Artikel i aftonbladet "Fick stöt av mobilen" är det möjligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Artikel i aftonbladet "Fick stöt av mobilen" är det möjligt?

Inlägg av bos »

laban12 skrev:JO JAG FICK EN STÖT I LÄPPEN!
Det är ju din fru som STÖTER på dig laban! Hur i hela friden kan du vara så blind att inte upptäcka detta utan skylla på Audi?! :mrgreen:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Artikel i aftonbladet "Fick stöt av mobilen" är det möjligt?

Inlägg av PHermansson »

Har alltid veta att det var nått lurt med Audi, och nu är det bekräftat :)

Sen skulle jag vilja se hur en spänning på 3,7 eller 5 volt ger en kännbar ström i kombination med hudens resistans på 100kohm > flera megaohm... Att fasta telefonuttag kan kännas är inget konstigt, där är det ju runt 70VAC när det ringer. Och det känns, det vet jag...
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Artikel i aftonbladet "Fick stöt av mobilen" är det möjligt?

Inlägg av danielr112 »

Man får vara sjuuuukt överkänslig för att känna 5v. Så länge du inte slickar på kontakterna. Fast de kittlar bara lite på tungan i värsta fall.
övrigt
Inlägg: 208
Blev medlem: 19 april 2008, 14:18:11
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Artikel i aftonbladet "Fick stöt av mobilen" är det möjligt?

Inlägg av övrigt »

Har inte läst artikeln i AB (av principskäl), men jag minns att jag läst en artikel en gång i en annan tidning (hittar inte den nu) där detta hade hänt. En från lunds tekniska högskola blev då intervjuad med svaret att det var vädret som orsakade ett rätt kraftigt elektriskt fält som urladades. Det råkade ske genom en persons tel, men det händer visst med nyckelringar och dyl ibland.

Eller nått sånt var det iaf :) kommer inte ihåg detaljerna
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Inlägg: 206
Blev medlem: 27 december 2005, 00:06:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Artikel i aftonbladet "Fick stöt av mobilen" är det möjligt?

Inlägg av Nightsmoke »

Har haft en sån telefon som visas på bilen och jag har upplevt samma fenomen som personen i artiklen, dock var det inte några större smällar, kändes som om någon stack till en med en nål.
Användarvisningsbild
cessna206
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2008, 22:38:17

Re: Artikel i aftonbladet "Fick stöt av mobilen" är det möjligt?

Inlägg av cessna206 »

Finns ju kondensatorer till blixten i den där telefonen, de kan inte vara inte de som blivit konstiga/trasiga/kortslutna/eller dyl och skickat ut en stöt?
Mstandar
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 september 2009, 21:00:55

Re: Artikel i aftonbladet "Fick stöt av mobilen" är det möjligt?

Inlägg av Mstandar »

Vet inte exakt vad det är för telefon modell, men gissar på att det är en kamera mobil, Checkade min gamla trasiga K750, enligt ett schema jag hittade på nätet så ligger det en 33pF kondensatorer över blixten.

Bild
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Artikel i aftonbladet "Fick stöt av mobilen" är det möjligt?

Inlägg av Nerre »

Om blixten är en "riktig" blixt (med urladdnignsrör) så lär det behövas större konding för den. Det där är väl bara triggsignaler ut från "processorn"?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Artikel i aftonbladet "Fick stöt av mobilen" är det möjligt?

Inlägg av blueint »

Ibland funderar jag på om det är journalisten eller insändaren som kan behöva en elshock för att återuppliva hjärnan :badgrin:

Elfälts (Volt/meter) teorin från Lund. Samt ev potentialskillnad mellan olika delar av telefonen genererad av mobiltelefonens ev interna SMPS verkar vara det enda rimliga.
Skriv svar