Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Jag funderar på att köpa ett skepp (!) som är helt urblåst och behöver ny inredning och installationer m.m. För att jag ska lyckas med projektet är det rätt viktigt att jag på föhand har en ganska bra koll på hur mycket olika saker kommer kosta så att jag kan hålla min penga- och tidsbudget.

Hur mycket kostar det att installera ett helt nytt elsystem i ett 27-meters skepp? :humm:

Tanken är att skeppet ska inredas för boende. Inte en husbåt men ett bobart skepp vilket innebär att det kommer att finnas badrum, tvättstuga, kök, rum etc ganska likt ett vanligt litet hus med boyta ca 120 kvm.

Jag tänker mig typ en isolertrafo, tavla och sen en installation som till uppbyggnaden är ganska lik en vanlig heminstallation. Men jag har ju ingen koll så det finns säkert massor man missar.

Här finns ju lite vägledning:
http://www.sjofartsverket.se/upload/SJOFS/2008_81.pdf
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... llationer/

Hur mycket kostar det? Hur långt är ett snöre? Hur mycket dyrare är fartygsgodkänd kabel än vanlig?

Om det var en vanlig heminstallation skulle jag kunna lista ut ungefär hur mycket det skulle kosta. Kan man göra det och multiplicera med en fartygifierande faktor?

Nu snackar jag egentligen bara material etc men även arbetet är ju intressant att få ett hum om.

Nån som är fartygelektriker som vill konsulta lite?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Måste bara fråga, vilket skepp är det?
Var det du som lade bud på JC? 8)

I en så stor båt kan du dock köra en kombo och till stor del använda staqndardgrejer då påfrestningarna faktiskt blir mindre än i en liten båt med mycket öppna ytor och vibrationer.
En stor båt av detta slag är i det avseendet mer lik tex en sjöbod när det gäller utförandet.

Kabel som Flex C och liknande är dyr som knark, men troligen går det att få ned en heldel om du köper storpack från en vettig återförsäljare, dock har jag inte hitta någon själv heller so far, men skall se om jag hittar de gamla trådarna jag skapade om detta då jag räknade på el för en gammal trålare. (dock körde det ihop sig med annat då så det blev ingen affär just då, men får se, har inte bestämt ännu...).

Dock tror jag bara du behöver sådant till känslig instrumentering och kablar som sitter väldigt utsatta.

Sammanfattingsvis går det åt fruktansvärt mycket kabel att utrusta ett fartyg om allt är utrivet av någon glad klåpare som börjat med att länsa hela skeppet på det han ansett vara "gammalt skit" och sedan hände inget mer... Känner mycket väl till fenomenet, räkna med att det finns en klar orsak till varför inget mer hände, enbart instrumenteringen kan kosta närmare 50kk eller mer att återställa om man vill ha vettiga prylar och gör merparten av jobbet själv... På en så stor båt duger inte mycket av det vanliga smäcket för några tusen. Men å andra sidan bör du satsa på grejer som håller god teknisk kvalitet och undvika elektroniskt tjafs som bara har en massa glättiga extrafunktioner.

Elcentraler och annat kan du med fördel ofta ha samma grejer som tex utomhusklassade verkstads centraler/boxar, vanliga elskåp och liknande då ytan ju inte är kritisk här som regel.
Du kan absolut använda Zinkboxar, gjutgodslådor (tom gjutjärn) och liknande, detta är mycket vanligt och väl beprövat på sådanhär båtar.

Kan upplysa om att huvudkabelstammen mycket väl kan bli en halvmeter bred och 40 cm tjock ned till maskin, då är ändå inte internstammarna inräknade bara så du vet...

Men, alltså, vad du nog måste göra är en skiss där du sätter dig ned och antecknar förbrukare, knutpunkter och annat, kanske tar några bilder och skriver ned vad du kommer på på rakhand så skall vi nog med förenade krafter komma fram till vad du behöver och vad du kan undvara, ta längre fram osv.

