Hjälp med konstantsströmgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Hjälp med konstantsströmgenerator

Inlägg av MNorrgren »

HEjsan

Jag ska bygga en konstantsströmgenerator.
Jag ska ha en spänning på 600 volt, från 230 volt 10A.

Sk använda denna till att driva en stor lampa.

Men har kört fast lite med konstruktionen av genratorn. Har aldrig haft med dem att göra egentligen. Och speciellt inte i detta området.

Har hjälp från behörig person att bygga den och testa den.

Det kommer ske urladdningar 1-15 Hz så de måste kunna ladda ur snabbt, och helst ska ingen kondensatorbank användas.

Någon som har förslag eller koppling på hur jag ska lösa detta bäst. Har testat google på detta me ej fått några bra resultat. Bara fram till en massa patentsidor vilket ej ger mig något.

MVH

Micke
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Beskriv problemet noggrannare. UIT grafer på din last, hur länge skall du köra lasten 1ms eller 70ms? Hur snabbt skall den upp i max effekt? Är det konstantström som du söker eller är det konstant pulsenergi? Hu rmycket ström drar lampan? Vad är det för lampa (urladdning, glödtråd eller ?)
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Jag gissar att det inte alls är en konstantströmsgenerator utan helt enkelt handlar om att driva ett urladdningsrör (stroboskop typ).

Det klassiska är väl en enkelt spänningsdubblande likriktare. 230 V rms blir 322 V peak, vilket då ger 644 VDC i reservoarkondingen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Själv behöver jag 218V @ 30A kontinuerligt och konstantström direkt efter en 20KV spänningspuls för att initiera och tända. HV pulsen är inga problem och konstantström har man ju gjort till lågspänningsapplikationer några gånger, dock känns ju 30A 218V lite annorlunda. Men det får räcka med 10A så jag slipper koppla in mig på ingående 25A säkring i huset. Vet ej hur petigt det är med exakt 218V men det är det som det det stod.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Inlägg av hcb »

218 V @30A?! Jisses, vad är det du skall driva? En Ar-jonlaser?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Det är alltså en 1500w stroboskoplampa som jag ska driva helt korrekt.

jag skulle behöva en konstantströmsgenerator för att kunna hålla en jämn ström till röret. Det funkar inget bra med kondensatorer här, de gillar varken frekvensen eller lasten.

Jag har kört med en spänningsdubblare till 600 volt innan, och sen en kondensatorbank. Men detta medför att urladdningen blir så kraftig och så strr strömrusning i röret så det är konstant lysande efter första blixten.

jag vill alltså begränsa strömen till max 10A efter spääningsdubblaren.
Det rör sig om en frekvens på 1-15Hz. lasten ska vara i några tiotusendelars sekund.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

hcb: nej tack och lov, hade för del delen nog även behövt minst runt det det dubbla för en i denna klass.

Det är till Nd:YAG lasern, den är CW och på lampans förpackning stod det 218V 30A men hoppas den kan lasra en bit under 10 Amp med vilket dessutom ger lampan ett bra lugnare liv. Lampan är förstås en ren kortslutning när den tänds så strömbegränsning är ett måste för att inte blåsa säkringen direkt, och det hade inte varit fel om det gått att reglera strömmen. 30A är vid max 180W ut och då är det dryga 6KW att kyla bort vilket jag av förklarliga skäl hade velat slippa.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

citizendildo: En induktans i serie med blixtröret för att begränsa strömmen hos pulsen?
Sen ser jag inte riktigt problemet att använda kondensatorer, 1-15hz och 10A är ju inga problem för rätt kondingar.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

En induktans hjälper väl inte? Om jag tolkar honom rätt är problemet att röret inte slockar när det väl har tänts?

Men det å sin sida måste ju då bero på att det är för klen laddningsresistans före kondensatorbanken. Konstruktionen ska ju vara sådan att laddningen i kondensatorbanken är det som skall hålla röret tänt och när laddningen är slut så ska strömmen inte räcka till.

Det ska ju alltså sitta en resistans mellan likriktare och kondensatorbank.

