Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

hur roterade du virket ? med handen bara ?

Jag har en skottkärra där förra ägaren bytt ut de bortruttnade handtagen med fyrkantsrör av stål, det är ju hållbart men tungt och iskallt på vår och höst..
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av limpan4all »

Jag köpte mina som reservdel för ca 5 år sedan...
295:- per styck sedan en ny tvärslå, bultsats mm och frakt gick på runt 800:- om jag inte minns fel.
https://www.horbybruk.se/sv/produkter/reservdelar/
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Glenn skrev:hur roterade du virket ? med handen bara ?

Jag har en skottkärra där förra ägaren bytt ut de bortruttnade handtagen med fyrkantsrör av stål, det är ju hållbart men tungt och iskallt på vår och höst..
Ja precis, eller snarare höll emot när man slipade på tvären. Då ville biten rotera istället för att bli slipad.
limpan4all skrev:Jag köpte mina som reservdel för ca 5 år sedan...
295:- per styck sedan en ny tvärslå, bultsats mm och frakt gick på runt 800:- om jag inte minns fel.
https://www.horbybruk.se/sv/produkter/reservdelar/
Så det finns delar. Bultsats, jag läste bultsax först... Mina var lite rostiga, men jag droppade olja på dem för en månad sedan när haveriet ägde rum. Sen blev den stående. De lossade lätt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ecenier »

Har renoverat och lagat en Yamaha CR-2020.
Köpte den på tradera som defekt.

Har bytt en stor mängd komponenter där flera varit kortslutna eller halva foten i graven. Uppgraderat enligt Service Bullentins.
Nu funkar den klockrent! Nu är det bara trälocket kvar som jag behöver tillverka då det inte följde med i köpet.

Ett kul projekt jag haft under några kvällar och som lika gärna kunde varit pengar i sjön. Caddade till och med ett nytt mönsterkort för spänningsmatningsdelen som i CR-2020 går så hårt åt av värmen att det blir förkolnat på vissa ställen.
610E364A-062F-42E8-B1AB-425466CAA550.jpeg
C68744E1-EC44-4A6B-B24A-3CF523806AC7.jpeg
Nu är det bara trähantverk kvar så är jag i mål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Sambon kom med en gammal klassisk bärbar CD-spelare (freestyle). Den hade batterier i sig och ett tjock lager vita kristaller utanför batteriluckan, bådar inte gott.
Skrapade bort det värsta, fick upp luckan och ur batterierna. Ett seriekopplingsmetallblecket var helt luddigt, lade det i citronsyra och det blev som nytt! Sköljde med
batterivatten och ISO. Även batteripolen på kretskortet fick citronsyra på sig och sköljdes på samma vis.

Blev som ny och funkar prima. Kretskortet hade klarat sig. Men, vad ska man ha den till? Den hamnade i samma förvaringslåda igen, men utan batterier i :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Min gammelsaab (nåja, årsmodell 1999) fick ju för sej att hälla ut all olja när man körde, på väg hem från jobbet drack den 2.5l olja, det är 5 mil.. en titt undertill visade att hela underredet ända bak till stötfångaren var ingeggat med motorolja, det kom från framändan på motorn ungefär, mer kunde man inte se då det är en massa plast ivägen.

Detta hände i februari och det gjorde så jag köpte min sopel astra som jag brukskört sen dess.

För några veckor sen rev jag ner kåpor och plast frö att utröna exakt var det läckte olja, fördelen när det läcker så mycket är ju att det är lätt att hitta.

Det såg ut såhär..



(inte min video eller bil, men samma fel)

Alltså främre vevaxeltätningen.

En ny sån kostar ockermycket (en tusenlapp hos saabhandlare, 700 på nätet), men efter att ha insett att originalet tillverkas av elring så kunde man ju köpa en exakt likadan som orginal för 200:- inkl frakt från storbritannien (eller tyskland)

Folk påpekade också att det kan vara O-ringen till oljepumpen som sitter där bakom som läcker, så jag löpte en sån också, eller två för säkerhets skull men..

Idag bytte jag grejerna, efter att först ha åkt (med MC, kombinera nytta med nöje) och köpt en 27mm hylsa för att få bort centrumskruven.

Remskivan gick lätt att få loss, och den beryktade jättestora låsringen som alla har problem med gick också lätt då jag hade en låsringstång i herrstorlek.
20200530_142702 (Medium).jpg
Jäkla bra köp sådär i efterhand, köpte den när verktygsboden reade ut låsringstänger, 64:-, hade kostat flera hundra vill jag minnas.

