Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Inlägg av Bo.Siltberg »

Begreppet fast installation är inte definierat i ellagen eller elinstallationsreglerna, men man kan utan vidare lägga in betydelsen stationär och permanent där, och i våra sammanhang handlar det alltså om en starkströmsanläggning då den nästan uteslutande(?) är stationär. Den vardagliga tolkningen är att det krävs verktyg för att ändra på en fast installation. Det räcker inte att det är en stickkontakt i ena änden. Det finns ingenting som förbjuder att man sätter en stickkontakt på ett helt hus, men elinstallationen i ett hus räknar man som fast installation. En starkströmsanläggning är vanligen fast ansluten men kan alltså vara ansluten med stickpropp. Detsamma kanske man kan säga om en möbel, men en möbel är en anordning och inte en starkströmsanläggning för möbeln förbrukar ström. Apparater (anordningar) som förbrukar ström kan vara löst eller fast monterade, men de kräver ingen behörighet för att underhålla. Även grendosor får hänföras till anordningar trots att de i sig inte förbrukar ström, det vore fånigt annars... Här är det även lätt att halka in på flexibla kablar och huruvida de får fästas lite lätt på väggen...

Jag hoppas att ingen försökte läsa och förstå föregående stycke ;) Det är bara mumbo jumbo. Mycket bättre är att använda huvudet och där finns en del att säga om skarvsladdställ. Men låt oss börja med en gammal föreskrift, på den tiden då de var skrivna av ingenjörer och faktiskt sade något vettigt.

ELSÄKFS 1994:4 § 32 a, d
Anslutningskabel får ej användas som ersättning för fast förlagd ledning. Anslutningskabel får
på kortare sträckor upphängas på vägg e.d. med därför avsedda don, som är så utförda att de
inte skadar kabeln och kabeln lätt kan löstagas.
Det finns anledningar till denna regel. Det finns åtskilliga exempel på grendosor som brunnit eller tagit skada på något sätt. Man får se upp med belastningsströmmen, vilket är en anledning till att t.ex elbilsladdare inte tillåter skarvsladdar. Man får se upp med placeringen. Det lär fortfarande finnas ett förbud mot skarvsladdställ i badrum, jag hittar i alla fall inget som upphäver det gamla föreskriftskravet från 80-talet. Man vill inte ha vatten i uttagsbrunnen. Det är lätt att driva iväg med långa kedjor av skarvsladdar som sätter skydden i den fasta installationen ur spel pga för hög impedans i ledningen osv osv.

Detta innebär inte nolltolerans, utan sunt förnuft. Omfattningen av dessa skarvsladdställ framgår inte av inlägget så det går därför inte att bedöma detta specifika fall. Kanske satte besiktningsmannen ned foten med rätta, kanske var han fel ute.

Men om vi trots allt skulle försöka se på vad lagtext och föreskrifter säger, så säger de inte speciellt mycket, men jag skulle säga att om grendosan och dess sladd kan plockas bort med händerna på typ 10 sekunder så är det inte en del av den fasta installationen utan det är ett löst skarvsladdställ vilka inte är förbjudna (med måtta). Om besiktningsmannen såg fastsättningsklorna som ett "problem" då skulle jag säga likadant om en sån här:
Capture.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Inlägg av l2t »

Sodjan: Japp, jag hyr i första hand av bostadsrättsföreningen.
Ska faktiskt ta lite bilder på monteringen av mina uttag så kanske det klarnar lite bättre.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Inlägg av Jonaz »

Kan du inte ta en bild på grendosan och lägga upp?
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Inlägg av l2t »

Jonaz: bilder på dosa och fäste finns längre upp i inlägget, men inte på min installation. bilder kommer ikväll på min installation.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Inlägg av Jonaz »

Hehe menade så klart på installationen. :)
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Inlägg av Nerre »

Bo.Siltberg skrev:Begreppet fast installation är inte definierat i ellagen eller elinstallationsreglerna,
Det är ju främst för att dessa begrepp inte direkt är aktuella för själva anläggningen utan för de apparater som finns där.

