor, flytta hålet lite till höger, så dom överlappar varandra, alltså bara flytta hålets yttre kant, ett par CM. Dit med en regel stump imellan, och upp sätt dit en bit gips som passar, och spackla igen. Ingen skulle se att detta är gjort i efterhand. Eller om det skulle vara svårt att få dit dosan i efterhand, så bygg igen det gamla hålet. och sätt dit rotdosor. En smidig lösning för alla.

Man är ju inte ute efter att, klaga bara för att det går. Men man vill ju ha det man betalat för. Och har man betalat 2+mille för ett färdigt hus, så har man rätt att sätta lite krav. Även på nått sånt här, som kan ses som en småsak.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att bara acceptera utan att få rättelser ger skit för många andra senare.
Det är viktigt att påpeka att arbete skall utföras både bra och säkert!
Jag tycker alltså att det är jättebra att man är kritiskt. Detta är uppenbarligen fel!
Skriv svar