Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

Det ser ut som en Hagström, helt rätt att värna om Svenskt kulturarv!!! Vilken modell är det? Om kondensatorerna inte bytts i den, har de suttit i förstärkaren sedan 70-talet. 40 år är länge för en elektrolyt kondensator, även för en riktigt bra. Jag tycker att det är givet att du ska byta ut dem. Frågan är var ni lägger kostnadsnivån. Inom gitarrförstärkarskrået finns det några märken som det wow:as kring. Anledningen till det är inte prestanda, utan att de håller bättre, tål elakare behandling. Fundera på vad som är viktigt för dig och din kompis.

Vill ni beställa och få prisvärda in-house kondensatorer så har Weber Speakers det. (Länkar dem för att de har en kort förklaring till varje kondensatortyp.) Är ni ute efter bra kondensatorer och är beredda att lägga en slant kan ni köpta tex Sprague Atom.

Behöver ni inga opolariserade kondensatorer?
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Anledningen till att jag tänkt byta alla elektrolyter är för att jag varit i kontakt med en förstärkarrenoverare som renoverat just sådana hära stärkare och hans tips var att el.lyt.kondningarna brukar bli kassa.

Det första jag jag tänkte med var att potentiometrarna var kassa då det skrapar så for man rör på dem. Dock så surrrar stärkaren i allmänhet hela tiden.

Tack überfuzz! Kul att du gilllar vårt projekt. Det är en Hagström GA-85 1700. Tack för tipset med leverantörerna, ska genast kolla in dem. De kondningarna jag sneglade på lite snabbt igår var polariserade. Kan hända att några inte var det men ska ta en närmare titt innan jag beställer.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av psynoise »

Om förstärkaren "surrar" 50 Hz från nätspänningen bör du ta en titt på C1 och C2 i strömförsörjningen.

Volympotentiometern är kanske bäst att byta ut eller motionera den genom att vrida fram och tillbaka flera gånger, elektronikspray fördärvar bara mer i det långa loppet.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

jacobthebluesman skrev:...
Tack überfuzz! Kul att du gilllar vårt projekt. Det är en Hagström GA-85 1700. Tack för tipset med leverantörerna, ska genast kolla in dem. De kondningarna jag sneglade på lite snabbt igår var polariserade. Kan hända att några inte var det men ska ta en närmare titt innan jag beställer.
Jag har ett litet lager med så kallade Orange Drop kondensatorer de funkar/låter bra i gitarrförstärkare... Ellytar har jag bara radiella just nu.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av grym »

en sak som gör att pottar kan spraka mera är läckströmmar i elektrolytkondingar, så där finns en rimlig förklaring till byten

om det är reltivt små värden, under ca 22µf så kan man kolla efter plastkondingar istället
något som gör det hela bättre men ej original , bara en sak man kan göra
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av sodjan »

Om detta är mer en generell renovering (och inte enbart för att fixa
något specifikt fel) så är ett byte av elektrolytkondansatorer mer eller
mindre en standardåtgärd. Rimligtsvis ser man då till att byta till "bättre"
kondingar än vad som fanns för 40 år sedan. Opolariserade då de sitter
i signalvägen och låg-ESR för de som sitter för "glättning" i t.ex nätdelen.
Att välja 105 graders modeller betyder även ofta att man får lite
bättre kvallitet, det handlar ju inte om tusentals kondingar så
det kan inte vara speciellt priskänsligt...

> Dock så surrrar stärkaren i allmänhet hela tiden.

Just det är något som gör att man ska byta kondingarna. Det kan vara
något annat men det vanligaste (efter 40 år) är nog att elektrolytkondingar
har "torkat".
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Nu får vi sakta ner lite är så även vi "okunniga" har någon chans till att förstå något :) . Det du säger sodjan är alltså att man kan byta till opolariserade kondningar där det nu sitter polariserade och att de är att föredra där de sitter i signalvägen? Hur vet man vilka som är i "signalvägen"? Sedan så bör man byta till kondningar med låg-ESR i nätdelen? Vad menas med låg-ESR och "glättning"? Och vad menas med 105-graders modeller? Är det temperaturen de kan arbeta i?

Ni får ha lite överseende för oss vanliga döda som ger oss in på djupt vatten :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av sodjan »

> Hur vet man vilka som är i "signalvägen"?

Det syns på schemat... :-)
De sitter normalt från vänster till höger, inte uppåt eller nedåt, för att förenkla väldigt... :-)

I ditt schema http://img195.imageshack.us/img195/6299 ... p44002.jpg
t.ex C1 (på ingången) men inte t.ex C5 (som sitter till jord).

Och på http://img802.imageshack.us/img802/8159 ... p44005.jpg
t.ex C2, C5, C7 och C10, men inte t.ex C3, C4, C6, C12, C17 och C19.

> Vad menas med låg-ESR och "glättning"?

Ju lägre ESR ju bättre leder den växelspänning (och ju bättre "glättar" den).
Glättning, utjämning av spänning, minskar brum från transformator och nätdel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent ... resistance

> Och vad menas med 105-graders modeller? Är det temperaturen de kan arbeta i?

