Volymkontroll mellan CD och förstärkare... NY FRÅGA *foto

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Volymkontroll mellan CD och förstärkare... NY FRÅGA *foto

Inlägg av netrunner »

Hej!

Jag har byggt en audio-förstärkare med fast förstärkning, dvs igen inbyggd volymkontroll. Volymen ska regleras med styrkan på insignalen med en potentiometer (2-polig).

Jag har ännu inte köpt potentiometern men funderar på en av dessa två kopplingar:

Kod: Markera allt

Alt 1:

CD LINE OUT    47k
    o--------/\/\/\/\-
                /\
                |
                |       AMP-IN
                +----------o

Alt 2:

CD LINE OUT    47k             R
    o--------/\/\/\/\-------/\/\/\/\---o GND
                /\
                |
                |       AMP-IN
                +----------o
Där R är ... kansk 33Ω ?

Vad tycker ni?
Senast redigerad av netrunner 6 juli 2007, 10:44:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Du ska koppla enligt alternativ två. Motståndet R ska inte behövas, vilken funktion fyller det?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Borde det inte behövas ett motstånd R för att inte av misstag jorda CD spelaren?
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

CD-spelaren belastas väl aldrig med mer än 47K parallellt med förstärkarens in-impendans allternativt bara 47K beroende på hur poten vrids? Direkt till jord blir det ju aldrig.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
GrodanB
Inlägg: 245
Blev medlem: 11 februari 2006, 16:46:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Varför passivt?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Motståndet R gör så att man inte kan ha absolut tystnad, men varför? En VCA-krets är alltid billigast för att få bra prestandard.

En annan passiv-konstruktion är att använda en linjär potentiometer med ett parallellt fast motstånd. Värdet på det fasta moståndet får man avgöra genom att räkna ut kretsen totala resistans. Gör ett kalkylblad med en tabel som följer vridning av potentiometern. Sen är det bara att testa olika värden på det fasta motståndet till du får en snygg logaritmisk-kurva (inte helt sant, den ska vara exponential).
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Ahhrggg... såklar ja, jag har tänkt fel!

*suck* bortse från vad jag sa tidigare...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

psynoise skrev:En annan passiv-konstruktion är att använda en linjär potentiometer med ett parallellt fast motstånd. Värdet på det fasta moståndet får man avgöra genom att räkna ut kretsen totala resistans.
Här är en jättebra sida som beskriver det MESTA:
http://sound.westhost.com/project01.htm
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Nu när jag redan har tankevurpat en gång så kan ja ju fortsätta i samma tråd.

Enligt länken så skulle detta funka bra och när jag testar så ... jovisst.

Kod: Markera allt

CD LINE OUT    47k             
    o--------/\/\/\/\---+----o GND 
                /\      |
                |     | -|
                |     |  | R= 7k
                |     | -|
                |       |
                +-------+----o AMP-IN 
 
Förstärkaren har bara 20W men vrider jag mer än 7-8% så kommer jag över "nu blir jag snart vräkt"-nivån. Normalt ljud är ca 3-4%. Man får vara läldigt försiktig när man vrider.

Kommer jag att kunna ha lite större skala att välja på om jag byter till en 100k pot och 15k motstånd? Eller blir det exakt samma sak?

Jag har beställt ett par finna rattar från Ebay som jag ska testa villken som blir snyggas. Trist bara med skalan bet blir lätt lite ... töntigt att man inte kommer att kunna vrida den mer än 0,8 på skalan...

Alt 1. Klar och svart botten:
Bild

Alt 2. Helt klar:
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan ju lägga ett motstånd mellan ingången och poten, så når du aldrig upp till max inspänning och blir heller inte vräkt i förtid.

Det HÄR kallar jag jyssta rattar:
Bild

http://www.vt4c.com/shop/program/main.php billiga och bra att ha att göra med, och snabba.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Rat-ta-ta-ta-taa, rat-ta-ta-ta-taa :D :D :wink: Jysta rattar :P

Prova med 47k eller 100k i serie med poten som soundbrigade säger. Få se om det räcker, du kanske får öka till du får det bra.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Ju mindre 'R' gentemot poten, ju mer buktiga kurva och slöare start får du, dock gäller det att få balans mellan lineutgångens drivförmåga och 'R' så att du får ut max ljudvolym utan dist vid max pådrag. försöka hålla motstånden så låga du kan - höga motståndsvärden ger mer brus än låga motståndsvärden - detta hörde man bl.a på gamla stereon där mittläget på poten brusade mera i högtalarna än ändlägena (vid ingen signal in förståss).

Själv har jag ett gammalt bygge som består av reed-reläer och resistiva PI-paddar som kopplas in och ut i 1.5 dB steg (om jag mins rätt) med konstant impedans - det svåra är att få klickfri övergång...

Detta projekt initierades en gång i tiden med liknande AoE-lösning baserat på 4066, men 4066 som switch skippades ganska tidigt mot 70:- mikrofonklassade reläer istället (vet att brorsan och jag redan då tittade efter kvicksilverfuktade reläer - men var liksom försent ute...)

Vad har du för högtalare (horn?) om du riskerar vräkning vid 20 Watt?.

Har nämligen själv Horn-högtalare så jag känner liksom till problemet...

Vid 50 - 250 mW Peak så börjar grannarna ovanför stampa i taket/golvet - dagtid...
Skriv svar