Datorfråga, orkar inte regga mig på sweclockers..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 juli 2004, 11:58:51
Ort: varberg

Datorfråga, orkar inte regga mig på sweclockers..

Inlägg av patrik »

Hejhej, som topic, hade en liten incident i helgen, rättare sagt i lördags. Satt och spelade assassins creed när datorn bara tvärdör, och jag ser att det glöder från grafikkortet(8600gt) Det roliga med den här incidenten är att garantin på kortet gick ut i fredags, sen bränner det på lördan, lite lustigt kan tyckas. Menmen stänger av datorn och kollar lite, det är en komponent med texten R68 som bränt, tänker inte mer på det för vi ska ha folk hemma. Sen igår när jag satte i det igen på skoj för att testa tar det ca 5sek innan "R68" är skållhet. Så jag stänger av datorn och tar ut det.

Har pratat med återförsäljaren idag och dom kan inte göra nånting.

Men nu till mitt problem för tillfället, startade datorn med moderkortets inbyggda grafikkort, och det funkar prima allt. Men USB prylar funkar inte (mus tgb telefonsladden) utan den börjar leta drivers och hittar inget, dock funkar det med ett gammalt sunkigt ps2 tgb, och sydbryggan är även den skållhet efter ett par minuter idle.

Över till frågan efter lång förklaring, kan SB ha bränt så usb-funktionera inte fungerar längre? för det lilla jag kommer ihåg från persondatakursen så är det väl SB som styr pci, usb ljud osv?

Rätta mig om jag har fel, och har ni nån rolig teori på varför grafikkortet brann upp, skriv det med. Hade boxad kylning på både grafik och cpu, ingen klockning på nån av dom.

EDIT. Min teori är att NB/SB skickat på en sjusatans ström till grafikkortet, varpå både NB/SB(blev osäker vilken de va som var varm) och grafikkortet blir så varmt att grafikkortet bränner och kanske NB/SB
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Inlägg av thewho »

Pci-e portarna styrs av nordbryggan, och vanliga pci av sydbryggan.
Men om moderkortet känner av att du har kopplat in en usb grej så borde det ju inte betyda att sb är bränd?
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 juli 2004, 11:58:51
Ort: varberg

Inlägg av patrik »

Yup, kollade nu, nordbryggan är det som blir "bonnvarm" och det är pci-e
Moderkortet känner av att jag har det ikopplat och i bios funderar usb-tgb men när xp kommit igång börjar den mala om drivrutiner och installera tgb.

Kan det vara så att nåt tjall med NB fått grafikkortet att bränna, kan jag "kräva" reperation/ersättning av asus då? Trots att garantin på grafikkortet gått ut, men har garanti kvar på moderkortet

Moderkortet är ett Asus m2a-vm HDMI och grafikkortet ett Asus 8600gt.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

R68 låter som någon form av 'skyddsmotstånd/offermotstånd' och du har förmodligen något som är mer eller mindre kortis på andra sidan motståndet.

en god kandidat är förstås kortis i någon elektrolyt eller tantalkondensator på strömförsörjningssidan mot någon grupp IC-kretsar på kortet, kan också vara någon lokal omvandlare på kortet. kondingars 'kortslutning' kan vara synnerligen temperaturvariabla speciellt om de är felvända, och blir inte kortis förrän över en viss temperatur.

kolla garantin ändå - för fabrikationsfel etc. så är det 2 år och detta kan inte avtalas bort av försäljaren - skillnaden är att du måste kanske bevisa att det är fabrikationsfel och ditt brända motstånd bör vara enkelt att visa som bevis.

prova med någon annan grafikkort av enklaste sort och se om resten av burken repar sig igen - kretsar som inte är strömförsörjda korrekt kan lasta data, kommunikation och adressbussar så att resten heller inte fungerar bra, och andra kretsar som SB/NB kan värmas extra av detta.
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 juli 2004, 11:58:51
Ort: varberg

Inlägg av patrik »

Sitter på datorn nu, mus och tgb funkar prima, än så länge, får se om de händer nåt spännande, hade inge extra grafikkort, utan kör på det integrerade.

