Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Senaste reparationen

Inlägg av swesysmgr »

Kvällens reparationsprojekt var att ta isär och rengöra mitt gamla favorittangentbord Logitech DiNovo Edge samt byta ut det inbyggda men utbytbara Li-Ion batteriet mot 3st NiMH celler. 10k motståndet är till för att simulera termistorn i det inbyggda batteriet.
DiNovo Edge 800.jpg
DiNovo setpoint.PNG
Logitechs originalbatteri höll i flera år men har utgått sedan länge, diverse tredjepartsbatterier har varat i max två år innan de börjat svälla eller tappa spänningen så att pepkplattan lägger av. Kanske byter till 3st AAA om det går att hitta en hållare som kan klämmas in internt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Micke_71 »

En 32” LCD Tv som används som publikmonitor i en bowlinghall.

De har egentligen gjort sina dagar men hallen ägs av kommunen och arrenderas på kontrakt om 1år i taget, så arrendatorn är inte så pigg på att byta samtliga för att behålla ett enhetligt utseende och kommunen som äger vill inte byta heller.

Psu’n hade gått som vanligt och det var några svullna kondingar samt jag hittade kortis på en mosfet kopplad som likriktardiod på 24v kraften till invertrarna.

Beställde en bättre begagnad Vestel PSU från England hos ett företag som slaktar o säljer begagnade delar. Tyvärr så vet företaget noll om postens hantering och hade packat i mjuk wellpapp och den nya PSU kom avbruten på mitten. Pertinaxkort och postnord är ingen bra kombo.

För att slippa krångla med returfrakt och ytterligare tid så fick det knäckta kortet donera Mosfet/diod och kondingar.

Varför mosfet som dioder? Lägre förluster?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Ja!

Endast Rdson i förlust istället för ett diodframspänninsfall.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Med lite speciella kretsar (som dock absolut finns att få tag på) kan man få, som det kallas, ideala likriktarbryggor som i det närmaste inte har något spänningsfall över sig och således mycket låga förluster och de använder uteslutande mosfets.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Micke_71 »

anders_bzn skrev:Ja!

Endast Rdson i förlust istället för ett diodframspänninsfall.
Som jag misstänkte. När man ”diodmäter” framspänningsfallet när det sitter på kortet så visar det bara 0.1v i framspänningsriktningen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Det är den interna eller ev externa (vet ej hur det är uppbyggt) schottkydioden, inte Rdson. Rdson hos mosfets och låga strömstyrkor kan ligga på några få millivolt om ens det ibland, även lite kraftigare kan ligga på det även vid högre strömstyrkor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen, som nästan slutade i "katastrof"

Inlägg av TomasL »

Bytte back-kamera och backradar på bilen i dag.
Efter kontroll att allt funkade, var det dags att skruva tillbaka radion, naturligtvis funkar inte kameran, när radion är tillbakaskruvad.
Bara att göra om.
Dock fick jag inte ut radion igen, nånting hade fastnat där bakom, efter lite milt ultravåld, och övertalning så kom den ut, nästan katastrof, den hade fastnat i antennkabeln, en liten stump på 10 cm som kommer ut ur radion, kabeln hade gått av i vid kontakten, bara att tråckla ut allting, får skruva isär halva instrumentpanelen för att få loss en förbaskad USB-kabel som kommer ut ur radion, tog halva (nja hela faktiskt) kvällen att få ordning på det hela, väl ute så var det bara att ta radion till bänken och löda om antennkabeln.
Slutet gott, nu har jag en backradar som inte får fnatt när det regnar, och en fungerande kamera.
Nästa sak blir att lösa hur jag skall hålla kameran ren.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glycol79 »

Fixade min Ikea (Whirlpool) inbyggnadsugn. Strax efter att garantin hade gått ut så försvann ett segment på displayen, levde med det ett tag sen började ugnen leva sitt eget liv.
IMG_0976.jpg
IMG_0977.jpg
IMG_0978.jpg
IMG_0979.jpg
IMG_0980.jpg
Syns kanske inte så tydligt på sista bilden men det var som vanligt dåligt med tenn på kortet. Denna gång på MCU:n. Det gjorde att när ugnen blev varm så expanderade kortet och det blev glappkontakt med diverse skumma fel. Gick över alla lödningar och nu fungerar allt som det skall igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Spazze »