Låt dig inte avskräckas av detta, trots allt baktalande kan en sådanhär båt skänka mycket glädje om man bara är införstådd med vad det innebär att sköta den.

Men, räkna med att det kommer att bli en del av din vardag och inte en vanlig fritids syssla.

Personligen skulle jag inte tveka.
_
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Intialt skulle jag räkna på kanske 30-35k, (enbart elen och tillbehör förenat med detta) men då är en del arbete inräknat, det var vad T. fick punga ut med då han drog om en stor del av elen på trålaren, hon är dock runt 23 meter.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Nej, det är inte JC.... Det är Stor-Erik det handlar om, en gammal ångbogserbåt från 1893. Helt urblåst, finns inget annat än skrov och överbyggnad.

Först var jag av inställningen att väldigt mycket kunde vara standardgrejjer eftersom det ju är ett skepp och ingen liten fritidsskorv där det läcker in överallt. Ett robust och driftsäkert 24V system för motor, navigering, lanternor etc och sen ett standard 230V-system för resten. Allt är ju lixom lika skyddat som i ett hus tycker jag. Men sen började jag fundera på om det måste vara klassat på nåt sätt...

I min nuvarande kalkyl har jag höftat till med 60 papp för elen (material), men det är ganska taget ur luften.

Jag får som du säger rita ett litet schema på hur jag (naivt) tänker mig att det kan se ut och sen utgå från det.

(Att det är enormt mycket jobb med ett sånt här projekt är jag medveten om, blir det av säger jag upp mig från jobbet etc)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Litet stressad just nu, men
vad jag vet måste installation i motorrum och liknande utrymmen där det (om så är fallet i ditt fall) förekommer explosiva ämnen som bränsle. Vara EX klassat, annars tror jag inte det är några särskillda krav mer än att det inte skall kunna brinna osv när det gäller fritidsfartyg. Edit: Det måste även hålla sig under temperatur där delar kan riskera att antända brännbara material, men detta är mer motorinstallationer, generatorer och liknande men även detta är inte lika kritiskt på en stor båt då man ofta kan använda andra lösningar som är säkra än på en liten. tex kan man dra avgasrör och annat med någon meter fritt så slipper man vattenkylning osv. Finns fastställda regler för detta någonstans, så tror mer det är sådant om det gäller el i så fall.

Hade det gällt en oljeplattformeller motsvarande tror jag allt måste vara EX klassat vad gäller yrkesfartyg vet jag inte exakt vad som gäller, men tror det är begränsat till vissa utrymmen.
Har i allafall ej sett annat på fiskebåtarna.

_
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Om du inte redan vet det, men en grej som är viktig att känna till om du tänkt använda lågvoltsystem ombord, är att du inte kan använda skrovet som återledare såsom man gör i tex en bil eller traktor.
(detta skapar förr eller senare problem som är dyrbara att åtgärda).
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Nerre »

På sidan hos Transportstyrelsen står det:
Elektrisk installation ska utföras av behörig installatör. Innan en elektrisk installation som har utförts enligt ovanstående krav kan godkännas ska ett intyg utfärdas där det framgår att installationen uppfyller tillämpad standard.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Trevlig skuta men ser ut att vara en del jobb kvar. :)
http://www.tugboatlars.se/Storerik.htm

Tyverr är det mer jobb att underhålla en stålbåt än en träskuta i denna storleksklass, men man slipper bekymra sig lika mycket om hon står på botten nästa dag om man bara sköter löpande koll av kritiska punkter och så.