Men det är lit som du säger xxargs. Det är R68 som bränt, all fär är bortbränd på den, och det är ett par elektrolytkondingar som "bubblat upp" i närheten av R68, samt en som ser ut att läcka. Men när jag pratade med han på netonnet lät det som att det inte gick på nån annan garanti, ska jag försöka direkt med Asus eller är det netonnet som får stå för det?
twicht
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 december 2008, 13:59:21
Ort: Stockholm

Inlägg av twicht »

R68 är som tidigare sagt är spänningsregulatorer på g-kortet, osäker om man kan byta ut dessa. Det finns väll flera R68 på ditt kort?

Vad händer om du tar bort g-kortet om du inte redan gjort det?
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 juli 2004, 11:58:51
Ort: varberg

Inlägg av patrik »

bara en som är märkt(var märkt) R68, tog ut g-kortet såfort datorn stängdes av, då var R68 glödhet och första gången i lördags så var det en mindre låga på undersidan av g-kortet.
einar
Inlägg: 498
Blev medlem: 18 december 2007, 22:30:47
Ort: Dala Järna

Inlägg av einar »

Måste vara konstruktionsfel för ett grafikkort ska väl inte börja brinna utan att man har varit och fifflat på det?
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 juli 2004, 11:58:51
Ort: varberg

Inlägg av patrik »

nej, man tycker inte det, en sak är om man exprimenterat med kylsning, klockning osv, men det är inge som jag velat ge mig in på, men det sura är att det var dan efter att garantin gick ut,...
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Sitter kondingarna felvända så är det ju ett klart tillverkningsfel. Du kan ju oxå söka runt lite och se om andra haft samma problem det tyder också på att det är fel i konstruktionen.
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 juli 2004, 11:58:51
Ort: varberg

Inlägg av patrik »

Rätta mig om jag har fel, men om man felvänder elektrolytkondingar, borde det fungera överhuvud taget då? för om man kollar noga på de som sitter närmast r68 så borde väl det vara olika plus och gemensam - nu är jag förvisso väldigt trött, men får det till att det borde vara så. men känns rätt osannolikt att dom sätter 7 kondingar åt fel håll

edit... Öhh, vet inte ens vad jag själv tänkte, börjar tänka för mycket 230el nu på sista tid... Tror jag, eller så behöver jag bara sova ett par timmar, återkommer i morgon bitti.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Ät det sju kondingar som gett upp samtidigt ? Det låter som det är överspänning, kan det vara en regulator som gett upp tro.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

En felinsatt rulle i en monteringsmaskin kan mycket väl innebära att alla kondingar av ett visst värde sitter felvända... ser du om en polariserad konding är felvänd gentemot mot en annan polariserad konding på samma ledare så är något skumt...


Om kondingar har svullnat och läckt så är det inte bra alls - vad är det för spänning stämplat på dessa, då det behövs ganska rejäl överspänning innan dom ger sig - risken är väldigt stort att något annat gått sönder innan det inträffar.

- är det 12 volt-grenen (15 eller 20 Volt kondingar) så är det närmast en omöjlighet då dina HD också borde ha skadats...

---

felvända kondingar som tantalkondingar kan fungera i åratal innan det plötsligt kan ge upp med en stor smäll, massor av rök och i vissa fall glödande kringspridande bitar .

elektolyter kan också köras bakvända under lång tid och faktisk formera om sig för den nya driftfallet om de klarar dom första timmarna, men kapaciteten är ganska liten mot orginalet.

att kondingarna spricker och läcker även vid normala spänningar tyder istället på låg kvalitet på komponenterna - och det har förekommit 'falska' komponeneter som säljs som känt märke, har lurat seriösa tillverkare med omfattande problem som följd - moderkortstillverkare för några år sedan råkade ju ut för detta...

om du ser svullna kondingar efter 1 år så är det defintivt ett fabrikationsfel - och du bör kunna hävda byte pga. fabrikationsfel enligt 2-årsregeln eller åtminstone få något likvärdigt - stå på dig.
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 juli 2004, 11:58:51
Ort: varberg

Inlägg av patrik »

[img=http://img258.imageshack.us/img258/7796/pc020056nz4.th.jpg]

[img=http://img516.imageshack.us/img516/7967/pc020061dr8.th.jpg]

Så ser det ut, dom 3 kondingarna som svullnat upp är 2 6,3v och en 16volt, den fyrkantiga utan färg är r68
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

Hade en dator där nätaggregatets 5 V plötsligt stack i höjden, tog tyvärr med sig det mesta av hårdvara.

Misstänker att ditt nätaggregat håller på att göra detsamma så prova med och byta medans tid är.

Kjelle
Skriv svar