Bytte kabel till mina hörlurar, Etymotic HF2. Trodde knappt att jag skulle lyckas men jag kunde inte slänga bort så dyra hörlurar utan att försöka. Jag slaktade ett headset som följde med telefonen och allt gick bra. Frågan är hur länge den nya kabeln håller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Senaste reparationen

Inlägg av 4kTRB »

Bytevm av bromsok V olvo 240.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Senaste reparationen

Inlägg av 4kTRB »

En dimmer. Buch, 1 Meg potten mittbena var lös.
Jag fixade det!!
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Senaste reparationen

Inlägg av malman »

1st lågintensiv reparation som pågår fortfarande...
Diskmaskin, fabrikat Bosch SGU3312SK/17, typ uppåt 15 år gammal...

Luckan för diskmedel mm har alltid småtrasslat... för något år sedan beställdes nya plastdelar.. men det blev inte bättre.. efter ett tag fortsatte felsökning och 1st vaxmotor (spännande konstruktion och något helt nytt för mig) verkade kass, Sköt säkring vid test, så ny beställdes... (aktuator för diskmedelsfack och utpytsande av spolglans). Monterades men utan något framgång med ursprungsproblemet...

När 1st förlängningsslang för inkommande vatten häromdagen bestämt sig för att börja läcka, och fick bytas ut, tittade jag närmare på styrelektroniken, och konstaterade att en lite triac var sprucken och ett 1k seriemotstånd till gaten var välgrillat...å där är jag nu...
Som tur är fanns flera kanaler med identisk koppling så komponentvärden kunde utläsas därifrån..

Kontrollenheten verkar heta AKO 546375
Triac i sot-223 kapsel märkt Z3M, är troligen en Z0103MN
Trissa i sot-23 kapsel märkt 26 bedöms vara en DTC144ECA, Digital NPN transistor, ie std trissa med inbyggda motstånd.
Och trissa i sot=23 kapsel märkt p07 bedöms vara en motsvarande PNP trissa DDTA143TCA
Men jag är inte säker.... hur säker kan man vara på div härledningar baklänges från SMD märkningar till komponent... Hur unika är märkningarna, finns det något enande organ eller hur används dessa märkningar??? Vilda västern??

Som det är kopplat i verkligheten verkar det det vettigt med komponenter enl ovan.

Någon som råkar sitta på ett riktigt schema på denna maskin/controller och kan säga om komponenterna är de jag tror de är...
20200122_221133.jpg
DMKontrollerKort.jpg
20200122_221431.jpg
IMG_1014.PNG
IMG_1015.PNG
Är iofs ej 100 på att trissorna är kokta... men misstänker att iaf första trissan fått vad den tål iom att seriemotståndet mellan denna och triacen saknar sin rök....

(Var inte läge att mäta på sakerna då.. och nu är det ihopskruvat igen för temporär drift tills reservdelar blivit anskaffade....)

Söta Optokopplare förresten... ny kapseltyp för mig...

Ny controller skall de ha 1600:- för.. inte aktuellt på denna gamla maskin..

Btw... vax-motor.. är alltså en linjär aktuator... som bygger på principen att ett värmeelement värmer ett vax som då expanderar och trycker en kolv som då kan påverka omvärlden... när elementet stängs av svalnar vaxet och kolven dras tillbaka... spännande sak..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

När vaxmotorn kortsluter elektroniken brukar den tyvärr även dra med sig I/O pinnen.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Senaste reparationen

Inlägg av malman »

Ajdå...får försöka mäta på den...

Tack för infon...
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Limen »

Bytt stator i fräsen (en Makita SMU46IS04S).

Inga bilder på själva reparationen men såhär såg den gamla statorn ut :roll:
IMG_20200201_065033.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar