Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av gOry »

Jag fick en trasig Sony kdl-75w855c av en vän. Lampan blinkade 6 gånger rött vilket tyder på att det är fel på bakgrundsbelysningen.
Det funkar nämligen så att ifall en lysdiod i en av de 28 led-listerna går sönder så slocknar hela den listen och tv:n känner av detta och stänger av sig.

Såhär låg panelen i en vecka :humm:
120805405_361035778577843_5331995992494719795_n.jpg
Det är lite meckigt att ta isär en lcd-panel i alla sina delar i denna size.
Hade inte så stor koll på hur den skulle tas isär så jag hade bara lagt den ned på golvet med panelen neråt och började lossa saker tills lut så låg alla lcd-lager löst på golvet och insåg då att detta kommer bli pilligt ifall jag skulle sätta ihop den på samma vis.
Men de gick smidigt igenom att lägga backstycket uppåt på golvet och sen lyfta över alla lager och tillslut lcd:n.
Trodde en lcd-panel i denna storlek skulle gå sönder av sin egna vikt av att lyftas och sen vridas 180 grader för att sen läggas ner plan, men de var inga problem alls.

Denna reparation bli en present till mina föräldrar!
0b1cf990-9766-4e72-acc3-24137f99619e.jpg
5b6738d8-0e6f-49a8-9ea6-918a064d2fa1.jpg
fcaf9893-657a-4fae-be99-9e3731130c9a.jpg
99095a76-aecd-4fcc-8ce8-2480b3ab7843.jpg
22984035-16d4-449c-b89b-90129a437cae.jpg

Kunden nöjd! :D
5f888899-3fb9-49f4-90de-49c01f7db1d5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av limpan4all »

Bravo, snygg medarbetare.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Barnens kusin har en radiostyrd bil: Nikko VaporizR 2. Den är tankstyrd, men ena sidan fungerade inte.
Jag hoppades att det bara var nått enkelt fel i sändaren, men så var det inte tyvärr.

Det visade sig vara metallen i kommutatorn som kletat ut ut och kortslutit ena motorn.
Det i sin tur fick en kombinerad N-/P-kanals mosfet i ena H-bryggan att släppa ut den magiska röken och tagit med sig lite av en ledare på kretskortet. Jag lyckades öppna motorn och göra rent den, skrapa rent i spåren mellan sektionerna i kommutatorn och få ihop den igen. Bytte MOSFET-kretsen och bytte två BJT:er som styr H-bryggan (Se engelska beskrivningen nedan för detaljer om beteckningar). De hade tagit en genväg och skippat en induktor så antennkabeln skulle inte lödas på lödön märkt "Ant" utan en bit upp upptäckte jag efter att ha skruvat ihop den igen och fick väldigt dålig räckvidd.

Lägg in isärplockningsinstruktioner/reparationsinstruktioner nedan som jag knåpat ihop här ifall någon annan hittar hit:
IMG_20201010_135924_4.jpg
//Mikael

Disassemble and Repair Nikko Vaporizr 2 RC car
The error with this one was that only one side was moving.

To dissassemble take off the chassie as if you where removing the battery. Remove the battery. Remove all four wheels by unscrewing a single center screw in each wheel. Just pull the wheel out when that screw is removed/unscrewed.

Unwind the antenna from the plastic holder. Remove the four screws from the battery holder two at each side, two of them is a bit special and holds the see through antenna holder. The battery box can now be removed up.

At the back of the car is the power switch. The part with the power switch has two screws on the side in a kind of slot. After the two screws are removed the part is still stuck. This part kind of like grabs the car from the sides. It is stuck into two vertical slots in the car. To remove it pry the "wings" where the screws was out away from the side of the car and it will come loose with some bending.

The car is made up of two halves. They are joined in the middle of the car. The joint is stretching from the front center to the back center above and under the car. Now unscrew all the 12(?) screws that keeps the halves together. Some screw might hide behind the cables on the top side. Now pull the halves away from each other. There is two metal rods, one going from left rear to right rear wheel and one from left front wheel to right front wheel. Some force might be needed, but dont rip to hard, there are wires going between the halves.

Every halve has a motor. In one of the halfs is the electronics in a plastic box. The plastic box is kept by two screws, remove them and the box comes loose. Be carful, the antenna cable is a bit short and enters the plastic box through a hole. in the middle of the plastic box is another screw keeping the electronics plastic box together. Remove that screw and unsnap the plastic snap connectors to open the box up. The circuitboard can be seen.

It might help to desolder the antenna wire from the PCB to get better access to the PCB. When resoldering the antenna, take care, I resoldered it at the pad marked "Ant" but an inductor going to that pad was never factory mounted, they probablt realized it was'nt neccesary, so the antenna was soldered on another pad.

