Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ThePanicMan
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 mars 2011, 11:56:03
Ort: Jönköping

Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av ThePanicMan »

Hej!

För att du som läser detta ska bli insatt i mitt problem så inleder jag texten med lite information, frågorna ställs längst ner i inlägget.

Jag köpte för en tid sedan en dubbel-DIN stereo med en 7" skärm från kina till min bil. Jag har tidigare beställt sådana stereos från kina och aldrig haft några direkta problem med dom förrän när jag startade upp denna.

Länk till den enheten jag köpte: http://www.chinavasion.com/product_info ... uchscreen/

Det första jag möts av är ett kladdigt grafiskt gränssnitt där texten hoppar mellan kinesiska och engelska beronde på vilken funktion jag väljer att använda mig av. När jag trycker in mitt USB-minne för att testa den så börjar den efter ett stund spela musik, som väntat, men i mitten av skärmen sitter nu en blå remsa med text på kinesiska med följt av ett : och sedan låtens namn, mitt på skärmen alltså. När jag sedan försöker använda mig utav pekskärmen för att bläddre neråt och byta låt så går det inte, man måste gå genom varje låt för att komma till nästa, vad är meningen med pekskärmen då frågade jag mig själv högt.

Vi test av GPS;en så laddar enheten upp en Windows CE version, på kinesiska såklart, som också den är buggig och full av kinesiska tecken.

Efter denna upplevelse tog jag självklart kontakt med företaget jag köpte enheten av (Chinavasion) och frågade ifall jag kunde få lämna tillbaka enheten och köpa en annan istället pga instabilt grafiskt gränsnitt, fick såklart ett nej pga att dom anser att produkten är mekaniskt felfri och åtar sig inte att byta ut den.

Jaha, tänkte jag då och började leta på internet efter att kunna byta ut själva gränssnittet mot något annat, visar sig att många gjort detta och lyckats bra med det, enda nackdelen är att dessa sidor jag tittade på är på spanska och min spanska sträcker sig inte väldigt långt.

Så för att komma till meningen med detta långa inlägg är:

Finns det någon som kan hjälpa mig på rätt väg med att byta ut gränssnittet? kanske går att låsa upp Windows-sidan av enheten för att sedan kunna lägga in en engelsk version av CE? Tydligen så styr bara windowset GPS-funktionen, MEN av de jag kunde tyda på spanska så kan man tydligen få enheten att styra alla funktioner via windows-processorn. Vidare kunde jag utläsa att man måste löda på någon form av komponent på själva moderkortet för att kunna manipulera windows-sidan då den är låst på något sätt.

Någon som själv testat byta firmwire, låsa upp windowssidan, flasha om hela enheten?

Eftersom dom ändå inte kommer att återta enheten så är det lika bra att testa med att själv byta ut gränssnittet, garantin kommer att försvinna det vet jag, men för ca 2000:- så kan jag nog leva med det för att lära mig lite mer om hur man flashar om en sån här enhet, lyckas man så har man ju en stabil och bra bil-dator!

Tacksam för hjälp!

Mvh Panic
Senast redigerad av ThePanicMan 7 mars 2011, 12:09:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av 13th.Marine »

Pssst! Din länk är trasig.
ThePanicMan
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 mars 2011, 11:56:03
Ort: Jönköping

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av ThePanicMan »

Tack för påpekandet! Nu är länken uppe igen!

Mvh
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av maDa »

Hmm.. Det är tyvärr lite krångligt det här med Windows CE.

För att bygga en Windows CE release för en viss hårdvara, behövs ett s.k "board-support-package", som jag förmodar innehåller en hårdvarumässig konfiguration för systemet. Därefter så kan man t.ex boota upp med JTAG, ladda över en flashloader, som sedan flashar om själva systemet.

Så fungerar Windows CE baserade PDA's och dylikt. Borde vara samma princip.

EDIT: Går de att få tag på någon annan eller nyare firmware fil till din enhet förresten?
ThePanicMan
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 mars 2011, 11:56:03
Ort: Jönköping

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av ThePanicMan »

Jag har faktiskt inte frågat dom ifall att det finns en nyare firmware, det är ju kina vi snackar om så jag tror inte att det finns någon släppt version. Det skulle verkligen behövas en buggfix av hela mjukvaran.

Verkar som det kommer bli komplicerat att lösa det här? Synd att sidorna med guider är på spanska. :(
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av Glenn »

är den helt oläsbar fortfarande med google translage från spanska till engelska ?