Men, allvarligt talat, bostadsrätts hysterin får mig att må fysiskt illa nästan, i princip alla landbasserade ruckel är så saftigt överprisade att det står härliga till, båtar gäller detta i princip endast om det medföljer något till "central och flashig hamnplats i det fasionabla centrum" som det heter, men tycker man är helt fel ute om man bara ser båten som en bostad och väljer efter läge och inte som en båt som kan lämna hamn om det krävs, verkar trots allt *enormt mycket mer* prisvärt att slå till på en skuta man gillar för själva båtens skull om man är beredd på att inrätta sin livsstil och planera in båtens underhåll i vardagen, men det är alls icke så farligt som det låter, gillar man det inte skulle man ju förmodligen heller inte varit seriöst intresserad menar jag, tycker så själv. :)
Vet man bara att manklarar det så är det inget å snacka om tycker jag, slå till och ge fanken i att tänka för mycket. (men litet lagom så man vet vad man gör dock...). Är ganska säker på att man inte skulle ångra sig om detta är vad man egentligen vill. 8) :tumupp: Enda anledningen över huvud taget att jag inte har någon sådan båt ännu är att jag ville ut litet längre på havet, men det är alls inga problem att köra en sådan båt tex efter kusten någon dag om man vill ut och lufta henne.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av gunne »

Ja, man skulle kunna slå till och sen ta det som det kommer. Men det är lite surt att sitta där och ha plöjt ner 2 millar och DÅ komma på att man inte har råd att färdigställa skorven. Då sitter man med en 2 miljoners stålburk som är värt mindre än en pantburk.

För att det ska bli av måste jag innan ha en uppskattning som jag tror på. I den nuvarande kalkylen (som är anpassad så att totalsumman är tolerabel :vissla: ) så har jag 60 000 kr på elsystemet. Låter det helt åt skogen?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Rätta mig gärna om jag har fel någon, men såsom jag tolkade det finns rätt mycket standardkabel och annat som borde uppfylla kraven för fritids skepp så jag tror det kan hålla, sedan kan man ju göra som så att man börjar med det nödvändigaste och sådant som blir svårt eller dyrt att ta senare man vill lägga ihop med detta, sedan kan man bygga ut mindre grejer efter hand.
Skall se om jag kan hitta länken jag fick förut...

Men, jag tror som sagt du skulle tjäna på att göra en riktig ritning baserad på en ritningskopia, borde finnas i något arkiv tycker man, och sedan kanske be om offert från olika håll på det du inte mäktar med själv.

Edit: Som du kanske vet är förmodligen elen den lägsta enskilda kostnaden...
Men jag vet ju inte vad som är gjort i senare tid.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Nerre »

Mizzarrogh skrev: Men, allvarligt talat, bostadsrätts hysterin får mig att må fysiskt illa nästan, i princip alla landbasserade ruckel är så saftigt överprisade att det står härliga till, båtar gäller detta i princip endast om det medföljer något till "central och flashig hamnplats i det fasionabla centrum" som det heter, men tycker man är helt fel ute om man bara ser båten som en bostad och väljer efter läge och inte som en båt som kan lämna hamn om det krävs, verkar trots allt *enormt mycket mer* prisvärt att slå till på en skuta man gillar för själva båtens skull om man är beredd på att inrätta sin livsstil och planera in båtens underhåll i vardagen, men det är alls icke så farligt som det låter, gillar man det inte skulle man ju förmodligen heller inte varit seriöst intresserad menar jag, tycker så själv. :)
Jag kan hålla med om att bostadsrättspriserna idag är helt sjuka, men det som jag tror är bostadsbåtens akilleshäl är driftkostnaderna.

Man isolerar väl inte gärna båten med 20-30 cm mineralull t.ex.? (Det lär ju väga en del.) Och kallt vatten mot ett stålskrov ger antagligen avsevärt mer avkylning än kall luft mot en trä/tegelvägg.