The board has one H-bridge for the motor on the left side and one H-bridge for the motor on the right side. Every H-bridge is made up of two equal mosfet IC's. It's a AO4606 SOIC-8. It contains one P-channel and one N-channel mosfet. The Gates of the two mosfets is controlled by two SOT-23 BJT (normal transistor). The one marked Y2 is a PNP and the one marked Y1 is a NPN. A BC807 PNP and a BC817 NPN is pin compatible. On my board one of the mosefet IC's and two transistors was completly burned out. This was probably from the commutator of one of the motors beeing smeard, basically shorting that motor. I successfully remove the motor, desoldered the filter components and cables on the back of the motor away, opened the motor and cleaned the commutator. (as in scraping metal that had smeared off.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av adent 13 november 2020, 10:38:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Grannen kom med ett hörselskydd med inbyggd blåtand och medhörningsmic:ar med mera. Dyra iaf:

3M Peltor WS Alert XP

Mic:en hade slutat fungera. Testade lite enkla saker, men inget hjälpte. Grannen kollade upp garanti men inget.
Efter lite googlande och tittande visade det sig att mic:en går in på ett kretskort på ena sidan (ena luren), över till en kontakt och via en sladd över till ett kretskort på andra sidan (andra luren).

Kontinuitetsmätte sladden och mycket riktigt, en av de 9 ledarna saknade kontakt (den lila). Verkar vara ett vanligt fel. Man kan köpa en ny hjässbygel med ny sladd i för ca 450kr.
Men jag provade att snäppa bort själva metallkontakten för just den ledaren från plastkontakten på bägge sidor och provade att dra i den då fick jag ut ungefär 6cm sladd på ena sidan.

Öppnade upp kabeln 8-9 cm upp från kontakten, drog ut den lila kabeln där och skarvade ihop med stumpen jag drog ut, nu fungerade det. drog den lila ledaren på utsidan av kabeln och fäste den där. Det håller väl så länge det håller, men nu vet vi vad som var fel.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Klas-Kenny »

Hittade ett labbagg i skroten på jobbet.
Ett TTI EX355, inte den allra billigaste modellen som finns alltså.

Någon hade redan plockat isär det, antagligen för att kolla efter uppenbara visuella fel. Kunde inte heller se något vid första anblick, men dessa agg brukar ju vara så gott som oförstörbara så det borde väl knappast kunna vara något allt för allvarligt..
Hittade allt utom skruvar och knoppar till vreden.
20201116_192845.jpg
Tog hem och startade upp, verkade till synes fungera.
Men kopplade på oscilloskopet, och där var ett hemskt rippel på utgången.
(sparade aldrig bild)

Tänkte först kondensatorer. I den satt två stycken 6800µF 50V kondingar som inte var särskilt svullna, men kunde ändå ana en *viss* svullnad.
Mätte kapacitansen och de låg runt 6000µF, saknar tyvärr ESR-mätare. Men hoppades på att detta var felet.

Fick ett helt gäng nya 10000µF kondingar av den generöse "plutt" här på forumet som råkade bo i närheten!
Lite större fysiskt, men inga problem att få i.

Blev lite bättre, men fortfarande inte bra. Nu upptäckte jag dessutom ett hemskt oljud ifrån agget.
Lyssnade runt lite och det kom ifrån en stor drossel. Petade på den och ljudet försvann, och så även ripplet. :D

Kollade lödningarna, och nog var det synligt spruckna. Rimligt, stor tung komponent utan mekanisk avlastning.
Lödde om drosseln och allt var frid och fröjd. :tumupp:

Hittade lite passande skruv och fick ihop agget bra.
Nu saknas bara knopparna. Får väl ta med några passande nästa gång man beställer från Digikey eller annat..
Om ingen här råkar ha något liggande?
20201121_121504.jpg
Blir en perfekt ersättare till agget som står bakom i bild. 5A istället för 3A, och trevligt med knapp för att stänga av utgången (och med utgång avstängd visar den inställd strömbegränsning, smidigt).
Så kan det gamla flytta ut i verkstaden, där jag länge tänkt att jag skulle ha ett. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Senaste reparationen

Inlägg av xrayspex »

En bekant kom förbi med en trasig Roomba robotdammsugare. Visade sig att både en cliff-sensor och en bumper-sensor hade gett upp. Efter byte av dessa fungerar den perfekt igen :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Köpte ju en bil med diverse fel nu i veckan..

Igår lagade jag styr"joysticken" till elspeglarna, det gick trögt uppåt och inte alls åt höger.. Tog loss, tog isär, rengjorde alla switchytor och sen ihop med allt igen. Fullt fungerande!

..Däremot fungerar inte elinfällningen av backspeglarna, men det är ju nåt som alltid beckar ihop, inget jag känner är ett måste heller.

Sen lös motorlampa och den hade felkoder..