Ja. Standard är 85 grader. De som är specade för 105 grader har normalt lite
bättre kvallitet generellt sätt. Som sagt, gäller det enbart ett 10-tal kondingar
så finns det ingen anledning att vara dum-snål.
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Tack för förtydligandet sodjan. Det gör det hela mer lättförståligt. Men vi lyckas ändå inte få grepp om vad jag ska beställa. Vilka olika modeller och vart dem ska sitta?

Hur hade ni gått tillväga? Vilka sorter hade ni beställt och hur många av varje sort? Och vilka kondningar ska bytas ut mot vad?

Helt enkelt, vad ska vi köpa?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

Helt enkelt, vad ska vi köpa?
Tyvärr är det sällan "helt enkelt" att köpa delar till förstärkare. Exempel: Mitt nuvarande projekt krävde delar från tre olika handlare. Två av dem hade inte allt i lager... Bestäm er för vad ni vill byta och gör en lista med allt ni behöver. Tänk på att ni inte bör gå under spänningstålighet, effekttålighet, värmetålighet etc när ni beställer kondensatorer och resistorer, jämför med de som sitter i. Tänk även på att ni vill ha delar som passar hyfsat bra med pcb-kortet, storleksmässigt alltså.

Förslag på prioritering
Du/ni verkar vara ut på djupt vatten men om ni kan urskilja de olika delarna.
1. Kondensatorer i filtret, var försiktig när ni pillar med dem. De kan zappa er på ett väldigt otrevligt sätt om ni inte laddar ur dem först.
2. Alla elektrolyt kondensatorer, funkar nog bäst för er om ni känner er osäkra på vad som är vad. Känns igen på att de har en markerad minussida.
3. Kondensatorer i signalvägen.
4. Alla opolära kondensatorer, enklast för den oerfarne mixtraren.
5. Alla resistorer, framföra allt om det är kolfilter, eller någon annan sort som glider i värde.
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Tack überfuzz.

Om vi nu skulle börja med att byta alla elektrolyter vi har i vår lista skulle då dessa kunna kunna funka som ersättare? De är alla elektrokondensatorer från https://taweber.powweb.com/store/capord.htm

Kod: Markera allt

Längd (mm) Omkrets (mm)   uF      Spänning(V) Antal
30.          10.         100.        40.       6  
18.          10.         125.        16.       3
30.          13.         400.        16.       2
18.           6.          40.        16.       13
18.           6.          64.        10.       5
30.          13.         250.        25.       1
10.           5.          20.        16.       6
10.           4.          10.        16.       1
18.           6.         100.       6,4.       3
18.           6.          16.        40.       1
Bild

Här är f.ö. en bild på en likadan stärkare som är renoverade. Det kanske kan hjälpa något?

Bild
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

Ja, alla verkar ju tåla spänningen du tänker utsätta dem för, bättre lite för mycket än för lite vad gäller spänningstålighet. Vad gäller värdet (uF) på kondensatorerna så kan du utan problem ta tex en 22uF i stället för 20uF. Se till att ta den kondensator som ligger närmast. Ja alltså, så brukar jag göra. Vill du vara riktigt petig kommer du att få söka världen över efter exakt samma värden på spänning temp, kapacitans etc.

Kul att se att en Hagström ska få nytt liv. Du kommer få en förstärkare som är lite ren i tonen som en Schweizisk klocka. Kör hårt!
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av jacobthebluesman »

Nu har vi inte valt de närmsta värdena på kondensatorerna utan de närmaste avrundat uppåt så att säga. Men borde vi ta de som är allra närmsat? T.ex. välja en 110 uF då vi ska ha en 125 uF istället förr en 150 uF som vi valt nu?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av überfuzz »

Du, egentligen skulle ni läsa lite om signalbehandling...

En kondensator kan användas för att filtrera bort, eller dämpa frekvenser, i en signal. Om en kondensator sitter i signalvägen dämpas låga frekvenser. Höga frekvenser kan dämpas, eller dumpas ska man kanske säga ner till jord. Då kopplar man in en sladd med en kondensator från jord till den signalbärande sladden. Nu till din fråga, ska man välja kondensatorer som ligger närmast i värde..?

Man kanske kan säga så här gällande kondensatorer i signalvägen.
  • En erfaren mixtrare väljer efter tycke och smak. Ofta krävs det att man känner kretsen man mixtrar med väl.
  • En ovan mixtrare gör bäst i att välja värde så nära originalet som möjligt. (De flesta förstärkarkretsar jag sett ger 10% felmarginal.)
Själv brukar jag välja kondensatorer så att förstärkaren blir ljusare/distinktare, mer diskant och mindre bas i tonen. Alltså, aningen mindre kondensatorer i signalvägen samt aningen större i jorddumpar. I mina öron låter det mer vintage om det då. :bravo:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ang. elektrolytkondensatorer

Inlägg av TomasL »

Skaffa en ESR-meter och mät upp dem, byt sedan de som är dåliga.
Skriv svar