Jag minns inte på rak arm vad vi betalar årligen för VA, men jag misstänker att det är betydligt dyrare att ha en kajplats med mottagning för "svartvatten". Och så måste ju slangar för vatten och avlopp vara isolerade vintertid så de inte fryser. Troligen inte helt trivialt att lösa energisnålt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

6-7k är realistiskt om man gör jobb själv. Största kostnaden är blästring och epoxy behandling (olika intervall beroende på var man håller till, men mellan 2-5 år för en fritidsbåt som mest ligger i hamn, stockholmstrakten klarar man sig med det senare intervallet om man gör sprutningen ordentligt eller lejer bort det, kostnad kanske 30kk eller så, men detta kan man slå ut över en femårsperiod.)
De jag känner till använder en stor septiktank, som på en del landfasta hus, med tömning när den börjar bli full, kostna ca en tusenlapp här, blir ungeffär detsamma för en båt, behöver göras kanske max någon gång i kvartalet om man har riktig tank även med ett ganska stort hushålle (minns ej vad det är i stugan, men tror inte den är mer än ett par-tre kubik utan vattenseparering (annat än för gråvatten), där passerar rätt mycket folk sommartid).

Vad gäller uppvärmning så får man helt enkelt avgränsa de utrymmen man vill ha rumstemperatur i, resten brukar hålla sig runt +4 grader pga vattentemperaturen så detta är faktiskt enklare på en båt än ett hus där det kryper ned nära ute temperaturen och kondensproblem kan utvecklas till betydligt värre bekymmer. Dock måste man vara medveten om att det i princip alltid är fuktigt i luften ombord på en båt och att det blir en heldel kondens på en stålbåt (en träbåt har alltid vatten i kölsvinet, ingen av dem håller sig alltså helt torr invändigt). Men man får bygga därefter och tex lägga spalt vid issolering(eller limma tätt mot ett epoxi skikt osv på en stålbåt) etc. man måste helt enkelt acceptera att det är en båt, men detär mest detaljer om man gör det riktigt från början.
I allafall mindre båtar är det närmast omvänt att det blir bastu ombord när värmen väl kommit upp även om det är riktigt kallt i början... :D

Så stora båtar är som regel försedda med vattenburen värme och oljepanna (i allafall diesel/olje skepp behöver denna i vilket fall för motorvärme så varmvattenpanna har man på köpet i samma system), i denna storlek kan man även elda med ved eller vad man nu föredrar, man kopplar in det på samma sätt som ett vanligt hus.
Användarvisningsbild
Sinumerik
Inlägg: 483
Blev medlem: 28 februari 2005, 12:50:24
Ort: Medelpad

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Sinumerik »

Mizzarrogh skrev:Hade det gällt en oljeplattformeller motsvarande tror jag allt måste vara EX klassat
En oljerigg har en särskild ritning kallad 'hazardous area drawing' som delar in riggen i zoner, tex. boendedelen är 'safe zone' och sedan går det gradvis upp mot de allra striktaste delarna (som inte är så många) och endast där installerar man de (snuskigt dyra) EX-grejerna.

Intressant nog är tex. skåpet med färgburkar ('paint locker'), som har den allra hårdaste EX-klassningen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag är litet osäker men möjligen har tex diesel, fotogen, etc lägre risk än tex benzin, men på praktiskt taget alla fritidsklassade fd yrkesbåtar och liknande ser det ut som man kompletterat med vanlig standardkabel så länge man använder sunt förnuft, mest generatorer i eventuella elverk och liknande som skall vara special, men ser fanken ut som vanliga bilgeneratorer de som sitter på små fritidsbåtar så kan inte skilja så värst mycket för dem tycker man och risken att något händer är egentligen större på en liten båt om man skall se det kasst. Enda jag kommer på förutom den fuktiga luften är att man måste vara mer aktsam för brand än en "vanlig" installation i dessa utrymmen, man skall överlag vara medveten om att brandtillbud på en båt ofta är betydligt allvarligare än en byggnad på land även om risken är mindre (eller så är jag bara paranoid, men detta är något jag inte skulle chansa på, men som sagt med sunt förnuft och vanliga kunskaper brukar det ge sig och man sedan frågar en yrkesman med rätt kunskaper på de delar man är osäker).
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Nerre »

Fritidsbåtar brukar väl ha krav på forcerad motorrumsventilation?
Skriv svar