Tillslut var iaf locket borta och själva hjärtat i hårdd..oljepumpen är blottat..
20200530_142655 (Medium).jpg
På med den nya tätringen genom att använda den gamla som mellanlägg.. den gamla visade sej f.ö vara nån enklare modell, alltså ej orginal, vilket nog är anledningen att den läckte så mycket.
20200530_142849 (Medium).jpg
..Och sen på med O-ringen, låsringen och sen remskivan som agerar tätyta till tätringen, tyvärr märkte jag att den var sliten när jag gjorde ren den..
20200530_144037 (Medium).jpg
Men slitaget hade inga vassa kanter utan allt var mjukt och fint, så jag chansade på att tätringen klarade att ta upp det.

..Sen kom det jobbigaste, att få tillbaka remmen rätt väg, fifan, ett tag var jag så less att jag fick ta en paus, men sen fick jag till det.

Teststartade och bilen startade ögonblickligen, oljelampan släcktes efter ca en sekund, lät bilen gå på varierande varvtal i ca 20min men det läckte inte en droppe!

det näst jobbigaste var att få tillbaka all plast, inklusive innerskärmen, flera skruvar gick av vid demontaget, och flera var helt enkelt redan borta, så jag fick hålla på och borra och krångla, plus att det är jobbigt att få dit grejerna redan från början..

Pust och stön, men det verkar funka!

..Dock så tog jag ingen provtur av flera skäl, dels är det dubbdäck på bilen, dels var jag fruktansvärt trött och skitig, dels är det den 30:de idag, ställer jag på bilen nu så får jag betala skatt för hela maj, aint gonna happen.. ställer på den på måndag istället, försöker byta hjulen i morgon eller nåt.

Ska bli skönt att få köra den istället för astran om allt går enligt plan, det är en oerhört mycket bekvämare och trevligare bil, även omm astran tjänat mej bra. (astran drar dessutom nån deciliter mindre soppa, men så hade den 0.4l mindre motor med 50% lägre effekt också.)


Måste kolla hur länge den är besiktigad, juli om jag minns rätt, tyvärr så har ju nån idiot krossat vänster framlyse när den stod parkerad så det är i nuläget ihoptejpat, det lär inte bilprovningen gilla, så det måste ju åtgärdas.. vill minnas att nån på STCS hade ett glas för 200:-, men sen ska det ju skickas, och bytas..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Senaste reparationen

Inlägg av jihe »

Fixade starten på gamla klippoklipparen jag ärvt av mina föräldrar.

Den har strulat länge och varit isär tidigare, men det är en sån där sketen engångskonstruktion som inte är tänkt att tas isär för reparation.

Problemet låg i fjäderarrangemanget som skulle ge friktion till plattan som kastar ut armarna. Lösningen var i princip väldigt enkel, bara byta fjäder och se till att den hade ungefär lämplig förspänning inom väldigt vida toleranser. Eftersom det var en icke reparerbar del med härdad ändkonisk rörpinne som axel så var det betydligt mer komplicerat och involverade diverse slipande och svarvande av delar. Men ändock en ovanligt tillfredställande reparation eftersom det känns som om den nu faktiskt är bättre än ny.

Chassit till klippon håller högre kvalitet än briggsmotorn, det är tamigfasiken som nytt efter typ 30 år utomhus.

Noterade att bränsleslangen svettades märkbart genom alla sprickor, så det blev en ny sån också.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av bigmac »

Lagade en ABS modul till en Lincoln Town Car 1995

Det visade sig att några lödningar hade blivit lite ruttna.

Efter omlödning funkade modulen bra igen

English:
Repair of ABS Module for Lincoln Town Car 1995 1996 1997
OEM Part number: F6VZ-2C219-BA, F5AZ-2C219-A
Engineering part numbers: F5VC-2C219-AB, F5VC-2C219-AC

Issue:
Threw error cordes C1095 Hydraulic pump motor circuit fault and B1317 high battery voltage
Codes were not possible to delete and ABS light came on in speeds over 20mph (30kmh)
Manual actuation of electric pump motor was not possible throught the computer, however, the pump motor ran when plugging 12v directly to the socket.