Kod: Markera allt

P340 camshaft position sensor malfunction
P1312 Combustion detection cyl 1+2 Open circiut / Short to B+
P1334 Combustion detection cyl 3+4 Open circiut / Short to B+
P116 Engine coolant temperature circiut. performance problem
Efter lite googlefu så har alla de tre översta att göra med tändkasetten, jag bytte då mellan den nya bilen och min trasiga och tog en provtur på dryga 3 mil, voila, inga felkoder :)

P116 vet jag av erfarenhet brukar betyda dålig termostatfunktion, så det blir termostatbyte till vår/sommar. (Ser inte fram mot det, den sitter på baksidan av blocket mot torpedväggen till.. har bytt den på min andra bil.)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av nifelheim »

Lagade en 750 mA säkring med en bit awg30 tråd.
lagadsäkring.jpg
Funkade utmärkt :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GeekJoan »

Ehh...
fuse.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

M6 skruv brukar vara bra som reservsäkring.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Och den behöver aldrig bytas, håller för allt.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Senaste reparationen

Inlägg av xrayspex »

Fick in en Dieter Rams (Braun) förstärkare. Alla effekt-trissor och en filterkondensator hade gett upp. Effekt-trissorna var i TO-219 kapsel, men turligt nog specade service-manualen att 2n3055 gick lika bra. Kylflänsen var också förberedd för TO-3 :)
Fantastiskt fint bygge och väldigt service-vänlig då den är uppbyggd i moduler som kan kopplas loss. Slutsteget var dessutom gjort så att man kunde vika upp kylflänsen för att lätt komma åt kortet! Glömde tyvärr ta bilder...
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste reparationen

Inlägg av sommarlov »

Köpte på Tradera en trasig JBL bluetooth högtalare som enl beskrivning inte laddade. Visade sig när jag fått hem den att förra ägaren hade tryckt in laddningskabeln snett och förstört micro usb kontakten.
Efter MYCKET borttagning av smältlim, kunde jag ersätta usb kontakten, skruva ihop och har nu en fungerande högtalare.
jbl.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av JimmyAndersson »

XRayspex:
”Fick in en Dieter Rams (Braun) förstärkare.”

De är väldigt trevliga! Synd att inte alla gör på det sättet.

Senaste:
Lagat diskmaskinen. Luckan gick inte att stänga och startknappen satte gärna igång maskinen trots att luckan var öppen.
Dvs mekaniken till lucklåset hade fastnat.
(Första felet på den här 19-åriga maskinen. :))

En tur i ultraljudstvätten löste problemet, och så lite fett på valda ställen.

När jag strax innan kämpade med att lossa sladdarna till mikrobrytaren och den ena kontakten lossnade, så träffade vänster hands höger-knoge den sylvassa plåten i luckan.
Den var rakbladsvass!!!

(Idioter, ingen tanke på avgradning, bara pengar.... gnäll gnäll, sådär, nu är jag klar.)
Som tur var så är jag bra på att lägga tryckförband, för det blödde mycket.
Det var för två dagar sedan. Nu klarar jag det hyfsat med några remsor sårtejp.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Jag köpte ju en ny (begagnad) bil för några veckor sedan, billigt för att den hade ett gäng fel, bland annat var växelspaksknoppen totalt paj..
20201211_190925 (Large).jpg
Fick tag i en hyfsad begagnad och bytte idag, blev lite bättre..
20201212_121611 (Large).jpg
Även ratten var otrevlig, dels var det den så kallade "TV-spelsratten" som saab av nån anledning monterade i Aero 06-08, den har alltså plast som är lackad i aluminium och tumstöd av samma plast.. problemet är ju dels att det ser ut som en logitechratt, dels är det inte alls speciellt skönt att hålla i plast.
20201212_153847 (Large).jpg
Dessutom lossnar ofta lädret i skarven mellan aluplasten och lädret.. det hade hänt på min med (se bild ovan) och det är inte heller så skönt att hålla i, ratten är ju trots allt den intimaste delen på bilen..

Jag hade ju hellre haft den gamla typen av Aero-ratt med tumstöd och perforerat läder, den som satt i aero fram till 2005, men den ratten passar inte rakt av av olika skäl, dels har den andra rattknappar och dels en annan typ av airbag.

MEN, på 9-5 vector, DÄR satt det en ratt av nya typen, men som såg ut som den gamla aeroratten, bingo! ..så jag löetade efter en fräsch sådan på skrotar osv.. den är inte helt ovanlig (mest för att de flesta köpte linear och inte vector) men kan hittas till halvhöga priser på diverse ställen.

Då kontaktar en kille på STCS mej och frågar om jag kan hjälpa honnom felsöka hans xenonlysen (som jag gjort en del på min gamla bil), och säger lite i förbigående att "Förresten har jag en vectorratt i kartong också..", efter lite dealande där han får hjälp och pengar är jag ägare av en..
20201212_120902 (Large).jpg
Och efter att ha läst på hur man ska göra när man lossar airbagen, alla kontakter osv och sen ratten så..
20201212_155820 (Large).jpg
Yess..

Kunde inte låta bli och köra en provtur på några mil heller, det är konstigt vilken skillnad för känslan det kan göra att ha en fräsch ratt och växelspaksknopp..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar