Det där med högtalare, slutsteg och impedans...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> soundbrigade

Det jag citerade tolkade jag som att du menade att en 300 W-högtalare kanppt spelar på 25 W. Men uppenbarligen var det inte så du menar, så då är vi överens.

Men jag föredrar högtalare som spelar starkt framför de som spelar högt :wink:

Känsligheten är - som sagt - en mycket viktigare siffra än effekttåligheten när det gäller att få ut mycket ljud. En schysst PA-högtalare kan lätt ligga runt 100 dB/(W*m), medans en HiFi-högtalare med harmonisk frekvensgång (kalla det vad ni vill..) bara ger 85 dB/(W*m). Skillnaden är enorm när det kommer till att alstra mycket (o)ljud.

>> BJ

Ditt svar är nästan givet redan. En generell förstärkare måste klara av att driva både effektiva och välljudande högtalare, med olika impedanser och hela köret... därför är är det säkrast att lägga ribban högt (även om det inte tvunget låter bra så).
Ditt fall låter lite extremt, har du rätt nivåer på insignalen från början?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

BJ: Bygg en Amp3PS från http://41hz.com/, helfin liten förstärkare i byggsats,
och den ger 2x13WRMS @ 4 ohm utan distortion, låter mycket bra!

Går lätt att ställa ner till dom nivåerna du vill ha, och då behöver du bara en liten transformator dessutom.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om man kör in 25W i en 25W-högtalare så låter det inte alls lika mycket som om man petar in 400W i en 400W-högtalare. Det är en stor skillnad. Låt säga att båda har samma känslighet. Då får du ut samma ljud ur båda om du petar in 25W i båda. En högtalare med högre effekttålighet behöver inte alls vara mer tungdriven. Det bero ju på hur de är konstruerade. Finns stora 15"-basar med en nominell effekttålighet på 2kW som har en känslighet på 100dB/Wm.

NAD gör fina slusteg med normala uteffekter. Eller har gjort iaf. 2x35W och det finns gott om marginaler utan att det klipper.
Senast redigerad av MadModder 22 juni 2007, 14:51:41, redigerad totalt 1 gång.
BJ
Inlägg: 8283
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

$tiff: Ja, det är rätt nivåer på insignalen.

Meduza: Det där verkar vara små trevliga förstärkare. Jag ska titta lite mer där.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag kan också lägga ett ord för Amp3PS. Var noga med matningen bara, de är ömtåliga för spikar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var noga med ALLT!!!!!!!!!!!! Korslutna utgångar, växlade matningstampar, fel jord ... POFF!!!!!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

soundbrigade, eftersom Amp32PS har inbyggd likriktarbrygga så borde väl inte polariteten på matningen från trafon spela roll?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Aha åhå ... jag har en AMP3:a och den ska ha DC-matning på bestämda ställen. Inga dioder här inte (FEGT! :) ).

Aha åhå igen ... AMP TRÖTTITVÅ ESS. Det var nåt annat.

Urschäkta då! :oops:
BJ
Inlägg: 8283
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Ingen fara, soundbrigade. Det är bra att få information. Det där med kortslutna utgångar kanske man inte tänker på. Det finns ju så många grejer med inbyggda skydd nu för tiden. Jag har inte hunnit titta på dom olika modellerna än, så jag vet inte vilka finesser dom har (eller inte har) än.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

AMP är väldigt basic - SMD-monterad (tur jag fick låna lödstation på mitt gamla jobb och ett mikroskop).
AMP6 är den hålmonterade.
BJ
Inlägg: 8283
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Ja, det går inte direkt att använda en lödkolv med grov spets till det. :) Tack och lov behöver jag inte mikroskop. Så 32:an skulle kunna vara nåt.

Det här var bra: "Turn-on and Turn-off pop suppression". Den dämpar alltså knäpp-ljuden. Undrar hur mycket dom dämpas.
Senast redigerad av BJ 30 augusti 2007, 08:19:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Se till att det är en hålmonterad sats och inte en ytmonterad även benämnd SMD. Har sett någon annanstans att någon tyckte de hålmonterade var svåra nog, men folk här inne torde väl vara lite vana vid "heta arbeten".
Skriv svar