Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av Tottish »

Hej!
Det gäller alltså en Electrolux ESF2435 som börjat 'svämma över'. Det funkar så att man slår på den och efter en stund så börjar det rinna vatten från bottenplåten.
När jag tog bort bottenplåten så såg jag att det fanns en flottör här som var kopplad till ett nivårör inuti själva diskutrymmet så jag gissar att brytaren kopplad till den här flottören är en nödbrytare och inte den som används för att kontrollera att rätt vattenmängd är ifylld? Nu var det ju oturligt att flottören tydligen inte funkade som den skulle då det började rinna över kanten i "flottörhuset" (en ned-stansning i bottenplåten) innan den bröt men det känns ändå inte som att huvu problemet ligger här.
Huvudfrågan lyder så till vida: Hur kontrollerar maskinen att rätt vattenmängd är ifylld? Flödesmätare? Givare? Vilken typ och vart återfinns den i så fall vanligen?

Tack!
/Tottish
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av Nerre »

Vår gamla maskin började bete sig ungefär likadant (fast där fungerade flottören som den skulle så tömningspumpen gick konstant), där visade det sig att den fyllde i två steg:

1. Först fyllde den på tid (mha programverket)
sen drog den igång cirkulationspumpen (eller spolpumpen eller vad den heter)
2. och så fyllde den till rätt nivå mha en pressostat

Problemet var att det var vid första fyllningen (som gick på tid) som den fyllde för mycket. Troligen började programverket bli gammalt, kanske nån sliten kam på nåt hjul eller nåt. Det kändes vettigare att skaffa ny maskin för vår del.

Det var bara en liten skvätt som rann över varje gång så om det var varmt (så det dunstade bra) så kunde det gå 5-6 diskar innan den började bråka.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av Danny »

Maskinen är pressostatstyrd.
Är det så att maskinen inte slutar att ta in vatten så rensa
nivåbehållaren (pos114) och pressostatslangen. Pressostaten är pos012A. Du kan blåsa FÖRSIKTIGT
i den för att kontrollera kontakterna.
Skit i nivåbehållaren är det vanligaste.

Bild
Bild
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av Tottish »

Tack så hjärtligt! Ska prova att lokalisera och rengöra så får vi se vad som händer...
MVH
/Tottish

EDIT: Ja, därinne var det ju smetigt värre och efter lite rengöring så verkar allt funka finfint! Tack igen!
/Tottish
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av Danny »

Det var så lite så :)

Använder du diskm.tabletter i maskinen?
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av Tottish »

Ibland, men oftast inte. Why?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av Danny »

Tabletterna är till för de stora diskarna. Använder man de i bänkdiskarna
så blir det överdosering. Då degar den igen snabbare.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av Tottish »

Ah! OK, men det är nog ingen fara för när vi kör tabletter här så kör vi med halvor.
MVH
/Tottish
valter
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 mars 2011, 18:38:42

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av valter »

Hej!

Vet någon var man kan ladda hem kopplingschema / mostavarnde till ESF 2435? Sökt på Electrolux hemsida men inte hittat något, jag letar efter 12A som jag inte hittar i bilden ovan.. (Pressostaten)

mvh Valter
Bestguess
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 april 2012, 11:35:15

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av Bestguess »

Ville bidra med denna lathund för att jag fick det att funka på motsvarande ESF2440 som hade samma symptom.

1. Svart display, vatten på bottenplåt, flottörventil på slagen. Huvudbrytare av, trots det gick pumpen.
2. Skruva av botten plåten, rengör nedgröpningen under flottörventilen. (Den är i frigolit och det blir klägg i botten efter ett tag = den fastnar nog rätt lätt).
3. Ta bort slangkopplingarna från nivåbehållaren och konstatera gärna den stora mängd gegga som finns i denna. (Brunalger plus rester, med för mycket diskmedel blir det nog mer klägg här).
4. Spola rent denna i varmvatten under kranen tills den är tom.
5. Koppla tillbaka allt i igen och kör vidare.


(Inte mycket elektronik i den här lösningen men det var här jag hittade det som hjälpte mig att slippa börja tänka på en ny maskin för 5000 kr
så tack ändå.)
Senast redigerad av Bestguess 25 april 2017, 20:37:40, redigerad totalt 1 gång.
MrStrix
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 juni 2012, 21:36:03

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av MrStrix »

Hade ett liknande problem på min Electrolux ESF2435 bänkdiskmaskin. Grundproblemet visade sig vara skräp i nivåbehållaren, vilket gjorde att pressostaten inte stoppade påfyllningen i tid.

Symptom: maskinen svämmade över, vatten rann ut vid luckans underkant, översvämningsskyddet slog till, dvs avloppspumpen gick igång konstant, oavsett om on/off-knappen var intryckt eller inte, och displayen var helt svart. Detta händer när det kommer vatten på bottenplåten som lyfter flottören vilken i sin tur aktiverar en brytare.

