Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621 Fixat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621 Fixat

Inlägg av Repen »

Jag har problem med en köksfläkt som beter sig lite märkligt,om man startar fläkten utan belysning funkar allt som det ska med hastighet 1,2,3 och xtrasug
5min, men när man tänder bel. så minskar fläktvarvet för att till sist stå och brumma som om den fattas en fas,det spelar ingen roll om jag tar bort lysröret. Jag har haft av kretskortet och tvättat det med CRC kontaktrens ch tittat efter brända komponenter(syntes inget märkligt).Jag misstänker en konding? En lösning kan vara att montera en separat brytare för bel.
Senast redigerad av blueint 20 oktober 2011, 23:51:50, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: -typo
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621

Inlägg av peter555 »

Jag hade nyss ett spisfläktsproblem där motorn stannade efter ett tag. Det visade sig vara motorkondingen som tappade kapacitans då den blev varm. Den satt monterad rakt ovanför lampan som värmde upp den.

Bytte till ny konding och den blev som ny igen.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621

Inlägg av Danny »

Har du möjlighet att ta kort på kontrollpanelen (knapparna) och kretskortet (båda sidor).
Posta även serienr och prodnr här. Står på typskylten. Typskylten finns oftast bakom fettfiltret.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621

Inlägg av Repen »

Kan fixa det imorgon då det inte är min egen fläkt utan min mors, och idag fick jag reda på att det är en Huskvarna och inte E.H
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621

Inlägg av Repen »

Fläkten heter Husqvarna QC 621 Produkt No 942 12 10-8 Serie No 352 00265
Knappen till vänster är start/stopp
nästa är låg/mellen/full fart
nästa är 5min forcerad fart
och den sista belysning de gröna
dioderna motsvarar hastigheterna och den röda forcerad fart.
ovansida kretskort
baksida
detalj konding
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621

Inlägg av Danny »

1. Börja med att koppla bort reaktorn (drosslen) som ligger i serie med lysröret och testa om den uppför sig likadant.
Om du har överledning till jord i reaktorn så kan elektroniken få spel. Ohm-mät även motorn till jord.

2. Byt 1uf kondingen (den stora gråa). Mät upp motstånden som sitter både till höger och till vänster om kondingen (den högra ska ligga på 220ohm).
Mät även upp den blåa e-lyt kondingen.

3. Mät upp den vita motor-kondingen. (föga troligt fel eftersom motorn startar utan problem när lampan är släkt)

4. Funkar inte ngt av detta ligger troligtvis felet i ngn av ic'arna.

5. Har du kommit till denna punkten så återstår bara att mäta upp alla komponenterna på kortet :wink:
eller sätta en separat strömställare till lampan. (tja, du kan ju även beställa ett nytt kort för 840:-)

Bild
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621

Inlägg av Repen »

Har mätt upp den stora grå (1uF) och fått den till 128nF så jag satsar på att fixa en sådan på måndag när jag ska till Malmö ändå.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621

Inlägg av Danny »

Det är ett vanligt fel. Kondingen fungerar som en kapacitiv spänningdelare.
Det är en viktig komponent till strömförsörjningen av kortet, och väldigt utsatt.
Senast redigerad av Danny 16 mars 2013, 10:42:29, redigerad totalt 1 gång.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621

Inlägg av Repen »

Har beställt en X2-kond 1uF 22,5mm MKP 300V
och ska hämta den i malmö på måndag.Lämnar rapport efter montering.Tack för hjälpen så länge.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621

Inlägg av Repen »

Monterat inköpt konding och alt funkar som det ska.Många tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621 Fixat

Inlägg av Danny »

Det var så lite så :)
Roligt att det funkade
Lasse-Hifi
Inlägg: 25
Blev medlem: 3 maj 2010, 21:47:16
Ort: Sollentuna

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621 Fixat

Inlägg av Lasse-Hifi »

Jag har också lagat denna fläkt själv med bra resultat, samma fel som ovan. Tack för tips, sparade tusenlappar för mig.
ELN
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 april 2011, 13:27:11

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621 Fixat

Inlägg av ELN »

Hej, jag har samma problem med min Husqvarna qc621k-fläkt. Har bytt de 3 elektrolytkondingarna som finns på kortet men problemet kvarstår. Bytte till samma prestanda som befintliga kondingar: 1uF/100V, 10uF/63V och 1000uF/16V. Ser att trådskaparen bytt till 1uF/300V, varför detta? Kan man gå upp i spänning utan problem? Novis på detta. Är det någon som kan tipsa om ytterliggare åtgärder?

Tack på förhand.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621 Fixat

Inlägg av Mindmapper »

Marginaler det är bra det!
Tänk en bro som man dimensionerar utan marginaler, eller en som man dimensionerar att tåla dubbel belastning. Eller en stege som bara tål 70kg mot för dubbelt upp. Vad väljer du?

Att betala merkostnaden är väl inte så roligt, men i längden blir det oftast billigare, eller ska det bara räcka till garantitiden gått ut.
ds77
Inlägg: 2203
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Styrproblem köksfläkt Electro Helios QC621 Fixat

Inlägg av ds77 »

Har liknande problem med en fläkt. Är lyset tänt så går det att starta fläkten, men bara på lägsta hastigheten. När fläkten går är det inga problem att tända lyset. Har varit så i ~3 år så snart börjar det kanske bli dags att ta tag i det :) Å andra sidan finns det långt gångna planer på att byta ut köket, så finns det något fläktmärke som inte suger ( :lol: )?
Skriv svar