Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

Förresten, varför ska ni byta alla kondensatorer i den? Hur låter den idag? Visst är 1700 en combo-förstärkare..? Finns det ljudfiler man kan få lyssna på.
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Anledningen till att vi tänkt byta alla elektrolyter är för att vi blivit rekommenderade att göra detta ev en professionell förstärkarrenoverare som renoverat just en sådan här stärkare. Stämmer fint att det är en 1700 combo :). Tyvärr har jag inga ljudfiler och kan inte ordna heller just nu då stärkaren är isärtagen men innan vi rev isär den så tjöt och väsnades stärkaren så fort man startade den. Pottarna skrapade även då man vidrörde dem. Infon du gav tidigare om kondensatorer var oehört bra. Du har ingen tips på nån hemsida eller litteratur som kan upplysa oss i ämnet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av TomasL »

Finns säkert en hel del i Wikin om detta, annars är ju en elementär grundkurs i ellära/elektronik en bra start.
Set var väl nån här på forumet som ville sälja en bunt böcker häromdan, tror jag

Hittade tråden, dock är de redan sålda http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=44307

Att en "poffesionell" (felstavat med vilje) säger så, visar att han inte riktigt vet vad han pratar om (inte helt ovanligt i "ljud-kretsar").
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av psynoise »

grym skrev:en sak som gör att pottar kan spraka mera är läckströmmar i elektrolytkondingar, så där finns en rimlig förklaring till byten

om det är reltivt små värden, under ca 22µf så kan man kolla efter plastkondingar istället
något som gör det hela bättre men ej original , bara en sak man kan göra
Funderar även över om man inte skulle kunna byta till torra tantal-elektrolyt som kopplingkondensator till volympotentiometern då dessa har en mycket mindre läckström än aluminium-elektrolyt. Eller vad säger ni andra, finns det någon anledning till varför dessa är ovanliga i audiokretsar?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

jacobthebluesman skrev:... men innan vi rev isär den så tjöt och väsnades stärkaren så fort man startade den. Pottarna skrapade även då man vidrörde dem.
Egentligen pysslar jag mest med rörförstärkare... Där är det vanligt att pottarna börjar trilskas när kondensatorerna blir gamla. Vidare så har el-lytarna en livslängd. Med den infon antar jag att er expert tänkte att det är i alla fall inte fel att byta. Om det löser alla problem är dock svårt att säga. Sammanfattningsvis, ni får ett kul projekt och chansen finns att det låter mumma när ni är klara.

Har du möjlighet att koppla in högtalarelementen i en annan förstärkare? Det kan ge en föraning om hur den kommer att låta. Rör, speciella scheman etc till trots, högtalarelementen färgar ljudet väldigt mycket. Låter de bra med den lånade förstärkaren så vet du var ni ska lägga ribban. Själv har jag spelat på ett fåtal Hagströms och det de haft gemensamt är en otroligt ren och tydlig ton. Inte en distorsion så lång örat kan nå. Ett exempel på band som använt Hagströms förstärkare är ABBA. När de begav sig fanns det inget som kunde mäta sig med Hagströms förstärkare. Alla teknikers våta dröm kraftfulla och klockrena. Bland gitarrister blev de dock inte så populära, de var som sagt hart när omöjliga att dista.
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Ja, om bytet av el.lytarna löser alla problem får vi se men det är inget vi förväntar heller. Det vi tänkte var att vi byter lytarna först och sen får vi se hur den väljer att beté sig. Om vi nu byter de el.lytar som vi hade på listan till nya lytar med ungefär samma värden så borde det väl inte kunna göra någon skada? Borde väl enbart färga ljudet på olika sätt beroende på värden?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

Jag blev lite nyfiken och kollade runt lite på youtube. Här är ett kul klipp med en person som försöker sälja idéen om Hagström och en som vill testa. Kanske inte så mycket till hjälp för dig med din förstärkare, men det är ju trots allt en Hagström. Hagstrom BT100
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Haha :lol: . Han älskar verkligen sin Hagström! Oerhört energisk människa :)
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

Jag kom på en sak när jag surfade runt i ett annat forum. Vi använder en Hagströms-förstärkare i ett av banden jag spelar i när vi spelade in de senaste låtarna. Them Tyrants Det rena ljudet är genom en Hagström i några av låtarna, fuzz gitarren är genom en Hagström i alla låtarna.
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Vi har nu lite update på projektet.

Vi har nu bytt alla elektrolyter (ja, vi gjorde det tillslut). Dock så vill det skrapande ljudet inte försvinna med det är bättre än innan. Vi har en ljudfil för er som är intresserade där ni kan höra hur stärkaren låter då man startar det och stänger av den.

Vill varna känsliga lyssnare för HÖG ljudvolym.

http://yourlisten.com/channel/content/6 ... 20test%201
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Inga teorier?

Kan tillägga att alla elektrolyter är bytta till nya låg-ESR 105-graders elektrolyter.

Vi har däremot inte bytt kondningarna i nättaggregatet. De kondningarna som sitter där är stora i både storlek och värde. De ligger på cirka 4000 uF om jag inte minns fel. Bör de bytas?

Inga pottar är motionerade eller bytta heller. Men det borde väl inte göra att den låter såhär?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

Förmodligen har filter kondensatorerna suttit i förstärkaren sedan 70-talet. Så ja, ta och byt dem också! Oftast skvallrar nätbrum om att filtret är dåligt, men i ert fall kan ni nog byta dem pga filtrets ålder.

1. Låter det likadant oavsett hur reglagen står?
2. Hur låter förstärkaren när missljudet klingat av?
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Är nätfiltrerna de "stora" kondingarna som jag skrev om tidigare?

1. Ja, det låter likadant oavsett hur jag vrider reglagen. Den första volympotten kan dock göra att det sprakar lite extra om man rör vid den men då endast för någon sekund.

2. Saken är att det aldrig riktigt "klingar" av. Om du lyssnar på ljudfilen så låter vi stärkaren stå på ett tag innan vi stänger av den. Då man slår på den så kan det ibland börja väsnas oerhört mycket men det brukar lugna ner sig lite men bra blir det aldrig.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

Just det ja, den STORA kondensatorerna är troligtvis filtret. Ladda ur dem innan ni pillar med dem, de kan zappa er.
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Är de vanligtvis elektrolyter eller inte i filtret? Jag ser nämligen ingen utmärkning på polaritet. Om det nu inte skulle vara filtret, vad skulle då kunna göra att stärkaren låter så här?

Här hittade jag en tråd (inte från detta forum) där en säger att transistorerna kan blivit kassa p.g.a. dåliga kondningar. Kan det vara en bov?

Kolla länken http://www.diskantforum.se/viewtopic.ph ... 67&start=0
Skriv svar