Solution:
Cover needs to be grinded open. Be careful not to damage the pcb inside. There's some space, but not much
You need to drill out two rivets where the bolts pass through.
Save the cover for later
Gently remove the silicon cover protecting the pcb from moisture
Resolder the pins protruding on the back side of the motor connector (2 pins)
For good measure: resolder the main connector aswell. (20+ pins)
Reseal the cover with silicone and set to dry over night under light pressure.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Senaste reparationen

Inlägg av xrayspex »

Svärmor lånade vår symaskin vilket den uppenbarligen inte tyckte om och släppte ut mycket magisk rök....
Rengjord och ny kondensator monterad så är alla glada igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Senaste reparationen

Inlägg av cittra49 »

Bytt laddrelä på en modern "likströmsgenerator", dvs ev växelströmmare som är sminkad som en likströmmare. Förstår inte hur nån kan köpa sån skit, tredje jag lagar och den ser inte ens ut som en likströmmare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mizzarrogh »

Boschs gamla dubbelklo var dock helt ok, men den hade extern regulator.
Enda nackdelen med äkta likströmmare var väl att en massa bönder brände lindningarna på traktorgeneratorerna om man råkade tokvarva motorn, i princip alla gammeltraktorer jag sett har haft begagnade växelströmmare med extern regulator eftermonterade, dock får man ju då problemet att man i stället måste komma ihåg att bryta manuellt med en knapp var gång man stannar motorn länge, men på de gamla räckte det att byta regulatorn om någon gjorde det.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av papabear »

Lyckades hjälpa kollegan vars klordispenser (tror jag det var) till poolen slutat pumpa.
Hittade direkt när jag öppnade den att det satt ett litet relä vid kontakten till motorn, men klicket verkade ha trillat ur.
Hade ett "passande" relä och jag bytte mot och vipps var det fart på pumpen igen.
Passande så tillvida att elektriska specen var lite kraftigare än vad som satt, men inte samma formfaktor, så det fick bli några trådar från kretskortet till relät.

Han blev nöjd och jag fick en platta öl :) .
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Min klippo gräsklippare brukar ju köras på alkylat, men förra säsongen hade jag inte köpt alkylat och körde på BF95.

Dum ide att låta det stå i förgasaren över vintern.

Det resulterade i att den inte startade alls, efter att för nån månad sen rivit loss plastkåpor, luftfilter, luftfilterhållare för att få loss förgasaren så blåste jag ren den med tryckluft, efter dte startade klipparen men gick bara på choke.. suck..

Igår fick jag för mej att lösa<tm> problemet.. loss med allt igen, blåste ren förgasaren och stoppade sen ner den i min ultraljudstvätt med en blandning av 50/50 etanol och vatten.

Sen städade jag garaget (se senaste gärningen) och när det var klart några timmar senare plockade jag upp förgasaren som var märkbart renare på utsidan iaf, och blåste rent igen, nu tillverkade jag även en specialslang som jag blåste med så jag kunde blåsa alla kanaler med högre tryck.

Ihop med allt, på med soppakranen och.. den startade inte, testade med startgas men den gick bara på gasen.. vad fanken ?

Loss med kåpor och allt igen, loss med förgasaren och, va ? flottörhuset tomt ? ..på med soppakranen och inte en droppe ur slangen.. stopp ?

Nej, det var soppatorsk, jag hade alltså lyckats köra slut på bensin när jag klippte med choken förra gången, men det tog slut ptrecis när jag var klar tydligen.. gaah..

I med alkylat, ihop med allt och den startar på andra rycket och går skitbra! bättre än på flera år skulle jag säga :)

Då är man nöjd, trots extrajobbet.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Borre »

Reparerat tre stycken stängselaggregat som fått en lättare smäll av åskan.

Ett Granngården LME2308, ett Granngården LMS23010 samt ett Euroguard N15000D, den senare var nästan identiskt med Granngården 23010 så man kan ju misstänka att det är tillverkaren av Granngårdens aggregat.

Gemensamt var att tyristorn för drivning av primärsidan av transformatorn var kortsluten och på två även några likriktardioder vid tyristorn.
På LME2308 var även några X2 kondensatorer i den kapacitiva nätdelen samt filtrering dåliga, mätte långt under rätt värde.
På N15000D var även ett säkringsmotstånd på inkommande nätspänning bränt, några X2 kondensatorer för kapacitiva nätdelen och även en större 3.3uF X2 kondensator som laddas ur genom transformatorn primär som bara mätta ungefär 1.8uF.

Tvivlade lite på att N15000D skull fungera när det även var saker brända på nätspänningssidan, men när allt var bytt så fungerade allihop. :)

Det som byttes, kostnad ~86kr och nypris kanske 10-13 tusen, eller utbyteskretskort för 4500kr. Blir nog en glad bonde som får tillbaks dessa. :)
IMG_8652.jpg
IMG_8670.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Lite överraskad att inte trafon mer får skit, fast vet iofs inte hur sekundären är kopplad på dessa.
Skriv svar