Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Om så är fallet går det nog att lösa med en vanlig boxad fläkt tex, kostar väl ca 3-4k + en längd spirorör och sätta den utanför motor rummet, med tex nylonblad som det är på de bättre är den gnistsäker som standard för att inte kunna antända damm och skit.
Men jag har aldrig sett någon som behövt använda den under drift, mer för att vädra ut fukt i så fall då motor rummet som regel brukar vara gjort så det blir viss självcirkulation på större båtar av detta slag. Däremot kan man dra rörsystem med flexrör och liknande för att dra bort fukt ur tex kölsvin och annat med en 220V villafläkt (typ centralfläkt eller fast ventilationsfläkt, kostar ca 1800 spänn på bygghandeln senast vi köpte till stugan, satt en likadan på trålaren när jag var dit och tittade, en riktig i metall men bör tåla våtrum, typ axial-hybridfläktar med nylonhjul och hölje av förzinkad plåt bör fungera, är rätt säker på den finns i utförande för 12 och 24V med och dessa är gnistfria samt framför allt tysta... Låter inte mer än en bra snäckfläkt, snarare mindre. (en "snäcka" fungerar naturligtvis också men kanske är svårare att montera snyggt och hitta bra kvalitet som inte låter som en skuren puchmoppe i uppförsbacke i samma prisklass. Personligen skulle jag undvika PVC skit och liknande utan satsa på en av metall och nylonplast eller liknande de kostar inte mycket mer.)).

Har man en mindre båt med bensinmotor bör man nog dock ha någon typ av godkänd motorrums fläkt, vilket även gäller en del större bilar, tror tom det är lag på det för vissa biltyper i staterna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33832
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Glenn »

Det är enormt mycket farligare med bensin är diesel, diesel är ju relativt "brandsäkert".

fast man vill nog inte ha en stor båt bensindriven av kostnadsskäl ändå :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Enda jag hört med riktigt allvarliga incidenter med diesel är om det tex kryper upp i inredning eller mellan laminatskikt och liknande.
Annars är de enda fall jag känner till med tankexplosioner och liknande förorsakade genom extrem hetta från yttre bränder förorsakade av annat material där tanken sprängts pga okontrollerat inre tryck, men det detonerar inte på samma sätt som bensin, blir mer som en vanlig brasa i tex öppenspisen. Däremot bensin kan detonera rejält om det rör sig om en nästan tom tank med litet i botten och värme så det förångas (sedan yttre faktorer, tex gnistbildning i något annat), men det är mycket sällsynt vad jag vet. En helt fylld tank kan nog inte explodera, går tom att svetsa direkt i den, bara den är ordentligt fylld.

Även en hermetiskt tillsluten vattentank eller luftbehållare kan detonera ganska våldsamt under liknande omständigheter. Vad som dock kan vara riktigt farligt är om man våldsamt misshandlar högtrycksflaskor för gas, tex AC tuber, även om det är extremt sällan det händer, känner bara till några få fall i hela landet under många år, så kan det bli den en riktigt våldsam explosion av en stor AC tub, de kan nog däremot utan vidare blåsa ut en byggnad om den står i ett stängt rum tror jag. Gassol är mindre våldsamt men man skall alltid hantera gastuber och liknande med respekt, det är dock inte så mycket därför utan pga kvävningsrisk och liknande man skall ha tuben ute eller i särskilda installationer ombord på mindre båtar, skogskojor och liknande.

På ett skepp bör man ha någon form av brandsläcknings system i motor rum och liknande man även kan kontrollera från annan plats, tex styrhytten. Men det finns budgetsystem där man ansluter standardtuber med tex skum eller koldioxid om utrymmet i fråga tillåter det. Bäst var Halonsystemen, men de får tyvärr inte längre säljas civilt vad jag vet.

Dock tror jag inte det är lagstadgat vad gäller fritids skepp, har i allafall inte sett det på särskilt många båtar som inte gått i yrkestrafik.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av grottan »

Angående upphettning av slutna kärl har Mythbusters (ok, rätt sunkigt program...) gjor lite experiment:




Nu hittade jag inte den bästa där man sätter varmvattenberedaren i en lite större friggebod :-)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Mitt tips rent allmänt, om det inte är kö, låt det få ta den tid det behöver och be att få gå ombord och titta några gånger, gärna även några gånger på egen hand utan stress, så du lär känna båten ordentligt och kan kolla alla detaljer allt eftersom de dyker upp i huvudet, gör även en checklista där du kan bocka av sådant du tänkt på vid andra tillfällen, var inte rädd för att fråga eller forska ordentligt om grejer du är osäker på.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Det här har ju i högsta grad blivit aktuellt nu iom: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... start=6810

Man kanske skulle slå till på en sån här isoletransformator:
http://www.blocket.se/uppsala/Skyddstra ... ?ca=11&w=3

Nu måste jag borsta av lite gamla kunskaper. Den är D-kopplad 400 V på ingången och Y-kopplad 230 V på utgången. Det betyder väl att det är 230 V huvudspänning på sekundären? Alltså ca 130 V mellan neutral och fas och det kanske inte är optimalt. Eller tänker jag fel där?
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Gimbal »

Oavsett spänningen, verkar den inte onödigt stor? 50A på utsidan..
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Ja, den kanske är lite stor. Men den är billig och det gör inget att den är tung/skrymmande eftersom jag ändå ska in med 50 ton ballast...

