Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC fräs...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av PeterH »

Kul att du är "på" Protte, men än så länge är det mest en intressetråd för att kolla vad som är rimligt pris på maskinen... Jag vill inte skinna en forumist men jag vill samtidigt inte lura mig själv och skänka bort den :D När jag har fått en *riktig* värdering kan man börja förhandla priset och se till så att alla parter blir nöjda.

Finns det maskinföretag som kan göra en värdering till rimliga pengar? Kan man anta att det blir bättre (rätt) betalt om man kör auktion hos någon etablerad säljare (KVD, Pettersson & Son eller Tovek exempelvis)? Vilka tyska/engelska eller andra firmor/sidor kan rekomenderas för att få en uppskattning?
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av labmaster »

Hej PeterH!

Det låter som om du vill sälja fräsen till någon "kompis" i forumet och då handlar det väl kanske om att sälja den så billigt som möjligt utan att du själv gör en förlust. I så fall kan det ju vara att du säljer den till inköpspris. Eller så sätter du priset till inköpspris plus ett par tre tusenlappar. Då har du inte bekymret med att leta någon som kan värdera den till dig.

Vill du emellertid maximera vinsten så kan du antingen leta på nätet ifall du hittar en motsvarande maskin och se vad den är värderad till. Du kan även ringa Gnosjö Maskin och fråga ifall de vill köpa din maskin och i så fall vad de vill betala för den. Sist men inte minst kan du kontakta någon frilansande maskinagent och be honom/henne att sälja maskinen. Du får då betala en provision till agenten men det kan ju också vara bra ifall du trotts agenten provision får en större vinst i förhållande till då du säljer den själv.

Ett annat alternativ är att du sätter ut den på blocket med ett rejält högt pris. Får du ingen köpare sänker du priset i lämpliga steg tills du får napp.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av Eson »

Deckel-fanatikerna på PracticalMachinist.com kan kanske ge dig en bild av värdet på maskinen i USA men jag tror det är svårt att få den såld i Sverige för deras prisidé.

Direktlänk: http://www.practicalmachinist.com/vb/de ... ene-mills/
Andreash
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 september 2009, 21:52:33

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av Andreash »

Hmm, man undrar ju hur det gått...
/Andreas
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av prototypen »

Jag är fortfarande intresserad.

Protte
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av PeterH »

Just nu är jag mitt uppe i en flytt av syrrans butik och samtidigt försöker jag kordinera olika entrepenörer för att bygga ett nytt garage (16x8 meter) så jag har tyvärr inte riktigt tid att ta tag i detta :( Jag återkommer med mer infor när orken och tiden finns, det kanske till och med blir så att den får plats i det nya garaget :D (bara svärfar låter mig ha den i sitt garage över vintern...)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av PeterH »

Gammal tråd men fortfarande aktuell... Idag fick min Deckel ström för första gången sen jag köpte den! :D Jag fick felkod om backup-batteriet som väntat så det blev bytt (mycket enkel och bra access till innandömmet på styrdatorn :tumupp: )

Anledningen till spänningssättningen var för att köra en funktionskontroll inför en eventuell försäljning. Det företag som köpte brorsan till min fräs hade fått haveri och behöver nu en ersättare. Eftersom jag inte har tillräckliga kunskaper om systemet än (har ju inte haft den igång) kom ett par killar från firman och hjälpte till med testen. Den kickade igång fint och rörde sig så fint att man blev tårögd :cry: Ska man verkligen kunna sälja den här härliga maskinen :(

Men har man inte tid och plats är det kanske bara att bita i det sura... Vi får se om vi kommer överrens om priset, annars blir den kvar ett tag till. Jag har ju redan fått upp stommen till det nya huset så det är tätt inför vintern och om allt går enligt plan påbörjas mitt nya garage nästa sommar (och då blir det plats för stor fräs 8) ).
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC frä

Inlägg av PeterH »

Väcker en av mina gamla trådar, mest som information, och för att ingen eventuell intressent här i forumet ska känna sig bortglömd... Under nästa vecka kommer en potentiell köpare på besök för att ta en titt på maskinen, han är väl insatt i dessa maskiner och har under en längre tid velat titta/köpa men jag har hållit emot :|

Eftersom jag efter många år insett att jag inte kommer att nyttja en så kraftig maskin är det bästa att sälja den, trots att jag vet att jag aldrig kommer att hitta en lika fin maskin för dessa pengar :cry:

Om någon här fortfarande skulle vara seriöst intresserad och kan genomföra en affär inom en relativt snar framtid så är ni välkomna att kontakta mig via PM eller mejl.

PS. affären som den ser ut nu inkluderar inte maskinskruvstycket så det blir det separat förhandling på.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC fräs...

Inlägg av PeterH »

Så då var det klart, fräsen får gå till någon som har tid och ork att köra igång den... :( Hade hoppats på att få tummen ur men jag har helt enkelt inte tillräckligt stort behov för att orka starta projektet. Stoppade i kabeln en sista gång och den gick igång direkt, provade att jogga axlarna och starta spindeln, den har pondus och hade varit kul att få köra i riktigt material :bravo:

En lokal firma tar över den för att köra lite småjobb, lycka till!
deckel_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Intressekoll: Funderar på att sälja min Deckel FP4NC fräs...

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Sicken tur att jag inte har lokal ännu.
Vad gick den för om man får fråga?
Och det får man, och respekterar även ett icke svar ;-)
Skriv svar