Ännu en död diskmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av Danny »

Protte:Lödningen blir så tunt liten på ett enkelsidigt och så ska det igenom 10 A till värmen, det är som gjort för fel på lödfogen.
Jag gillar den konstruktionen. Det bidrar till att jag har ett jobb :wink:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av blueint »

Nerre, Släng på lite gallertid så kanske dom ändrar sig. Eller att bötessumman alltid startar på 1 kr, och fördubblas för varje felaktig produkt :badgrin: :tumupp:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av prototypen »

Skönt med en vitvarulagare på forumet, Själv hatar jag att laga saker, det ska bara fungera speciellt det jag själv bygger och monterar.

Jag höll på att gå bet på vår Mielé tvättmaskin, luckan gick inte att öppna, IBLAND.
Till slut så bytte jag relät som sitter i trumrotations skyddskretsen som bryter strömmen till lucklåset om trumman roterar. och är det myyyyyycket sällan den inte går att öppna. Mera typ aldrig.

Protte
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av Nerre »

Återupplivar den här gamla tråden eftersom diskmaskinen i fråga (som föranledde trådstarten) krånglar igen.

Med jämna mellanrum (i stort sett varje disk) så stannar maskinen med blinkande start-lampa. Det ska vara nån generell felkod och jag har försökt klura ut vad som kan vara felet.

När jag startar ett program så går tömningspumpen igång. Ofta går den väldigt länge, fast det är tomt. Men det går att få igång maskinen så den fyller, spolar och värmer vattnet (jag har provkört varmaste programmet, 75 grader).

Luckan för diskmedel öppnas oftast inte. Maskinen verkar alltså stanna efter första fördisken/sköljningen.

Den kommer i alla fall aldrig till torkläget (maskinen har fläkt för torkningen).

Min misstanke är alltså att det är nåt med nivåavkänningen som inte fungerar. Eller möjligen att översvämmnibngsskyddet aktiveras (men det är helt torrt där nere, vad jag kan se är det en frigolitflottör så det borde krävas nån halv centimeter vatten för att trigga den).

I botten av maskinen sitter det en liten "pinne" som jag antar är en induktiv eller kapacitiv givare för nivå. Vet inte om den går att testa på nåt sätt. Men den kan inte fungera som givare för "lagom fullt" eftersom den sitter i botten, möjligen indikerar den "äntligen tomt".

Jag har maskinen står framme med sidoplåtarna borta men det är grymt trångt att komma åt under...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av prototypen »

Skit i slangen till nivågivaren ÄR en orsak till problem kolla där.

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av mrfrenzy »

Lägg maskinen på rygg för att komma åt under.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av prototypen »

Ta ur porslinet först.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av Nerre »

Jag vet ju inte om jag behöver komma åt under. Och det lär rinna ut en del vatten också... från avhärdningsburken om inte annat.

Finns ingen slang till nån nivågivare var jag kan se (hade det problemet på gamla diskmaskinen).

Men ju mer jag testar desto mer övertygad blir jag om att det är nåt med nivågivare. Men jag hittar den ju inte....
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av prototypen »

Morsans sista bänkmaskin hade ingen nivågivare, den spolade in vatten en bestämd tid (död räkning) funkade sådär.

Protte
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av Nerre »

Problemet är ju att om det INTE är nivågivaren så vete fan vad felet kan vara...

Det är därför jag hoppas på ett svar från Danny så man får veta var man ska leta:-)


Bänkmaskiner står väl generellt så att man kan utnyttja översvämmningsskyddet som nivåbegränsare?
Användarvisningsbild
goran.jon
Inlägg: 39
Blev medlem: 20 januari 2008, 19:28:52
Ort: Eskilstuna

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av goran.jon »

rectumfrier skrev:Går det bra ifall jag lånar tråden lite? :oops:

Vår diskmaskin hemma har också gått sönder mer eller mindre. Det värmer inte upp vattnet! Och det går ju inte så bra för den att diska med kallvatten :tumner:

Har det hänt för någon av er förut? Vad var isåfall felet?
Tror ni att det är något fel på kretskortet eller typ värmegrejen? Som ni ser så är jag inte så påläst när det gäller diskmaskiner :razz:
Överhettnings skyddet till elementet ......kanske...... :humm:
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av Danny »

Hur många gånger blinkar startlampan när den stannar?
Tex 3blink = blink,blink,blink...blink,blink,blink osv
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av Nerre »

Ah, finns det olika felkoder där alltså? Jag TROR det är tre, återkommer efter en test.

Nä, fyra var det tydligen (i alla fall efter att ha försökt köra snabbdisken, 40 grader 30 minuter).
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av Danny »

Hon klagar på dålig mage (tömningsproblem).

Maskinen verkar tömma, men får troligtvis ingen signal från nivåregulatorn att maskinen är tom.
Ta bort silarna och rengör nivåregulatorn med en diskborste.

Så här ser den ut. Du ser bara gallret innifrån.
Bild
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ännu en död diskmaskin

Inlägg av Nerre »

Ah, är det DET som är nivågivaren. Jag trodde gallret var sil till spolpumpen, men kollar jag nu så har ju den sitt hål på ett annat ställe.

Jag behöver inte plocka loss den alltså utan kan skrubba gallret på plats? (Misstänker att jag måste tippa maskinen om jag måste plocka bort den, den sittter inte direkt lättåtkomligt.)

Den där pinnen i botten, är det temperaturgivare då?
Skriv svar