Men med 230 V huvudspänning blir ju inte direkt Svensk standard på installationen, snarare Norsk.
Nerre
Inlägg: 26708
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Nerre »

gunne skrev: Nu måste jag borsta av lite gamla kunskaper. Den är D-kopplad 400 V på ingången och Y-kopplad 230 V på utgången. Det betyder väl att det är 230 V huvudspänning på sekundären? Alltså ca 130 V mellan neutral och fas och det kanske inte är optimalt. Eller tänker jag fel där?
Jag tror att de menar att det i princip är en 1:1-trafo, men som är D-kopplad på primären så man inte behöver nolla där.

Det är rätt vanligt att man gör så, den består troligen av tre stycken 400:230 V-trafos som alltså är D-kopplade på primärsidan och Y-kopplade på sekundärsidan. Det ger nog lägre förlusteffekt på primärsidan eftersom man får lägre ström där (och förlusteffekten är ju proportionell mot strömmen och lindningarnas resistans).
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Gimbal »

Hör annars med http://www.tramoetv.se ibland är de inte så dyra, (eller så har vi någon sorts företagsrabbat kanske)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Dom menar alltså att den är kopplad såhär?
isolationstrafo.jpg
I så fall är det ju precis vad jag vill ha.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26708
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Nerre »

Jag tror det, men kan ju inte garantera.

Men jag har kommit i kontakt med såna trafos i jobbet, och det låter väl mer rimligt än att det skulle vara 230 V huvudspänning på sekundären?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Grattulerar!!! :bravo: :bravo: :bravo:

Nu måste du göra en egen tråd om detta!!

Ang transformatorer är jag inte så säker på det nödvändigtvis blir så mycket dyrare att låta nytillverka eller linda om en "riktig" så det blir exakt som man tänkt, men jag tror dendär är mer än tillräcklig för det mesta.

Annars kan du nog som sagt använda mycket standardmateriel till tex inredning och liknande, verkar såsom jag tolkade saken att det mest är mindre grejer som att man inte bör använda enkeltrådig ledare, ej skall använda lösa ledare i rör utan fast kabel, etc. I övrigt är det ju samma eller tom i bland högre krav vad gäller självslocknande materiel, etc även för installationsmateriel för vanliga villor.
Edit: Inget lagstadgat krav vad jag vet, men en grej du bör vara medveten om är att en del plastmateiel, såsom PVC, etc diffunderar in vatten med tiden (särskilt utomhus eller i fuktiga utrymmen) vilket skapar ytkorrosion hos ledarna innuti kabeln. Har dock ej varit med om allvarliga problem i torra utrymmen ombord pga detta.

Tror som sagt mest det är i utrymmen för eventuella bränsletankar, maskinrum, etc där det måste vara EX klassning. Men, jag fick ingen klarhet i om hon fortfarande går på ånga? (i så fall är nog kraven lägre och torde inte innefatta maskinrum och liknande om de inte innehåller delar som är i kontakt med explosiva vätskor, damm, etc. Smörjolja är inte i närheten lika lättantändligt som vanligt drivmedel, men kan bli rent fruktansvärt hett om finfördelad olja brinner i kontakt med vatten, mycket hetare än bensin eller diesel men jag tror inte det inträffar om den inte är finfördelad i droppar tex då borde den brinna normalt tycker man. men jag vet inte. (eller så är det bara jag som är en aning paranoid när det gäller eld ombord) hursomhaver, vill man finns det ju tex koldioxid, pulver, etc i fasta system för sprinklers.).
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Ja, det blir nog en tråd om projektet så småningom. Det är MÅNGA saker som måste planeras/utredas så jag lär komma med en del frågor längs vägen...

Det står en dieselmaskin på plats idag. En CAT D343 som bara är ditställd, inte inkopplad ö.h.t.

Planen är att dra all el (förutom i maskinrummet) i väggarna som en villainstallation. Hittills har jag tänkt använda mig av material och metoder som vid en vanlig installation men jag får kanske fundera lite mer på det. Allt som rör fartygets framfart och navigering tänkte jag ha på ett helt separat 24 V-system.

Jag ska göra en liten ritning på hur jag har tänkt än så länge, kanske hinner göra det ikväll.

Ska ringa lite transformatorfirmor imorn och se vad en isolertrafo kostar. Jag behöver den nog inte förräns om ett år så helst avvaktar jag med att köpa den så man slipper samla på sig allt för mycket skrot som ska förvaras.

Edit: Har ju stor-erik.com om man vill följa projektet.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av nifelheim »

Om hon blir mer än 100 brutto så ring transportstyrelsen och prata med en sjöfartsinpektör
och kolla vad som krävs för att få FC, innan du gör några installationer.
Motorbytet kan göra att dom ser det som en "major conversion", vilket kan ge högre krav än renovering.
Mycket billigare att göra rätt från början än att göra om.
Telefonfrågor är fortfarande gratis :-) och dom brukar vara väldigt hjälpsamma.
När inspektören kommer och besiktigar är startavgiften nästan 10000:- + timkostnad på 1400:- per timme.
Skriv svar