Ett alternativ är ju att sätta nåt som helt enkelt bryter matningen till kondensatorbanken precis innan trigg. Sen släpper den på ström igen när röret slocknat.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

håller med nerre, allternativt kan vara att ha konstantströmsgenerator till att ladda kondingarna, då får man begränsad ström och snabbare uppladdning
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

För att forma/begränsa strömen hos urladdningen fungerar en induktans bra och verkar vara standard när det kommer till pulsade blixtlampor till lasrar mm.
Det jag undrar är hur du kommit fram till strömen 10A?
Tycker det känns lite lågt för en stroboskoplampa.
10A vid 600v ger 6000w, om man då låter urladdningen pågå i "några tiotusendelars sekund" låt säga 5 alltså 0.0005s så ger det 3 joule per urladdning.
Vid 15Hz så har du 45w vilket jag tycker låter lite klent för ett stroboskoprör på 1500w?

Men sen för att lösa problemet med att lampan fortsätter lysa så håller jag med om att man antingen får lösa det med nog kraftig strömbegränsning för laddningen så att lampan hinner slockna helt, eller att sätta en transistor/halvledarrelä i serie som man låter stänga av under tiden som urladdningen pågår.
Senast redigerad av LaRdA 1 december 2008, 16:11:50, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Serieinduktans för mjuk uppstart och en seriekapcitans efter röret mot backen av rätt storlek så borde man kunna få något som liknar en halv period när pulsen löser ut - mao. en halvresonant koppling. Till det så måste man lägga in en urladdare över seriekondingen efter varje 'smäll' och ev en diod i serie med lampan så att spänningen över seriekondingen precis efter blinket inte vill svänga tillbaka igen (ringning pga. induktansen) om röret fortfarande leder fast strömmen är noll.

kan krävas lite labb i Spice och praktiska expriment Man måste tar upp ström/spänningskurva på röret mha digitaloscilloskop för att bygga motsvarande modell av det. - behöver inte likna exakt men ändå något som liknar urladdningskaraktären av röret när induktans och kapacitanser skall dimensioneras för rätt pulstid och ström. - ev. kan röret simuleras med en zenerdiod med en serieresistans, men man måste ändå mäta upp så att man vet vilken spänning och inre resistans den har över sig vid olika strömmar - det är brinnspänningen som är det intressanta vid dimmensionering - inte tändspänningen....

Det som också kommer att påverka systemet är använda kondingars induktans och inre resistans (ESR) vid olika frekvenser (en puls är bredbandig avseende frekvenser) och även dessa bör mätas upp på något sätt och stoppas in i modellen.


---

ett system som faktiskt matar med konstant ström redan från början i kort tidsperspektiv är med ström uppladdad induktansspole (tänk tändspole) - strömmen är aldrig högre genom spolen än när just matningspänningen kopplas bort även om den kortsluts strax efter - och vill kortslutas då induktansspolen höjer spänningen tills strömmen åter uppnås. (mao tändspänning är inget problem så länge isoleringen i induktansen håller för det...)

konding och spole är verkligen dess spegelbilder sas. - laddad konding ger oändligt med ström när den kortsluts medans drossel ger oändlig spänning när den öppnas...

Här kanske man måste koppla in en tyristor över röret för att klippa ljuset genom att kortsluta strömmen över lysröret när den ha lyst länge nog då strömmen i induktans rampar ned med viss takt beroende på motspänningen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Puls-formande nätverk (PFN)kanske känns som lite överkurs , men skulle somsagt ge en mer "fyrkantig" strömkurva.
Något liknande , fast troligtvis med lite andra värden:
Bild
Men innan vi flyter in på allt för avancerade kopplingar så kan det kanske vara trevligt att höra hur det är kopplat nu när det inte fungerar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har för mig att seri induktansen krävs på stora agg där startströmmen kan bli för hög

har fortfarande en 3600w/s blixtrör jag borde annvända :oops:
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Jag tror på för hög laddström, alternativt bristen på nåt som kopplar bort laddningen när det blixtrar.
Skriv svar