Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Wasco luftavfuktare.
Död

Bild
Bild


Det var avbrott i startup resistorn (R1) till pwm-ic'n.


Bild
Bild
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av opampen »

Danny skrev: 6 augusti 2021, 08:00:11 Grannen kom in med en hemmabyggd multimeter som inte fungerade på resistans och ström mätning.
Byggdes 1984 och var ett skolprojekt. Fanns med i lärobok. Någon som sitter på kopplingsschemat?
Det var 3st motstånd som bränt. Fick prova mig fram till rätt värde.

Bild
Bild
Bild
Bild
Har byggt ett antal volt metrar med CA3161 CA3162. Fungerar bra!

Det finns många ex. på nätet om hur den är byggd!

Man undrar varför mostånden är brända? Har du tur fungera kretsarna fortfarande!
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 346
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av electronix »

Har ett exakt likadant instrument, från -89, på en hylla, kan se om jag hittar på boken projektet finns i.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Det hade varit kanon :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Lagade backvarnaren på gammelaeron..

Den började strula för flera år sen, sen la dne av helt och jag orkade inte bry mej, men köpte iaf lite beg givare.

Nu när bilen är igång igen och jag råkade hitta givarna så satte jag igång.

Boxen såg ok ut, och jag följde kablaget bakåt, under bakre stötfångarn hittar man detta helvete..
kontakter1.jpg
Kul, försöker göra rent men ett av stiften är avoxiderat, ett annat på god väg..
kontaktclean.jpg
BÅDA ändarna är alltså trasiga, så ska man laga "på riktigt" ska båda ledningsnäten bytas, SUCK.. dyrt och jobbigt.

Jag mäter för säkerhets skull mot boxen, och får ganska konstiga värden, avbrott, hög resistans (8ohm resp 20k på två kablar) osch glapp.

Dessutom, när jag börjar riva i kablagets tejp hittar jag detta..

(känsliga tittare varnas)
kontaktkaos.jpg
USCH!! klämkabelskor och skarvar, dubbelskarvat med fel sorts kabel och färger.. fy fan, dessutom oxid överallt för man har bara tejpat på, inget mer.

DÅ kontakterna är körda ändå så klipper jag dom och försöker hitta nåt lämpligt 6p kontaktdon, det hittar jag INTE, så istället blir det rullkrimpade spadterminaler.
omkontakterat.jpg
Givetvis är VARENDA kabel oxiderad under höljet så man får skrapa rent kardelerna med kniv först, suuck..

Men nu då ? ..ICKE.. fortfarande säger bilen "ur funktion".

Jag har ju en tech2 (saab servicedator) så jag kans e att nu har jag bara EN felkod mot 4 innan, nämligen vänstre mittre.

Bökar som FAN för att få loss den, tillslut är den loss och jag mäter kablaget, det är ok mot all f örmodan, så jag sätter dit en "ny" (beg) givare.

Weee! nu slutar bilen säga "ur funktion" och allt verkar fungera.. ..MEN.. tech2 säger att högre yttre givare säger 255cm hela tiden, oavsett vad som är bakom den.

Bänder upp plasten och byter den med och nu då ? ..Neej, samma fel ? ..mäter kablaget, allt ok,

Byter plats på den ochd en andra jag bytte, och felet flyttar sej.

Altlså var en av de givarna jag köpte paj.. SUCK.

Byter till en annan givare och nu funkar det ÄNTLIGEN.
tech2.jpg
Jag fyller alla kontakterna med vaselin och tejpar in allt ordentligt, sen ihop med allt, PUST.

Wee, fungerande backvarnare, som jag typ aldrig använder.. men saker SKA funka :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

:tumupp: Man ska inte ge sig :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Det är ju lite mer för "nu jävlar ska det igång" än att man faktiskt behöver backvarnare :)

Blir ofta så med annat man lagar också :)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av limpan4all »

Biltema har faktiskt riktigt bra kontaktstycken som "påstås" vara vattentäta men dock bara upp till 4 anslutningar.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000031729
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Palle500 »

Jag använder dessa kontaktdon och dom är bra men lite svåra att få rätt i kontaktdonet (hullingarna åt rätt håll i hålet) och vad som är hona respektive hane.
Jag gjorde en liten lathund hur dom skall monteras och vad som är vad. Men dom är bra funktion på när dom väl är monterade.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

Denna typ av kontaktdon är synnerligen vanlig i dagens bilar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Det biltema säljer är ju kopior på AMP/TE Superseal<tm>

Jag hade sådana hemma fast bara 1/2poliga, så det kändes lite onödigt här.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Tennsugspistolen ville inte suga mer.
Den gillade visst inte att suga flussmedel :)
Pumpens ventiler klibbade ihop.
Efter rengöring är den i tjänst igen.


Bild

Bild
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ecenier »

Bra reparations-streak du börjar få @Danny!
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Ha ha :tumupp:
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Motorgräsklipparen ville inte gå igång för nått halvår sen, kan ha varit efter att jag svetsade handtagets nederdel. Efter det gjorde jag rent förgasaren två ggr, men det hjälpte inte.
Ledsnade och den blev stående. Tog tag i det häromdan. Den tände några ggr, men bara på full choke. Sen upptäckte jag när jag låg ner och tittade på förgasaren att gasspjället inte rörde på sig när man drog i gasspaken. Petade på det och det släppte och började röra på sig så nu går den hur bra som helst :) Fattar inte hur jag lyckades missa detta två ggr? Måste monterat något fel... Men glad iaf! Skönare att köra av lite halvstora ytor med den än att trimma dem.
Skriv svar