220v fläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cessna206
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2008, 22:38:17

220v fläkt

Inlägg av cessna206 »

Hej!
Jag har en sån här:
Bild
och under den kan man se detta:
Bild

220v alltså, har inte vi 230 eller 240v numera i uttagen?
Vad tror ni motorn säger om det, klarar den det utmärkt eller tar skada av det? Förutom motor i den finns det nån sak som jag trodde var ett motstånd och den blir skapligt varm (känner man från utsidan).

Det finns två lägen och kör man den på full hastighet går det VÄLDIGT fort och den river ner saker från väggarna, men det kanske ska va så?

Ville bara höra med någon som vet innan jag törs köra den i full hastighet på heltid :)

För övrigt luktar luften som kommer från den som en bränd symaskin eller gammal dammig elektronik som stått i ett skåp sen 70-talet, trots att jag plockat ner fläkten i beståndsdelar och rengjort allt. :P

MVH
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 220v fläkt

Inlägg av Icecap »

Den tål det utan problem. Skillnaden mellan 220V och 230V är futtige 4,5% och långt de flesta enheter till 220V tål ±10% utan att svettas.

Att fläkten sedan kan behöva att få lagerna smorda är en annan sak.
Användarvisningsbild
cessna206
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2008, 22:38:17

Re: 220v fläkt

Inlägg av cessna206 »

Okej tack för svaret! :)

Hur smörjer man lagrena enklast då?

Det satt två små plåtbitar (mycket små) fastkletade med nåt brunt inuti delen som fläktbladen sitter i, jag råkade slå bort en när jag gjorde rent däri och nu har fläkten börjat skramla lite lätt. Kan de där plåtbitarna ha haft nån funktion som jag förstörde!?
Senast redigerad av cessna206 24 april 2009, 16:08:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 220v fläkt

Inlägg av Icecap »

Hmmm... forumregel #1: citera inte föregående inlägg i onödan...

Och det är svårt att hitta rätt olja om det är sintrade glidlager, jag har testat med symaskinolja och det verkar fungera ganska bra. _Om_ det är sinterlager suger de åt sig om man bara ger dom chans till det, ett par droppar räcker långt.
Användarvisningsbild
cessna206
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2008, 22:38:17

Re: 220v fläkt

Inlägg av cessna206 »

Okej jag tog bort citatet, bättre nu? :)

Symaskinsolja har jag nånstans så det kan jag ju prova med.

Jag är inget vidare på elmotorer, så jag undrar nu vad/var dessa lager är?

Eller ska oljan in i motorn som vanligt bara?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 220v fläkt

Inlägg av Icecap »

Alltså... lagerna är där axeln är upphängd, övergången mellan statisk och roterande. Sinterlager brukar vara som en sorts genomborrad kula och de består av en massa små metallkulor som sitter ihop ung. som en svamp. Detta betyder att om oljan har stelnat i dom får man rensa dom först, hur man gör det har jag ingen aning om men något i stil med lösningsmedel + värme borde göra en del.

Sedan får man låta "svampen" suga åt sig den nya olja, lite värme där skulle nog hjälpa.

Eller också inser man att fläkten är gammal och en stor del av levtiden är förbrukad och då ger man den en droppe olja i varje lager och låter udda vara jämt.
Skriv svar