..kör inte med översättning till svenska, då får du två översättningssteg och det blir oftast mycket sämre.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av maDa »

http://translate.google.se/translate?js ... c7bbc88a39
The procedure for updating your firmware or restore is performed as follows:

Unzip the contents into a 1 or 2GB SD card formatted in FAT (not FAT 32 is important.
Virtually the SD must contain in the root directory and subdirectories without
we are in the Zip file on your firmware, once this is done
insert the SD slot of the GPS and restart the car radio.
The upgrade should go alone (if it does not change SD)
Wait until you start (depending on model to model from 2 to 5 minut minutia).
Problemet är väll bara att kineserna sysslar inte med support, endast tillverkning.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av Nerre »

Men det där var väl inte så svårtolkat i alla fall? Bara att lägga allt på ett FAT16-formaterat SD-kort?
Murer
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 december 2010, 04:29:32

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av Murer »

Det är nog inte bara GPS-mjukvaran som körs på CE. Utan även kinaprylarna. Kan du (som du planerat) blåsa rent och lägga in en egen CE-utgåva så kan du nog fila på att göra ett eget gränssnitt. Eller hur ligger det till med mjukvara för Windows CE?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av TomasL »

Problemet som maDa pekade på är att det inte bara är att "blåsa" på ny mjukvara, eftersom dels måste man ha tillgång till hårdvarukonfigurationen, vilket jag knappast tror att kineserna släpper, och sedan måste OSet kompileras för den valda plattformen, dessutom är väl inte WinCE allmänt tillgänglig
ThePanicMan
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 mars 2011, 11:56:03
Ort: Jönköping

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av ThePanicMan »

Att göra en uppdatering av själva mjukvaran är väl inga problem, såvida man har uppdateringen och det är det kineserna inte har, dom fixar bara att buggigt gränssnitt, slänger in den i en stereo och sen iväg med det.

Jag är ingen utvecklare av mjukvara, programmeringskurserna i gymnasiet behandlar inte i närheten av den här komplicerade programmering som krävs här för att GPS, FM, DVD USB osv ska fungera tillsammans.

Hade varit kul om dom släppte lite saker fria så man kan jobba vidare på en lösning av gränssnittet, windowset som ligger i botten verkar fungera stabilt det lilla man kan göra i det, tyvärr är det på kinesiska även det.

Ingen som är duktig på programmering?

edit: http://powerdns.homeip.net/ Där har man ju en lösning, synd att jag har ett samsung-chip och inget sunplus-chip som dom byggt den där programvaran för.. Någon som kan modifiera?

mvh
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av maDa »

Lite bilder hade varit intressant, gärna över interna anslutningar och chip!

Man kan ibland reverse-engineera en original firmware och få ur information som behövs.

Det är mycket möjligt saker kan vara kompatibla. Jag gissar på att det handlar om någon ARM/MIPS-dator. Jag har dessutom någon Windows CE SDK DVD liggandes, om inte annars finns det på nätet. Får man det att rulla som det ska så är det bara på med någon TomTom.
Senast redigerad av maDa 8 mars 2011, 17:08:36, redigerad totalt 1 gång.
ThePanicMan
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 mars 2011, 11:56:03
Ort: Jönköping

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av ThePanicMan »

Ja, precis. Det bästa vore om man kunde ändra i interfacet bara, göra det mer stabilt och ta bort alla buggar som ligger i det nu, jag har notifierat kineserna om detta och dom har tagit kontakt med sina tekniker som ska kolla i detta ärende, där jag skrivit alla fel som uppstår, buggar, felplacerade inställningar osv. Får väl se ifall dom gör något åt detta.

Jag ska ta lite bilder när jag väl öppnar den, tänkte om jag slapp öppna burken utan man enbart kunde påverka den genom te.x att använda sig utav ett SD-kort med någon programvara på för att kunna extrahera nuvarande firmware och sedan att någon duktig kunde modifiera den.

Kanske är jättekomplicerad manöver att extrahera filerna från stereons chip?

Mvh
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av Nerre »

ThePanicMan skrev:Att göra en uppdatering av själva mjukvaran är väl inga problem, såvida man har uppdateringen och det är det kineserna inte har, dom fixar bara att buggigt gränssnitt, slänger in den i en stereo och sen iväg med det.
Men hade du inte hittat spanska sidor där folk hade bytt ut mjukvaran?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Låsa upp Windows CE, Dubbel-DIN-stereo

Inlägg av TomasL »

Kanske är jättekomplicerad manöver att extrahera filerna från stereons chip
Glöm det, fyller ingen funktion.
Om inte tillverkaren/Leverantören kan ge dig uppdateringar, så är det kört.
Du får bita i det sura äpplet, och ta med dig läxan nästa gång du funderar på att köpa lågprisgrejjor över nätet.
Det finns ju orsaker till att prylar är billiga, dvs du får i alla lägen den kvaliteten du betalar för.
Skriv svar