Åtgärd: tömde ut vattnet under flottören genom att luta maskinen. Plockade bort silen och skruvade bort den vita plast-ringen som sitter med tre torx under silen. Skruvade av täckplåten (torx i underkant och bakkant på plåten). OBS! Koppla bort elen innan du gör detta! Man får använda lite milt våld för att få loss plåten, den måste skjutas lite framåt för att lossna. Från nivåbehållaren pos114 (se bild tidigare i tråden) går det upp två slangar, den tunnare pos110 går till pressostaten, den tjockare pos110A slutar i tomma intet. Genom att blåsa kraftigt i den tjockare slangen lyckades jag rensa ut en del skräp ur nivåbehållaren. (Om det klickar i pressostaten så fort du blåser så är det mycket skräp i vägen. När jag hade fått bort skräpet var jag tvungen att blåsa mkt hårdare för att pressostaten skulle klicka.) Monterade tillbaka alltihop och maskinen gick som den skulle igen!

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan med likande problem.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av blueint »

Grundproblemet visade sig vara skräp i nivåbehållaren, vilket gjorde att pressostaten inte stoppade påfyllningen i tid.
Det där verkar som ett riktigt konstruktionsfel med allvarliga konsekvenser.
Nebachadnezzar
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 maj 2015, 21:29:01

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av Nebachadnezzar »

Jag tackar såå mycket för era delade erfarenheter. Det blåste nytt liv i min Electrolux ESF 2450W. Och som ni kommenterat innan var det nivåbehållaren som var igensatt med brunalger (eller nåt).

Min process var som följer.

1. Koppla ur allt, häll ut vatten ur maskinen
2. Vänd den upp och ner skruva bort bottenplåten
3. Ta dig hit "http://www.electrolux.se/Support/Manualer/" och leta upp diskmaskinen och sprängskiss på den så att du hittar var nivåbehållaren (pos114) som Danny nämner finns. Tack för din utförliga beskrivning Danny.
4. Skruva loss nivåbehållaren och dra ut nivåbehållaren en bit ur botten på maskinen och lirka ut den tjocka slangen som som går från den ut mot sidan av maskinen
5. Koppla dammsugaren till den tjocka slangen på nivåbehållaren, jag tätade med en liten plastpåse mellan den tjocka slangen och dammsugarslangen för maximalt sug igenom nivåbehållaren
6. Starta dammsugaren medans du lirkar i nivåbehållaren med typ en bit ståltråd eller nåt så att den mesta skiten kommer ut
7. Här provblåste jag pressostaten efteråt så att jag kunde höra den klicka ett par gånger bara för att
8. Sätt ihop maskinen igen

Noteras bör att jag inte lyckades forcera sido/topp plåten utan den fick vackert sitta kvar.
Jag registrerade mig enkom för att få tacka och dela med mig av mina erfarenheter. Tack :bravo:
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av Danny »

:tumupp: :)
Bestguess
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 april 2012, 11:35:15

Re: Reparation: Bänkdiskmaskin Electrolux ESF2435

Inlägg av Bestguess »

:D Återigen kunde jag ta del av mitt eget tips. Verkar alltså klägga igen med fem års intervaller. En grön gul kabel som hängde lös (med inkapslad kontakt) bekymrade mig.

När man rensat nivåhållaren och satt tillbaka den är mitt tips att inte öppna inloppsventilen som finns från diskbänken på max utan på min. Kolla att diskmaskinen startar på enklaste programmet och när den reglerar inkommande vatten ok så är det klart att köra vidare med ett långt program. Kör då på högsta temperatur och med en rengöringstablett.

Efter att ha rensat nivåhållaren och skruvat tillbaka den har jag haft problem med att starta om maskinen. En slangkoppling hoppade av några gånger strax bakom nivåtanken. Men när jag fått fast den får jag fortfarande vatten på bottenplåten. Misstänker att det läcker vid sidan om slangen eller vid infästningen till nivåhållaren. Det verkar också vara luft i inloppsslangen, efter att ha stått över dagen slog den igång inloppsventilen i alla fall. Det är lätt att inte skruva tillbaka nivåtanken tillräckligt hårt men det är en packning där i alla fall, borde hålla tätt. Har bytt ut slangklämma plus satt in lite gängtätning i nivåbehållare infattningen, trots detta flödar det över vatten på bottenplåten. Det verkar vara slangen som heter 110D som sitter så löst att den lossnar av trycket. Den verkar gå upp till spolarmen i tanken. Tyvärr verkar slangen vara utgången som reservdel hos E-lux. Den halkar av innerröret rätt lätt och drar man med slangklämma tror jag det blir glapp emellan gummit och plasten. Har kletat gummilimmet Liquisole på insidan av gummislangen i kopplingen istället och det verkar hålla efter att ha härdat 24 timmar. Tog tid att komma fram till det och jag hade en gammal tub hemma som tur var.

Den lösa kabel som syns ska med stor sannolikhet sitta i bottenplåten, förra gången jag rengjorde glömde jag koppla in den tror jag. Hänger den löst och det blir vatten på plåten är det inget bra.

Postar några bilder för den som vill göra samma jobb någon annan gång, ganska enkelt men blött blir det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar