12volt till 6-12000volt men hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjolin
Inlägg: 123
Blev medlem: 22 september 2006, 11:21:20
Ort: Linköping

Inlägg av bjolin »

BJ: Effekten i en mikrovågsugn är inte kontinuerlig utan pulsad med ungefär 50 Hz. Jag har mätt på läckfältet på några stycken men kommer inte ihåg exakta resultat som exempelvis arbetsfaktorn. Med andra ord tänder magnetronen 50 ggr per sekund och man kan tänka att det mesta av "oljudet" är mekaniska vibrationer. (lite OT)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

drzero: De rostfria plattorna vibrerar inte av volt, de vibrerar av spänning, och så behöver de inte lite ampere utan lite ström. Jag tycker du har avslöjat att du har alldeles för dåliga kunskaper inom området för att hålla på med så här livsfarliga spänningar och strömmar!

Det låter nog tryggast att lägga ner projektet innan du har ihjäl dig själv eller någon annan.
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Jaha. Det visste inte jag.

Men då borde man ju kunna använda tjocka och tunga plåtbitar så att det blir lite mindre vibrationer... Eller nånting...
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

BJ: Hade det varit enkelt att åtgärda så borde det vid det här laget ha funnits ganska många "tysta" mikrovågsugnar så tydligen är det mer komplicerat än man tror. Marknaden för en tyst lite dyrare mikrovågsugn borde ju trots allt vara ganska stor.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Inlägg av hcb »

6 kV för elektrolys av vatten? Det låter ungefär som 5997 V för mycket. Vad skulle poängen vara med att slänga bort all den effekten som värme?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

maha: är inte volt samma sak som spänning och ström samma sak som ampere???
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Nej inte alls. När blev storheter och enheter samma sak?
Silverwulf
Inlägg: 212
Blev medlem: 21 november 2007, 00:20:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Silverwulf »

Håller med dig Maha, killen verkar lite för oerfaren för att leka med de här styrkorna.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Sen att det bildas vätgas dessutom gör ju inte saken säkrare.

Inser du hur mycket ström som krävs för att driva detta med 12 V?

Det du helst skulle vilja ha är alltså 200 mA vid 18.000 V. Vid 12 V blir det 3600 A!! Vet du hur mycket det är? Och det är om man räknar helt utan förluster. 3600 W utan förluster... Du ska alltså mer eller mindre köra skiten ur en 16 A säkring om du kör med 230 V istället.

Detta är totalt livsfarligt, på många sätt!
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Det gäller att skilja på enheter och storheter som Maha säger.

Du mäter ström i Ampere och du mäter spänningen i volt.

Så det funkar inte att säga "jag behöver en volt på 12 volt.

Det heter " jag behöver en spänning på 12 volt.

Samma sak med ström. Förstärkaren drar en ström på 9,82 Ampere.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

maha skrev:BJ: Hade det varit enkelt att åtgärda så borde det vid det här laget ha funnits ganska många "tysta" mikrovågsugnar så tydligen är det mer komplicerat än man tror. Marknaden för en tyst lite dyrare mikrovågsugn borde ju trots allt vara ganska stor.
Det handlar mest om att komma undan billigt :) Transformatorns utspänning går till en spänningsdubblare bestående av en diod och kondensator. Utspänningen till magnetronens katod blir en sinusvåg som går mellan 0V och minus någon kV. Det mesta ljudet kommer nog från transformatorn som är väldigt underdimensionerad och har en ganska konstig vågform på strömmen ut. Nu börjar det finnas mikrovågsungnar med switchade nätdelar också, de kan jag tänka mig är tystare men dyrare.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Problemet är att din ekvation inte går ihop. Så fort du stoppar ner plattorna i din elektrolyt får du automatiskt några volt emellan om du endast ska driva med 100 mA. Ska du ha 6 kV mellan plattorna kommer det att gå MA i din kabel och vattnet förångas i ett kick
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Det stämmer nog. Ljudet påminner ju en del om en överbelastad och surrande transformator.
Finns det (kanske) äntligen med hackande nätdelar? Det måste jag titta på. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Vattenmolekylerna sönderdelas till väte och syre redan vid 2 - 3V högre spänning än det är slöseri med energi då det bara kommer att värma upp vattnet.
Skriv svar