Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Noterade att det var väldigt kallt i "elektroniklabbet", som ju är ett f.d förråd bakom garaget.

När jag flyttade in i huset renoverade jag rummet, målade väggarna, la in laminatgolv, drog in mer el och bytte ut det gamla elementet med trasig termostat och bucklor mot ett nytt 1000W oljefyllt från gnosjöprodukter.

Nu lös lysdioden svagt hela tiden och elementet blev inte varmt.

Minns att jag läst trådar här om dess idiotiska konstruktion med en effektresistor som ger drivspänning till elektroniken, så jag tänkte försöka laga.

Efter att ha flyttat bort allt skrä..braatthasaker som stod framför så fick jag loss det och kunde skruva bort termostaten och öppna den.
gnosjocut.jpg
Konstruktionen är sådan att alla kablar UTOM EN går att plocka loss med kabelskor.. den vita kabeln längst ner måste lödas, krångel.. men den kom loss.

Precis ovanför resistorn som var ganska bränd satt det en.. elytkonding på 470uF.. INTE imponerad över den lösningen, höljet på kondingen var så värmeskadat att det knappt gick att utläsa kapaciteten.

Enligt min komponenttestare var det en diod och ingen konding.. ersatte den med en annan ny 470uF som var lite större men den fick plats.

Lödde även loss dioden som också sitter i värmen över resistorn, den verkade ok men då den ändå var loss så bytte jag den (1N4007 som man ju har hemma)

Lödde tillbaka kabeln och satte ihop allt, voila! elementet funkar igen! det är värme i labbet!

Tydligen vanligt att trimpoten pajar också (av värmen), men hade ingen hemma av den modellen så jag lät den vara.

Dessa element kostar typ 2000:-, man kan ju tycka att dom borde ha en bätte konstruktion då, men men..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Men hade dom satt effektresistorn ovanför ellyten så hade den ju hållit mycket längre och det får det ju inte göra. Hade inte blivit förvånad om det varit en tanke bakom det där.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Ja, konstruktionen lämnar en del övrigt att önska, jag hoppas att det inte är medvetet, men man undrar ju..
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Akai »

Det måste ju gå att leda ut värmen från resistorn i aluminiumbiten? Det finns ju "gap padds" som är värmeledande.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

frågan är ju inte triacen dör av värmeslag då ? :D

Gnosjö säljer dessa termostater som reservdel f.ö, nånstans stod det att dom vill ha 700:- styck för dom, så att laga är en bättre ide.

Kan även nämna att det helt saknas markeringar åt vilket håll komponenterna ska sitta, vis av tidigare erfarenheter så såg jag det innan bortlödning och gjorde egna markeringar.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Akai »

Ja det är väl inte omöjligt.. men så varmt ska det väl inte bli ändå, grejerna sitter ju i en plastlåda.

Du får fläktkyla termostaten :lol:

Ja det är inte ovanligt att de snålat in på märkningen. Konsumentelektronik känns som leksaker många gånger.. tyvärr
MicroMek
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 november 2016, 12:50:01
Ort: Västerås

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MicroMek »

Jag hade samma problem i sommarstugan, de hade i princip samma varma konstruktion som detta el-element.
Det finns i denna tråd:
viewtopic.php?f=2&t=84772&start=15

Efter lagningen av nästan alla mina el-element, så har jag nu sett till att verkligen helt stänga av ALLA el-element över sommaren....

/M
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Faktum är att jag brukar stänga av dom på sommaren, men hade missat just detta.

Troligen hade det gått sönder ännu tidigare annars..
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Senaste reparationen

Inlägg av rikkitikkitavi »

Reparation by proxy.

E&I/Automationskollega var desperat då poolpumpen inte startade. Hon jobbar normalt inte över 24V :)
Men jag fick henne att dra ut sladden och lyfta på kopplingskåpan på pumpens elmotor.

Se bilden...

En snabb beställning och kort biltur till Electrokit så hade jag en ersättare i handen som jag la på hennes skrivbord, och smset igår kväll var fullt smileys :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

920D Custom Shop Loaded Pickguard Fender Vintage Noiseless Pickups

Förra ägaren hade lyckats modda sönder denna :)
Nu fungerar den igen efter 80% omkopplingar.

Bild
Bild


Dubbelpotentiometern trodde jag först var defekt då jag inte fick något utslag mellan yttersta stiften.
Visade sig vara en specialare där bara halva var kolbana :roll: Har aldrig stött på det tidigare.


Bild
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Man kan förbättra en sak så mycket att den tillslut slutar att fungera. Nu ser det ju ut att vara snyggt och prydligt! Ingen före bild?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Här är en före bild :)
Det var nog enbart jorden som var rätt kopplad (om man bortser lödningarna :) )


Bild
Senast redigerad av Danny 4 september 2021, 15:40:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Danny skrev: 4 september 2021, 12:25:52 920D Custom Shop Loaded Pickguard Fender Vintage Noiseless Pickups
Behöver du ny pickguard har jag nån (eller två?) liggande. Ska ha alla fall (svart pärlemor och vit vill jag minnas, och i så fall stämskruvar, rattar, "svajmast" och slikt).
Danny skrev: 4 september 2021, 12:25:52 Dubbelpotentiometern trodde jag först var defekt då jag inte fick något utslag mellan yttersta stiften.
Visade sig vara en specialare där bara halva var kolbana :roll: Har aldrig stött på det tidigare.
Den här varianten har jag sett förut och jag tror det var till nån sorts balanspotentiometer.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Detta är en kompis. Jag hör av mig om han är intresserad.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Senaste reparationen

Inlägg av frownlayer »

Själv byggde jag en hel gitarr själv. :D fast det var ju 2006-2007 så det är ju några år sedan. :D
Skriv svar