Begreppen är alltså definierade i de elsäkerhetsstandarder som gäller för apparaterna i anläggningen. och elinstallationsreglerna säger väl just att apparaterna bara får installeras i enlighet med deras installationsanvisning?

När det gäller "Stationär" där handlar det om mobilitet som sagt var, skalan är väl ungefär:
- Fast monterad (fixed)
- Stationär
- Transportabel (ex på hjul)
- Portabel (kan bäras av två personer)
- Bärbar (kan bäras av en person)
- Handhållen (kan hållas i handen när den används)

Intressant är t.ex. att en tvättmaskin eller diskmaskin anses vara stationär även om de är anslutna med stickpropp.

Mobiliteten kombineras alltså med anslutningsformen (fast installerad, stickproppsansluten).
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Inlägg av H.O »

Vi är i full gång med köksrenovering. När det gamla köket revs ut hittade jag bakom skåpen, från enskilt avsäkrat vägguttag, först en 3-vägs grendosa i vilken diskmaskinen satt inkopplad. Sen, från denna grendosa, ytterligare en 3-vägs grendosa i vilken spishällen var inkopplad.

Stickproppen (på kabeln till hällen) såg ut så här:
Stickpropp häll.jpg
Stickproppen på den första grendosan och det gamla vägguttaget den satt inkopplad i såg dock relativt fräscha ut. Ingenting var dock fastskruvat eller klamrat så då är det väl OK antar jag :vissla:

Regler och föreskrifter i all ära, lite sunt förnuft räcker annars rätt långt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Inlägg av Nerre »

Sunt förnuft "finns inte". Det är nåt man hittar på baserat på vad man har upplevt och lärt sig. Det är det som är problemet, ju mindre nån vet desto sämre sunt förnuft har de.

Som min skolkompis som skarvade lampsladdar genom att sticka knappnålar genom dem (och "isolera" med brun pakettejp). Det funkade enligt hans sunda förnuft (han blev sedermera ekonom). För mig som hade "ingenjörsblod" i ådrorna var det inte sunt förnuft.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Inlägg av Bo.Siltberg »

Nerre skrev:
Bo.Siltberg skrev:Begreppet fast installation är inte definierat i ellagen eller elinstallationsreglerna,
Det är ju främst för att dessa begrepp inte direkt är aktuella för själva anläggningen utan för de apparater som finns där.

Begreppen är alltså definierade i de elsäkerhetsstandarder som gäller för apparaterna i anläggningen. och elinstallationsreglerna säger väl just att apparaterna bara får installeras i enlighet med deras installationsanvisning?

När det gäller "Stationär" där handlar det om mobilitet som sagt var, skalan är väl ungefär:
- Fast monterad (fixed)
- Stationär
- Transportabel (ex på hjul)
- Portabel (kan bäras av två personer)
- Bärbar (kan bäras av en person)
- Handhållen (kan hållas i handen när den används)

Intressant är t.ex. att en tvättmaskin eller diskmaskin anses vara stationär även om de är anslutna med stickpropp.

Mobiliteten kombineras alltså med anslutningsformen (fast installerad, stickproppsansluten).
Nu var min poäng att vi inte skulle försöka förstå vad alla dessa begrepp egentligen betyder utan använda sunt förnuft vilket de flesta kommer betydligt längre med på ett bättre sätt.

Begreppet fast installation används i elinstallationsreglerna för att beskriva den del av starkströmsanläggningen, som reglerna omfattar, som är fast installerad.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Inlägg av l2t »

En bild på min fasta installation angående grenuttaget.
20190205_070932.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur olagligt är det här - hemmagjord elcentral

Inlägg av prototypen »

Så oerhört prydligt och bra, verkar finnas puckon även bland elbesikning människor.

Protte
Skriv svar