Alternativ till tidningen Allt om elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Alternativ till tidningen Allt om elektronik

Inlägg av helmut »

Jag har prenumererat på Allt om elektronik under en massa år.
Tidigare kom tidningen ut med tio nummer om året men nu verkar det som om det bara kommer fyra nummer om året.
Projekten verkar också ha blivit tråkigare. Känns nästan som om det är företag som donerar lämpliga projekt till tidningen.
Finns det någon annan tidning med fler projekt eller är det någon som kan rekommendera lämpliga länkar om jag gillar hembio och radiostyrda båtar.
Eller kan man önska sig ett länkforum där man kan lämna in förslag på lämpliga länkar.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Någonting på Elektronikforumet kanske ? :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ta en prumera .. äsch penrum ... en permenumat ... ta aoch abonnera på en utländsk blaska.

En kul tidning är amerikanska Nuts and Volts. Tror ETI (Electronics Today International) fortfarande kommer ut. Har hittat en Australiensisk - Silicon Chip.

Räkna dock med att man lite överallt har övergått till integrerade IC_kretsar ( :oops: ) och PIC:ar och det blir mindre och mindre diskreta komponenter.

Vill du ha mycket med förstärkare och högtalare är AudioXpress (USA) mycket bra.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor
Inlägg: 149
Blev medlem: 7 mars 2005, 06:36:50
Ort: Kävlinge i Skåne

Inlägg av TLovskog »

Elektor Electronics kommer fotfarande ut som den alltid gjort (11 nummer med fett sommarnummer). Jag trodde Allt Om Elektronik var en svensk översättning rakt av.

En annan tidning jag prenumererar på är Circuit Cellar. Kanonbra komplement. Håller lite mer avancerad nivå och nöjer sig ofta med en proof-of-concept konstruktion, d.v.s inte så detaljerade byggbeskrivningar och färdiga PCBer som AoE/Elektor.
Senast redigerad av TLovskog 13 juli 2007, 16:59:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Som soundbrigade sa, Nuts and Volts är en bra tidning.

Jag tycker att Servo också är en mycket bra tidning, men den riktar mer in sig på robotar.

Om man som jag inte är beroende av en papperskopia så kan man prenumerera ett år på onlineversionen (med nedladdningsbara PDFer) för endast $19.95 per magasin. Vet inte riktigt vad dollarn står i men 130 - 140:- hamnar det väl på.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Håller med om Circuit Celler, helt klart trevlig tidning.
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Inlägg av Ulf »

På 70- och 80-talet prenumererade jag på Everyday Electronics samt Practical Electronics, jag vet inte om dessa finns kvar idag.

ETI var emellanåt ganska trevlig. Vill minnas att en artikel om Midi standarden i slutet på 70-talet var ganska välläst.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Undras om inte PE och EE har slagits ihop till en tidning. Kanske tom med ETI. Gör en googling.
Har noll koll men tyskarna har också säkert en del elektronikblaskor.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Jag hade under flera år PDF varianten av CC, fungerade bra även om
det var under tiden med uppringt 56K internet... :-)
Man kunde ladda ner artiklar separat (utan reklam) eller en
komplett PDF av tidningen med reklam och allt.

EDIT :

http://www.circuitcellar.com/electronic%2Dedition/
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Nej nej nej Sodjan :ajabaja: Dylika tidningar skall vara i pappersform. Så drygt att behöva ha datorn med sig för att kunna bläddra lite i skithuset,sängen eller badkaret :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Och svaret är: färgskrivare med dubbelsidig utskrift, gärna laser så utskriften tål lite vattenstänk "when the shit hits the ......water".
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tycker det fungerar att sitta med laptopen på skithuset :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Självklart skriver man ut de intressanta artiklarna, det är bara
*distributionen* som är elektronisk... :-)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Vadå elektronikbyggtidningar, det blir ju inte roligare än att bygga byggsats. Och att gå omkring och vänta på att rätt projekt ska komma i tryck.

Jag förordar rutat kollegieblock, penna och mycke suddgummi, då blir elektronik skoj med många aha upplevelser. Jovisst kan det vara skoj att få ihop någonting men att rita själv höjer ens kunskaper. Vad gör man då byggsatsen inte fungerar, tja startar en tråd här så hjälper jag till..... hahaha.

Det kan väl vara bra att titta i tidningar bara de förklarar hur det fungerar (och varför)

Prototypen
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Hehe, jovisst går det bra om man har en bra skrivare, då slipper man ju dessutom de artiklarna som man inte är intresserad av just då.

prototypen: Jag håller med, men jag ser mest tidningarna som ett komplement och uppslag för nya ideér (tyvärr gäller INTE det AOE då det mesta är gamla nyheter och dåligt förklarat)
Skriv svar