Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zäta
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 september 2006, 08:25:21
Ort: Borlänge

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av Zäta »

På min sitter det en 328:a. Är det skillnad på dom mer än i minnesmängd?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av PHermansson »

Hmm, och du får det inte heller att fungera? Jag har inte kollat i databladen än, men AVR är ju rätt duktiga på att ändra registernamn. Det är också det jag antydde i mitt förra inlägg. I Jadlers kod finns register OCR1A, i den servokod jag listade OCR1AL och OCR1AH. Känns som att man till 328:an har delat upp OCR1A i två register.
Zäta
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 september 2006, 08:25:21
Ort: Borlänge

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av Zäta »

Surfade som hastigast på detta.....
OCR1AH och OCR1AL måste ju var High och Low bytarna av ett 16-bitars register.
Då beror det ju på hur OCR1A (utan H eller L) är deklarerad. Kan man sätta ett helt 16-bitars register med en rad? Isf är det kanske det som görs? Det skulel alltså vara samma som att skriva OCR1AH = OCR1AL = 0;
Zäta
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 september 2006, 08:25:21
Ort: Borlänge

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av Zäta »

Kika här(speciellt 16-bitars exemplet):

http://www.protostack.com/blog/2010/09/ ... atmega168/
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av PHermansson »

Hmm jo det verkar logiskt att det är direkt adressering av ett 16-bitars register... då föll den teorin. Får klura vidare på varför det inte funkar, kan det vara andra skillnader? Kanske får ta och sätta ihop mitt.planerade 168-baserade Breaduino-projekt och se annars.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av PHermansson »

Tar upp det här igen... nu funkar det för mig. Jag bytte mottagaren mot en ny från Seeedstudio. Använder nu Esic/Tfa-koden som bar i ett datasamlarprojekt, rätt spännande. Blir ganska många delar med andra sensorer, LCD osv.
Zäta
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 september 2006, 08:25:21
Ort: Borlänge

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av Zäta »

Nu blev jag nyfiken....

Funkar NEXA-koden också?
Och vilken mottagarmodul använder du?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av PHermansson »

Nexa-koden har jag inte testat, inte vad jag är intresserad av just nu :)
CDR03A står det på modulen, "1 x 433Mhz RF link kit (WLS107B4B) = $4.90" i min orderbekräftelse. Vet inte varför det funkar med denna modul och inte med de två andra jag testat.
ungedanielsen
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 juni 2011, 21:00:57

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av ungedanielsen »

Hei.

Er det noen som har ferdig kode for å lese av temp? Min virker, men jeg har problemer med at når temp er over 25.5, så vises det minus. Har ikke all verdens peiling, så all hjelp mottas med takk.

Mvh.
Unge Danielsen
kristoffer
Inlägg: 95
Blev medlem: 7 maj 2005, 22:16:53
Kontakt:

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av kristoffer »

Det diskuterades (och löstes) av Jadler i samma tråd på första sidan 17.40 2010-07-20.

För övrigt, är inte bitkodningstekniken "Manchesterkodning"?
ungedanielsen
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 juni 2011, 21:00:57

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av ungedanielsen »

Ups... Jeg leste feil... jaja.. Er jo norsk....

Den koden jeg har, bruker 16 bit, skal teste 32 i morgen. Regner med seier :-D Så er det bare å få dette til å samtidig lese hvilke knapper jeg trykker på i forbindelse med mine NEXA-produkter.

Beklager at jeg spamer forumet.

~Unge Danielsen
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av jadler »

OCR1A är mycket riktigt ett sätt att adressera hela registret, 16 bitar. Koden som PHermansson refererar till kanske är gammal eller så, det de gör är samma sak. Det skall inte vara någon skillnad mellan 48/88/168/328 vad gäller registeradressering.

Kanske jag inte har kommenterat/dokumenterat koden bra nog. Jag kommer nog att hacka lite nu igen snart, och då skall jag försöka dokumentera bättre. (Kollade just på koden, pinsamt dåligt dokumenterat. Å andra sidan har jag skrivit den för eget bruk.) Om jag inte minns helt fel utgick jag till viss del från Atmels app note 135 (kod) vad gäller ICP, men skrev min egen kod eftersom ändamålet var ett helt annat.

Jag sätter igång en timer, en interrupt reagerar på stigande eller fallande flank på ICP-pinnen och lagrar värdet på timern just när detta inträffar. Jag sparar timervärdet, togglar flankdetektorn och nollställer timern. (icpPulse.pde) På så sätt får jag ett noggrannt värde på tiden mellan stigande och fallande flank, alltså indirekt tiden för logisk etta och nolla.

När jag får en pålitlig avläsning av den analoga utgången, typ RSSI, är tanken att ICP-interrupten bara skall vara aktiv när det faktiskt finns en riktig signal att avläsa. Förhoppningsvis kommer en tillräckligt lång preamble för att jag skall hinna sparka igång ICP-interrupt innan faktiska data kommer.

När jag kollade nu såg jag att jag har nyare versioner av koden, jag kan dock inte uttala mig om skillnaden:

http://nyfiken.org/filer/rf_rx_017.zip
http://nyfiken.org/filer/rf_rx_018.zip
Todde
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 maj 2011, 17:33:13

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av Todde »

Hej alla!

Mycket intressant. Har precis bestallt mig en Arduino Uno mm. och har tankt testa detta. (ursakta att jag inte har svenska tecken just nu, ar i ungern)

Jag har bestallt foljande rx-enhet (fran electrokit) och hoppas det fungerar med den:

41002738 RX433N mottagarmodul 433.9 MHz

Jag undrar vad for tempgivare ni refererar till, jag klickade pa lankarna men dom pekar inte ratt, kanske kjell samt clas ohlson har organiserat om.

Dock hittar jag foljande pa kjell:

Art nr: 48650 TFA Extra temperatursensor

Pa clas ohlson hittar jag:
36-4288 Extra temperaturgivare/hygrometer
36-1797 Extra temperaturgivare

Ar ovanstande mojliga att lasa av med protokollbeskrivningen tidigare?

Har ni tips pa hur jag om jag nu behover kan forbattra antennmottagning och/eller sandarna? Mitt hus ar inte mer an 120 kvm och en sandare har jag tankt satta utomhus, dock utanfor fonstret till rummet dar arduinon kommer att finnas.

Sedan undrar jag hur det blir med flera tempsandare. Pratar dom i munnen pa varandra och dom maste komma ur synk igen innan information kan mottagas fran dom?

/Todde
ungedanielsen
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 juni 2011, 21:00:57

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av ungedanielsen »

Hei. Er det noen her som får ustabile avlesninger når temperaturen er rundt 0 grader?

Har tenkt på at temperaturen senker sendestyrken? Er det noen som har forsøkt seg på å "booste" dette?

~Unge Danielsen
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Läsa av trådlös termometer/hygrometer 433,92 MHz

Inlägg av PHermansson »

36-1797 läser jag av här utan problem. Har dock inte testat med en givare utomhus, men får ena änden av övervåningen till andra änden av nedervåningen är inga problem.
Givarna skickar data med vissa intervall. Det krockar säkert ibland men det märks inte, det sänds ju ganska ofta.
Skriv svar