Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av JimmyAndersson »

En till gräsklippar-reparation. :)
Vår ville inte ens försöka starta. Gräsklippare är ju enkla varelser, så om man inte hittar felet så är det något udda fel. :)
I det här fallet var det metallhylsan i tändhatten som hade gängats ur, så tillslut satt den på tändstiftet och fjädern låg bredvid.
Hittade ingen tillräckligt bred skruvmejsel för att få tillbaka den, men ett bågfilblad hade exakt rätt storlek. :tumupp:
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hawkan »

Bytte batteri i Samsung A40. Den hade börjat att bara dö rakt av när jag lyssnade via bluetooth.
Nån gång då och då för ett par månader sedan till att typ efter 10 minuter.
Efter bytet idag så är den fortfarande igång efter en kvälls aktivitet.
Kanske kanske är problemet borta. Synd, jag hade velat ha en ny telefon. En eltelefon denna gången.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av limpan4all »

Bytt båda ABS kransarna fram på Volvo XC70.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av arvidb »

Ett lagat servermoderkort.

Efter att ha stängt av servern för att uppgradera en hårddisk så ville den inte boota igen - svart skärm, inga beep codes, dött tangentbord, ingen diskaktivitet, men tänd power-LED och snurrande fläktar. Moderkortet är ett Supermicro A1SAi-2550F med CPU ur Intels C2000-familj som är känd för just detta problem: de har ett hårdvarufel som gör att klocksignalen som används för att läsa ut BIOS för boot slutar fungera efter några år. Detta kort köpte jag 2014 så det har ändå hållit längre än väntat!

Turligt nog så har smart folk kommit på en enkel fix: bara att koppla ett motstånd mellan +3.3V och klocksignalen som pullup. Tydligen är det high-side-drivern för klocksignalen som lägger av och drar man upp signalen så kommer den igång igen. Se t.ex. https://www.eevblog.com/forum/microcont ... -failures/

Både klocksignalen och +3.3V är åtkomliga via TPM-headern på kortet! Så jag rotade fram ett passande kontaktdon och ett hålmonterat motstånd (jag chansade på 330 Ω vilket verkar funka):
SAM_3369.jpg
Detta ger nästa lika ful klocksignal som Dave Jones fick i sin lagningsvideo - men funkar gör det! (Innan fixen var signalen helt död.)
LPC0.png
Så nu bootar den igen. Riktigt najs för det är nog inte så lätt/billigt att hitta en ersättare som går att driva på 12 VDC och som tar DDR3 ECC SO-DIMM:ar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

Den senaste vettiga reparationen är av en 35 år gammal sticksåg jag köpte för 20kr. Som syns på bilderna saknades handtaget ovanpå och kolen var slitna. Lösningen blev lagom överdriven med svarvat aluminiumhandtag och en 8mm alubit att fästa handtaget i. Handtaget har utvändig M16x1-gänga och plåten motsvarande innergänga. Handtag och monteringsbiten anodiserades sedan och färgades svarta. Några dagar senare dök också ersättningskolen upp, det var dags kan man säga. Så för 180kr totalt har jag nu fått förlusta mig med svarven och fräsen samt fått en väl fungerande men gammal sticksåg.
8243202B-5DBD-40AE-A77A-2137C62CAF17.jpg
IMG_3803.jpg
IMG_3767.jpg
IMG_3790.jpg
C18D08A6-654D-4E63-9AB5-779FDB515C8D.jpg
IMG_3793.jpg
IMG_3819.jpg
A2DA144D-6A2C-4BB9-A69C-6675345F46D5.jpg
0E0AAE5A-640D-41CA-9F0A-34F85C326BF6.jpg

EDIT: Flyttade runt bilder då Tapatalk buggar med bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av persika »

Berätta lite om ytbehandlingen, anodisering, nyfiken på det.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

Kortfattat:
1: Gör bitarna kliniskt rena(bort med allt fett och smuts).
2: Beta ytan på bitarna i kaustiksodalösning, inte för lång tid, då löser man upp för mycket av detaljen. Skölj i rent vatten
3: Anslut pluspol till biten, obs bara aluminium eller titan i anslutningsbiten, anslut minuspol till blyplåt eller alubit. Stoppa ner i syra gjord med pH- (poolkem från t ex Biltema)
4: Starta ditt spänningsaggregat med strömbegränsning(jag kör runt 0,5A oavsett bit, men det finns kalkylatorer för optimalt), låt det bubbla i minst en timme, men ibland behövs mycket längre beroende på ström och storlek på bitar. Jag har kört hela nätter ibland. Anodiseringen är färdig när alubitarna fått en gulaktig ton. Ta ur badet
5: Skölj av delarna med rent vatten
6: Stoppa bitarna i färgbad (finns speciella färger men jag använder textilfärg), gärna uppvärmt till runt 60 grader (obs inte för varmt).
7: När önskad färg uppnåtts, koka bitarna 20 minuter i kokande vatten, lite eller mycket färg kommer att lakas ur så använd en skräpkastrull. Detta stänger porerna som öppnats i anodiseringen och nu är fyllda med färg.

Efter detta har du förhoppningsvis fint färgade bitar med mycket hårdare yta än innan.

EDIT: Det finns många fallgropar och dålig kontakt är en av de vanligaste. Eftersom oxiderad/anodiserad aluminium leder dåligt vill du också beta bort oxid på anslutningsbitarna (i mitt fall kardeler från kraftig alukabel), samt ha ett säkert kontaktställe mellan anslutning och biten som ska anodiseras. Plåten i denna post fick jag göra om just för att jag missat detta, på tidigare bitar har jag gängat ett M3-hål och sen gängat kardelen som jag använder som anslutning. Blir det dåligt så kan det också bero på legeringen. Har man misslyckats kan man börja om, men betningen tar oftast mycket längre tid andra gången då du ju har anodiserat fram ett ganska tjockt oxidlager. Jag brukar försöka se till att hela biten bubblar och blir lite matt i ytan innan jag anser betningen vara färdig.

Det finns som vanligt mycket på nätet och YouTube om detta. Jag rekommenderar till exempel Mark Preslings videos i ämnet, han är extremt noggrann men får också fina resultat.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av persika »

Tack för beskrivning, sparar den, ska jag prova sen.

Ska det vara nån speciell sorts syra ?

Dina bitar till sticksågen ser fina ut!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Klarar de färgade bitarna starka lösningsmedel sen ? typ aceton ? toulen ? xylen ?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

Ah var nog lite otydlig, jag gör min syra genom att blanda kranvatten och pH- (produkten heter så) från Biltema. Jag ska ha en länk om koncentration nånstans men jag har mest hällt i på känn. Både syra och betbad kan återanvändas många gånger, men får föroreningar till slut. Man måste också se till att inte nudda kanter/botten med bitarna samt ha tillräckligt stor yta på blybiten (2ggr anodiseringsytan är tumregeln)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

Glenn, det bör de göra så länge inte dessa kan lösa upp aluminiumoxid.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GeekJoan »

Då var det dax igen. Att folk inte kan byta batterier i tid.
batt1.jpg
batt2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mickecarlsson »

Ett kort till ett modernare flipperspel?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Trist att laga sådant.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mrfrenzy »

Man borde bygga in en funktion som hindrar maskinen att starta om batterispänningen är för låg...
Skriv svar